نقد طراحی نسل جدید استون مارتین ونتیج 2018

جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نسل جدید استون مارتین ونتیج با تغییرات عمده در طراحی بدنه و کابین معرفی شد. در این مطلب، تفاوت‎‌های مهم طراحی دو نسل جدید و پیشین ونتیج را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

حتی پس از عرضه‌ی مدل جدید و زیبای DB11، هنوز هم مدل کوچک‌تر و اسپرت‌تر استون مارتین ونتیج (Vantage)، پرفروش‌ترین محصول این شرکت بریتانیایی است. نسل گذشته‌ی ونتیج در سال ۲۰۰۶ معرفی شد؛ مدل‌های V8 و V12 ونتیج در مدت ۱۰ سالی که در بازار بودند، در قالب نسخه‌های متفاوت عرضه می‌شدند.

بالاخره پس از سال‌ها، نسل جدید استون مارتین ونتیج از راه رسید. ونتیج جدید، پیشرانه‌ی پرقدرت ۱۲ سیلندر V شکل را با پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل توئین توربو به قدرت ۵۰۳ اسب بخار تعویض کرده است؛ ولی طراحی جدید و متفاوت در کنار فناوری‌های مختلف به‌کاررفته در آن، نوید محصولی جذاب از استون مارتین را می‌دهد. در این مطلب، ونتیج جدید را با ونتیج GT مدل ۲۰۱۵ مقایسه می‌کنیم.

طراحی نمای روبه‌رو

استون کارتین ونتیج 2015 / Aston Martin Vantage
استون کارتین ونتیج 2018 / Aston Martin Vantage

ابتدا به سراغ طراحی دماغه و بخش جلو می‌رویم که بدون شک، تغییرات فراوانی در آن شاهد هستیم. بسیاری از کارشناسان خودرو، طراحی جدید بخش جلویی و جلوپنجره‌ی جدید را به نمای گربه‌ماهی، جاروبرقی یا حتی مزدا MX-5 تشبیه کرده‌اند. به هرحال نمای جلویی ونتیج، زیبا یا زشت، با تغییرات زیاد و از دست دادن طراحی سنتی مدل‌های پیشین، بسیار جلب توجه می‌کند.

جلوپنجره بزرگ‌تر شده و مستقیماً به اسپلیتر جلو متصل شده است که دقیقا برخلاف طرح نسل گذشته‌ی ونتیج است. چراغ‌های جلو طراحی بسیار نزدیکی با مدل DB10 جیمز باند دارند؛ طول کاپوت و شیب رو به پایین آن بیشتر شده است. علاوه بر این ونتیج جدید در مقایسه با نسل گذشته، فضای کمتری بین چرخ‌ها و سپرها دارد.

طراحی نیمرخ

استون کارتین ونتیج 2015 / Aston Martin Vantage
استون کارتین ونتیج 2018 / Aston Martin Vantage

اما بیشترین شباهت‌های نسل جدید و نسل گذشته ونتیج، در نمای نیمرخ مشخص می‌شود. شکل کلی نیمرخ دو خودرو تقریبا یکسان است؛ ولی نسل جدید در روی درب‌ها جزئیات جدید و دریچه‌ی هوای بزرگ‌تری به نمایش می‌گذارد. در کل شاید بتوان گفت که فریم جدید و فاصله‌ی کم بین چرخ‌ها و سپرها، ونتیج جدید را نمایی شبیه جگوار F تایپ کوپه داده است.

طراحی بخش عقب

استون کارتین ونتیج 2015 / Aston Martin Vantage
استون کارتین ونتیج 2018 / Aston Martin Vantage

بخش عقب دو خودرو تفاوت‌های فاحشی دارد. طرح چراغ‌های عقب که در مدل‌هایی چون رپید (Rapide) و DB9 به‌ کار رفته، کاملا در ونتیج تغییر کرده است. یک نوار طولانی LED تمام بخش عقب خودرو را پوشانده است و نمای آن، با یک دیفیوزر بزرگ هم‌رنگ بدنه تکمیل شده است. اسپویلر کوتاه یکپارچه در کنار چهار سراگزوز، پایان بخش سمفونی هماهنگ طراحی عقب است.

طراحی کابین و فضای داخلی

استون کارتین ونتیج 2015 / Aston Martin Vantage
استون کارتین ونتیج 2018 / Aston Martin Vantage

اگر مجذوب تفاوت طراحی بدنه‌ی ونتیج جدید و نسل پیش از آن شده‌اید، با دیدن کابین و فضای داخلی تمام چرم آن، هوش از سرتان خواهد رفت. ونتیج جدید با داشتن صندلی‌های جدید اسپرت، فرمان مدرن با طرح برش‌خورده در پایین و نمای دو رنگ زیبای کار شده در قسمت‌های مختلف، در مقایسه با نسل گذشته، نمای بسیار مدرن‌تر و اسپرت‌تری را به خود گرفته است.

جعبه‌دنده‌ی استاندارد دستی استون مارتین حذف شده و حالا مدل هشت سرعته خودکار ZF در دسترس است. دکمه‌های مربوط به تعویض‌دنده که به واسطه‌ی زبان طراحی «آبشاری» استون مارتین، در مدل قبلی روی داشبورد  قرار داده شده بود؛ حالا در کنار نمایشگر کوچک در کنسول مرکزی مشاهده می‌شود که با رنگ مخصوص و فیبرکربن ترئین شده است. مدیران استون مارتین قول داده‌اند که مدل دستی ونتیج با جعبه‌دنده‌ی هفت سرعته پس از عرضه‌ی مدل خودکار معرفی خواهد شد.

استون کارتین ونتیج 2018 / Aston Martin Vantage

از آنجایی که مرسدس‌بنز مسئولیت ساخت پیشرانه و جعبه‌دنده را متقبل شده، در کابین نیز انواع مختلف گجت‌ها را قرار داده است. ونتیج جدید علاوه بر داشبورد دیجیتال، از سیستم اطلاعاتی و سرگرمی کامند (COMAND) نیز استفاده می‌کند.

نظر شما در مورد طراحی ونتیج جدید چیست؟ آیا ونتیج هنوز هم کوچک‌ترین عضو خانواده‌ی جتلمن‌ها است یا رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات