میزان حقوقی که صاحبان کسب و کار به خودشان می پردازند

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شما به‌عنوان مالک یک شرکت همیشه می‌توانید حقوق بالاتری برای خودتان در نظر بگیرید؛ ولی آیا این تصمیم روی کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد؟
تبلیغات

زمانی که کارآفرینان کسب‌وکار کوچکی راه‌اندازی می‌کنند، برای شروع کار اشتیاق زیادی دارند و معمولاً حقوق و دستمزد بزرگ‌ترین انگیزه‌ی آن‌ها محسوب نمی‌شود. بدیهی است که همه‌ی افراد می‌خواهند از دستمزد منصفانه‌ای برخوردار باشند؛ اما چالش‌های موجود و رضایت از راه‌اندازی کسب‌وکاری که دوستش دارند، تمایل آن‌ها به دریافت حقوق هنگفت و فوری را از بین می‌برد.

بااین‌حال صاحبان کسب‌وکار باید از آغاز کار مشخص کنند که چه میزان دستمزد، هم به آن‌ها امنیت خاطر می‌دهد و هم بودجه‌ی کافی برای عملیات اجرایی را مختل نمی‌کند. شما به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار، حتماً وقت زیادی صرف امور اجرایی می‌کنید؛ اما همیشه باید هدف بزرگ‌تری در ذهن داشته باشید: رشد کسب‌وکارتان.

در نخستین مرحله‌ی راه‌اندازی شرکت، پرداخت همه‌ی دستمزدها کار سختی است. ولی زمانی که کسب‌وکار شروع به درآمدزایی کرد، مالک شرکت با سؤالات بزرگی مواجه می‌شود. آیا باید کارمندان جدیدی استخدام کند؟ تجهیزات جدیدی خریداری کند؟ بازاریابی را تست کند؟ روی موجودی انبار سرمایه‌گذاری کند؟ یک فضای خرده‌فروشی اجاره کند؟ یا اینکه برای خودش حقوقی در نظر بگیرد؟

سبک و سنگین کردن و متوازن نگه‌داشتن این خواسته‌ها، کار آسانی نیست و هیچ قانون مکتوبی نیز در این زمینه وجود ندارد. ولی یک سری اصول کلی می‌تواند به شما کمک کند تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید:

Are You Paying Yourself Enough

یک حقوق معقول در نظر بگیرید

اگر مالک کسب‌وکار در خانواده‌ی خود با مشکلات و فشارهای مالی مواجه باشد، این امر روی روند کاری او تأثیر می‌گذارد. بسیار ضروری است که اطمینان داشته باشید می‌توانید هزینه‌های ضروری زندگی‌تان را پوشش دهید. واقع‌بینانه و هدفمند تصمیم‌گیری کنید. به یاد داشته باشید که هدف نهایی شما، رشد آتی کسب‌وکارتان است.

شما می‌توانید موقعیت یا کسب‌وکارتان را با موقعیت‌های مشابه در همان منطقه مقایسه کنید.

گرچه هیچ فرمول خاصی برای محاسبه‌ی حقوقتان وجود ندارد؛ اما می‌توانید برای ارزیابی تصمیمتان، از یک سری اصول نظیر صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، تجربه و مهارت‌هایتان و منطقه‌ی جغرافیایی استفاده کنید.

کمی وقت بگذارید و ساختار شرکتتان را تجزیه‌وتحلیل کنید

ساختار حقوقی کسب‌وکار کوچک شما روی تعیین میزان حقوقتان تأثیر می‌گذارد. اغلب کسب‌وکارهای کوچک به‌عنوان شرکت‌های خصوصی، سهامی یا مشارکتی ثبت می‌شوند. بسته به اینکه چه نوع شرکتی دارید، حقوق شما متفاوت خواهد بود. به یاد داشته باشید که در شرکت‌های سهامی، شما باید سود سهامداران را هم بپردازید. به‌علاوه مسئله‌ی مالیات شرکت و بیمه‌ی کارمندان هم مطرح است. بهتر است برای پیشگیری از مشکلات آتی، از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید. مطمئن باشید که هزینه کردن برای مشاوره‌ی مالی، مالیاتی یا حقوقی، نوعی سرمایه‌گذاری است که بازدهی زیادی برایتان خواهد داشت.

صبور و انعطاف‌پذیر باشید

شما سخت کار می‌کنید و سزاوار دریافت پاداش هستید. اما به یاد داشته باشید که جریان نقدینگی در یک کسب‌وکار کوچک، غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ پس همیشه سوابق دریافت‌ها و پرداخت‌های نقدی‌تان را آرشیو کنید.

انعطاف‌پذیری، کلید موفقیت شما است. با رشد کسب‌وکار و به ثبات رسیدن نرخ سودآوری، به‌تدریج می‌توانید نرخ ثابتی برای حقوق خود در نظر بگیرید. درست است که همیشه می‌توانید حقوق بالاتری به خودتان بپردازید، ولی متوجه این نکته باشید که وقتی پولی از جریان نقدینگی کسب‌وکار خارج می‌شود؛ بازگرداندن آن به سرمایه‌ی جاری، کار آسانی نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات