فایرفاکس موتور جستجوی پیش‌فرضش را به گوگل تغییر داد

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
موزیلا پس از انتشار نسخه‌ی ۵۷ مرورگر محبوب فایرفاکس، موتور جستجوی آن را از یاهو به گوگل تغییر داده است.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته موزیلا از نسخه‌ی جدید مرورگر محبوب فایرفاکس رونمایی کرد که بهبود‌های گسترده‌ای به خود دیده است. اما یکی از تغییرات مهم فایرفاکس، استفاده از گوگل به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض است.

در سال ۲۰۱۴ موزیلا با انعقاد قراردادی با یاهو، این موتور جستجور را به‌عنوان پیش‌فرض برای مرورگر خود قرار داد. با اینکه این قرارداد ۵ سال اعتبار داشت، مدیران موزیلا تصمیم به قطع همکاری با یاهو و استفاده از غول موتورهای جستجو در مرورگر خود گرفتند تا تجربه‌ی وبگردی بهتری به کاربران خود ارائه دهند. دنل دیکسون، مدیر ارشد تجاری موزیلا، در این رابطه گفت:

ما جوانب حقوقی قرارداد خود با یاهو را سنجیدیم و در ادامه با بررسی مؤلفه‌های مختلف برای ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی وبگردی ممکن و بهبود برند خود، تصمیم به قطع همکاری با یاهو گرفتیم. البته هم‌چنان فرصت‌های زیادی برای همکاری با اوث و ورایزن (مالکان یاهو) در خارج از چهارچوب جستجوی اینترنتی، فراهم است.

ارائه‌ی خدمات موتورهای جستجو به عنوان پیش‌فرض در نرم‌افزار و محصولات سخت‌افزاری، درآمد زیادی عاید مالکان این شرکت‌ها خواهد کرد. به‌عنوان مثال گوگل اخیرا قرارداد خود با اپل برای استفاده‌ی غول فناوری کوپرتینو از نتایج جستجوی این شرکت در آیفون و دستیار مجازی سیری را تمدید کرده است که طبق این قرارداد، سالانه ملزم به پرداخت ۳ میلیارد دلار به اپل خواهد بود. ظاهرا موزیلا با قطع همکاری خود با یاهو، از میزان زیادی از درآمد خود صرف‌ نظر کرده است. طبق قرارداد این دو شرکت، موزیلا سالانه ۳۷۵ میلیون دلار از یاهو برای قرار دادن این موتور جستجو به‌عنوان پیش‌فرض فایرفاکس، دریافت می‌کرد. اما با خرید یاهو توسط ورایزن، موزیلا تصمیم به قطع همکاری خود گرفت.

موتور‌های جستجو مهم‌ترین ابزار کاربران در وبگردی هستند و این موضوع در تبلیغات اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد. گستره‌ی زیاد کاربران یک سرویس منجر به تمایل شرکت‌های مطرح برای خرید تبلیغات در این سرویس‌ها خواهد شد. گوگل نیز در همین راستا برای ادامه‌ی رشد خود در دنیای اینترنت هزینه‌های زیادی برای همکاری با شرکت‌های بزرگی مانند اپل و موزیلا صرف کرده است تا هم‌چنان به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان شناخته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات