بهترین لنز برای عکاسی منظره

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
انتخاب لنز مناسب برای عکاسی منظره، در ثبت تصویری زیباتر کمک می‌کند. اگرچه با لنز کیت دوربین هم می‌توانید عکس‌های خوبی از منظره‌های مختلف بگیرید؛ اما برای خروجی بهتر، از گزینه‌های دیگر هم استفاده کنید.
تبلیغات

منظره‌ یکی از محبوب‌ترین سوژه‌های عکاسی است. از هر پنجره‌ای به بیرون نگاه کنید، سوژه‌ای برای عکاسی پیدا می‌کنید که شاید یک منظره‌ی باشکوه نباشد؛ اما می‌توان آن را به سوژه‌ی عکس تبدیل کرد.

منظره‌ها دست‌یافتنی‌ترین سوژه‌ها هستند. برخلاف پرتره‌ها یا سوژه‌های ورزشی که به تجهیزات ویژه و گران‌قیمت‌ نیاز دارند، می‌توانید منظره‌ را با هر دوربین یا هر لنزی ثبت کنید.

آنچه از لنز مخصوص عکاسی منظره می‌خواهید

با تنظیمات مناسب، می‌توانید مناظر زیبایی ثبت کنید؛ اما با درنظرگرفتن یک مجموعه تنظیمات و ویژگی‌ها می‌توانید لنز بهتری برای ثبت این تصاویر پیدا کنید. می‌توانید از یک لنز تله‌فوتوی ۲۰۰ میلی‌متری استفاده کنید؛ اما این لنز مناسب‌ترین و انعطاف‌پذیرترین گزینه‌ نیست. نکته‌ی کلیدی در اینجا «انعطاف‌پذیری» است.

عکاسی منظره

منظره‌ها تنوع بیشتری نسبت به انسان‌ها دارند و ما دقیقا با این تعریف منطبق هستیم؛ قد ما بین ۱۲۰ تا ۲۱۰ سانتی‌متر و وزن ما بین ۲۵ و ۱۸۰ کیلوگرم است. یک نما از قله‌ی اورست و گل‌های آفتاب‌گردان در یک منطقه‌ی بومی، هر دو منظره به‌شمار می‌روند و هر دو از نظر عکاسی چالشی متفاوت هستند.

درواقع شما نیاز به لنزی دارید که در بسیاری از موقعیت‌ها پاسخگوی نیازهایتان باشد. برای مثال یک لنز زوم که طیف وسیعی از فواصل کانونی مفید را پوشش دهد.

منظره و فاصله‌ی کانونی

اغلب عکاس‌ها از لنزهای واید استفاده می‌کنند. با لنز واید می‌توانید بخش بیشتری از منظره را داخل یک کادر قرار دهید. میزان واید بودن مورد نظر به سوژه هم بستگی دارد.

لنز نرمال

اختلاف‌ اندک در فاصله‌ی کانونی معمولا در فواصل کانونی کمتر خود را نشان می‌دهند. تفاوت میدان دید بین فاصله‌ی کانونی ۲۰ و ۲۲ میلی‌متر بیشتر از اختلاف بین فواصل ۱۰۰ و ۱۰۲ میلی‌متر است. بنابراین لنز با فاصله‌ی کانونی کمتر می‌توانند اختلاف عمده‌ای در نتیجه به‌وجود بیاورد.

عکس زیر در فاصله‌ی ۲۸ میلی‌متر گرفته شده است. این فاصله‌ی کانونی برابر با ۱۸ میلی‌متر روی یک دوربین کراپ‌حسگر است که کوتاه‌ترین فاصله‌ی کانونی در لنزهای کیت به شمار می‌رود؛ یک میدان دید واید!

۱۸ میلیمتر

تصویر بعدی در فاصله‌ی ۱۷ میلی‌متر ثبت شده که برابر با فاصله‌ی ۱۰.۵ میلی‌متر روی یک دوربین کراپ‌حسگر است.

لنز واید

اختلاف بزرگ در میدان دید را می‌توانید به وضوح در این دو عکس ببینید. تنها ۱۰ میلی‌متر وایدتر (عریض‌تر) یعنی می‌توانید فضای بیشتری را در عکس خود جای دهید. البته عکس لزوما بهتر نمی‌شود، اما تصویر عریض‌تر دوم حس مهیج‌تری به عکس می‌بخشد.

با اینکه همیشه نیازی به استفاده از میدان دید سوپرواید (بسیار عریض) ندارید؛ اما اگر امکانات آن را در اختیار دارید، عالی است. یعنی برای حداکثر انعطاف به یک لنز زوم نیاز دارید که بعضی فواصل کانونی واید را پوشش دهد: ۱۰ میلی‌متر روی یک دوربین کراپ‌ و ۱۷ میلی‌متر روی فول‌فریم.

گشادگی دیافراگم تأثیر چندانی در عکاسی منظره ندارد؛ مگر اینکه بخواهید از  ستاره‌ها عکس بگیرید

منظره و گشادگی دیافراگم

گشادگی دیافراگم تأثیر چندانی در عکاسی منظره ندارد؛ مگر اینکه بخواهید از ستاره‌ها عکس بگیرید. اغلب اوقات، از گشادگی بین f/8 و f/16 برای حداکثرسازی عمق میدان استفاده می‌کنید؛ این یعنی حتی گشادگی f5/6 هم نتیجه‌بخش است. وایدترین گشادگی دیافراگم لنز من برای عکاسی منظره f/4 است و نتیجه‌ی بی‌نقصی می‌دهد.

گشادگی دیافراگم

با اینکه گشادگی دیافراگم کمتر، امکان عکاسی در نور کم و بدون سه‌پایه را فراهم می‌کند؛ اما از طرفی این نوع لنز پرهزینه‌تر خواهد بود. اگر بودجه‌ی خرید یک لنز با f/2.8 را دارید، آن را بخرید؛ اما به‌عنوان یک گزینه‌ی خاص برای عکاسی منظره درنظر نگیرید. به هر حال اغلب اوقات به سه‌پایه نیاز خواهید داشت.

بعضی لنزهای مناسب منظره

تا اینجا مشخص شد یک لنز زوم واید بهترین گزینه برای عکاسی منظره است. لنز کیت شما هم پاسخگوی این سبک است؛ اما میدان دید دلخواه و وسیعی را در اختیارتان نمی‌گذارد.

لنز کانن

اگر از دوربین کراپ استفاده می‌کنید، لنز ۲۷۹ دلاری Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS را توصیه می‌کنیم. فاصله‌ی کانونی این لنز روی یک دوربین فول‌فریم تقریبا برابر با 16-30 است. با این لنز همراه‌با لنز کیت خود می‌توانید از هر منظره‌ای، تصویری عالی ثبت کنید.

اگر از دوربین فول‌فریم استفاده می‌کنید، Canon EF 17-40 mm f/4L را توصیه می‌کنیم؛ کاربردی‌ترین لنز برای عکاسی منظره با قیمت تقریبی ۷۴۹ دلار!

لنز نیکون

گزینه‌های پیشنهادی برای نیکون مشابه کانن هستند. لنز ۳۰۰ دلاری Nikon AF-P DX NIKKOR 10-20 mm f/4.5-5.6G VR می‌تواند مکمل خوبی برای لنز کیت شما باشد و بیشتر نیازهای شما در عکاسی منظره را پوشش می‌دهد.

نزدیک‌ترین لنز به 17-40mm دوست‌داشتنی برای دوربین‌های فول‌فریم نیکون، Nikon AF-S FX NIKKOR 18-35mm f/3.5-4.5G است. این لنز هم محدوده‌ی کاملا وسیعی را برای عکاسی منظره پوشش می‌دهد.

می‌توانید عکاسی منظره را با هر لنزی انجام دهید؛ اما منظره‌ها انواع مختلفی دارند! بااین‌حال اگر به‌دنبال لنزی هستید که تقریبا در هر موقعیتی پاسخگوی نیازهای شما در عکاسی منظره باشد، لنز‌های زوم واید بهترین گزینه خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات