یک آذر: تولد راسموس لردورف خالق زبان php

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۹ سال پیش در چنین روزی، راسموس لردورف، برنامه‌نویس دانمارکی به دنیا آمد. شهرت اصلی لردورف به خاطر خلق زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی است.
تبلیغات

۴۹ سال پیش در چنین روزی (۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۸)، راسموس لردورف، برنامه‌نویس دانمارکی-کانادایی خالق زبان پی‌اچ‌پی به‌ دنیا آمد. لردورف متولد شهر نوک در گرینلند است. خانواده‌ی او چند سال پس از تولد راسموس به دانمارک مهاجرت کردند. آن‌ها در سال ۱۹۸۰ از دانمارک به کانادا مهاجرت کردند و در سال ۱۹۸۳ در شهر کینگ سیتی اونتاریو ساکن شدند.

راسموس در دانشگاه واترلو به تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۹۳ در رشته‌ی مهندسی طراحی سیستم از این دانشگاه دریافت کرد. او در سال‌های تحصیل و پس از آن، در پروژه‌های متنوع برنامه‌نویسی و توسعه‌ی سرور فعالیت داشت. راسموس در پروژه‌ی وب‌سرور آپاچی نیز مشارکت داشته است. او اولین نسخه از زبان php را در سال ۱۹۹۵ عرضه کرد. او در توسعه‌ی دو نسخه‌ی اول این زبان برنامه‌نویسی شرکت داشته و پس از آن نیز در توسعه‌ی نسخه‌های بعدی با تیم PHP همکاری کرده است.

زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی امروزه به یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی کامپیوتری خصوصا در توسعه‌ی وب‌سایت‌ تبدیل شده است. این زبان ابتدا تنها برای برنامه‌نویسی سمت سرور طراحی شد؛ اما اکنون از آن به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی عمومی نیز یاد می‌شود. PHP که برای توسعه‌ی هرچه بهتر وب‌سایت‌های داینامیک طراحی شده بود، ابتدا مخفف عبارت Personal Home Page بود؛ اما اکنون این کلمه یک مخفف بازگشتی شده و به‌نوعی یک کلمه‌ی مستقل است.

راسموس لردورف در ابتدا قصد نداشت یک زبان برنامه‌نویسی مستقل بسازد. او ابتدا برای توسعه‌ و پشتیبانی وب‌سایت خود از تعدادی سی‌جی‌آی‌ زبان C استفاده کرد. راسموس سپس این واسط‌ها را توسعه داد تا با فرم‌های استاندارد وب و پایگاه داده ارتباط برقرار کنند. او این رابط‌ها را با نام PHP/FI معرفی کرد. رابطی که راسموس معرفی کرد، ساخت و توسعه‌ی وب‌سایت‌های داینامیک را آسان‌تر می‌کرد. پس از راسموس، تیم‌هایی برای توسعه‌ی این رابط‌ها تشکیل شدند و با کمک او، زبان پی‌اچ‌پی را به بلوغ رساندند. در حال حاضر، آخرین نسخه‌ی پایدار عرضه‌شده از PHP، نسخه‌ی ۷.۱.۱ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات