سوپراسپرت دالارا استراداله رونمایی شد

خودروساز ایتالیایی دالارا پس از حدود سه سال برنامه‌ریزی، اولین خودروی اسپرت جاده‌ای خود را با نام استراداله معرفی کرد.

تبلیغات

پس از سال‌ها، آرزوی همیشگی سازنده‌ی خودروهای افسانه‌ای موتوراسپرت؛ جیانپائولو دالارا، مالک شرکت خودروسازی دالارا برآورده شد. زمزمه‌های طراحی این خودروی اسپرت از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و درنهایت ابرخودرویی سبک، زیبا و قدرتمند پا به عرصه نهاد. دالارا استراداله به مناسبت تولد ۸۱ سالگی مؤسس این شرکت در روز سه‌شنبه مورخ ۲۳ آبان معرفی شد. این ابرخودرو با استفاده از فناوری رقابتی خود چه در جاده و چه در پیست، لذت رانندگی تمام‌عیار را به راننده می‌چشاند. 

دالارا در تحسین توانایی‌های استراداله گفت:

من، کالین چاپمن (طراح خودروهای لوتوس) را پس از طراحی خودروی لوتوس سوِن، همواره ستایش کرده‌ام و تصور می‌کنم چنین مهندس متبحری اگر حالا در قید حیات بود، به کارایی بالا و سادگی این خودرو اعتراف می‌کرد. این پروژه نتایج آموزه‌های چندساله ما در زمینه ساخت خودروهای رقابتی و در تعامل با مشتریان را در بردارد و من یقین دارم که خریداران استراداله سواری لذت‌بخشی را تجربه خواهند کرد.

غول مهندسی موتوراسپرت طی عمر ۴۵ ساله‌ی خود، اولین بار است که خودروی جاده‌ای می‌سازد. چنین اقدامی نه‌تنها منبع درآمد جدیدی برای دالارا حاصل می‌کند، بلکه فرصت‌ به‌کارگیری علم متخصصین این شرکت را در حوزه آیرودینامیک، ساخت فیبر کربن و دینامیک حرکتی توسعه می‌دهد. 

دالارا استراداله رودستر Dallara Stradale Roadster

هدف اصلی مهندسین دالارا در این پروژه، کاهش وزن قابل‌ توجه بوده است؛ در نتیجه به لطف کاربرد گسترده فیبررکربن در قسمت‌های مختلف، شاهکار ایتالیایی فقط ۸۵۵ کیلوگرم وزن دارد. همچنین تیم طراحی استراداله تمام اجزای غیر ضروری موجود در خودروهای مدرن امروزی مثل درب‌ها را از ساختار این ابرخودرو حذف کرده‌اند تا به اعتقاد خود، خودرو را سفت و سخت‌تر کنند. ساده‌ترین ویرایش این مدل بدون سقف و پنجره است. البته استراداله را به همراه شیشه جلو و در نوع رودستر هم می‌توان سفارش داد. با اضافه کردن قاب T شکل، یک تارگا ساخته‌ می‌شود و در ادامه با نصب درب‌های خفاشی به یک کوپه می‌رسید. درنهایت برای علاقه‌مندان پیست، بال پشتی‌ در نظر گرفته شده است که نیروی عمودی قابل توجهی (۸۱۷ کیلوگرم) در بیشینه سرعت فراهم می‌کند.

این خودرو از پیشرانه‌ی ۲.۳ لیتری خطی سوپرشارژ، ۴۰۰ اسب‌ بخار قدرت می‌گیرد که در ادامه از طریق جعبه‌دنده شش سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. به علاوه، جهت تسهیل فرایند تعویض دنده، دالارا برای استراداله یک جعبه‌دنده نیمه‌اتوماتیک به همراه پدال‌های روی غربیلک فرمان در نظر گرفته است.

سیستم تعلیق مجهز به دمپر‌های قابل‌ تنظیم است و مستقیما به لوله‌ی انتقال کربنی متصل می‌شود. در این مدل خبری از دستیار فرمان نیست؛ اما جدیدترین سیستم‌های الکترونیکی شاسی از قبیل ABS در کنار کنترل ثبات و چسبندگی در اختیار راننده هستند. با در نظر گرفتن نسبت قدرت به وزن این خودرو، به عملکرد فوق العاده آن پی‌ می‌برید. استراداله شتابی فراتر از 2g حاصل می‌کند. دالارا تنها ۶۰۰ نسخه از این خودرو را به قیمت تقریبی ۱۸۲,۵۰۰ دلار طی پنج سال آینده عرضه خواهد کرد. در مورد عرضه آن در ایالات متحده هنوز سخنی در میان نیست.

مقاله های مرتبط

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده