کوالکام احتمالا با شرکای اندرویدی به مشکل برمی‌خورد

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام که درآمد زیادی از دریافت حق امتیاز از تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی دارد، ممکن است این درآمد را از دست بدهد.
تبلیغات

کوالکام، سازنده‌ی تراشه‌های محبوب اسنپدراگون، ممکن است مجبور شود در قراردادهای دریافت حق امتیاز خود با تعدادی از تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی تجدیدنظر کند. کوالکام در یکی از کنفرانس‌های اخیر، عنوان کرده است که حداقل یکی از تولیدکنندگان مطرح چینی گوشی هوشمند، راه اپل را در پیش گرفته و در پرداخت حق امتیاز این شرکت اهمال می‌کند. بر اساس گزارش منابع آگاه، منظور از تولیدکننده‌ی مطرح چینی، هواوی بوده است. هواوی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دارای حق امتیاز از کوالکام است. بر اساس گزارش‌ها، پرداختی هواوی به کوالکام معادل ۵ تا ۱۰ درصد کل دریافتی‌های شرکت آمریکایی بابت حق امتیاز است.

هرچند مطالب مطرح‌شده در حد گمانه‌زنی هستند؛ اما اگر واقعا منظور از شرکت چینی، هواوی بوده باشد و این شرکت بخواهد با کوالکام وارد چانه‌زنی برای کاهش نرخ حق امتیاز شود، کوالکام به احتمال زیاد مجبور به عقب‌نشینی خواهد بود و از آن پس سازندگان گوشی‌های اندروید که از فناوری‌های کوالکام استفاده می‌کنند، مجبور به پرداخت حق امتیاز کمتری به این شرکت خواهند بود. تعداد قابل‌ توجهی از سازندگان موبایل، به شکلی از فناوری‌های متعلق به شرکت کوالکام بهره می‌برند. تعدادی از این تولیدکنندگان اگر مجبور شوند، ابایی از قطع ارتباط کامل با کوالکام نخواهند داشت. یکی از بهترین نمونه‌ها سامسونگ است. این شرکت تاکنون چند سری از گوشی‌های خود مانند خانواده‌ی گلکسی اس ۶ را با تراشه‌ی اکسینوس در بازار آمریکا با موفقیت عرضه کرده است؛ بنابراین حذف تراشه‌های کوالکام از گوشی‌های سامسونگ اگرچه صدمه‌ی مالی بزرگی به کوالکام خواهد زد، برای سامسونگ به‌صرفه خواهد بود.

کوالکام صاحب حق مالکیت معنوی یا پتنت فناوری‌های زیادی است که برای ساخت یک دستگاه موبایل ضروری هستند. بنابراین، هر شرکتی که راهی برای استفاده نکردن از این فناوری‌ها پیدا نکند باید حق امتیاز استفاده از آن‌ها را به کوالکام بپردازد. کوالکام بارها برای شیوه‌ی قیمت‌گذاری این امتیازها مورد انتقاد قرار گرفته است. گفته می‌شود این شرکت نرخ حق امتیاز را بر اساس قیمت دستگاهی که از آن بهره می‌برد تعیین می‌کند یا مثلا هرچه فناوری مورد نیاز ضروری‌تر باشد، حق امتیاز بالاتری برای آن در نظر می‌گیرد. چنانچه تولیدکنندگان مطرح دستگاه‌های اندرویدی به دلیل نوع تجارت کوالکام از آن روی‌گردان شوند، این شرکت در آینده به‌شدت دچار افت درآمد خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات