استراتژی نادرست سامسونگ در آگهی تبلیغاتی جدید علیه اپل

سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ به‌تازگی آگهی تبلیغاتی جدیدی منتشر کرده است که کاربران آیفون را به کنار گذاشتن تعصب و ارتقاء به گوشی‌های گلکسی تشویق می‌کند.
تبلیغات

دلیل اصلی بحث و جدل‌های چندساله‌ی غول‌های دنیای گوشی‌ هوشمند این است که اپل بسیاری از فناوری‌هایی که سامسونگ امروزه در گوشی‌هایش استفاده می‌کند، سال‌ها قبل پشت سر گذاشته است. اما چرا تبلیغ جدید سامسونگ بی‌نتیجه خواهد بود؟ در ادامه نظر جاستین بارسو ،مشاور و طراح تفکر سازمانی را در این مورد می‌خوانیم.

قبل از شروع بحث باید اعتراف کنم که من کاربر اپل هستم و این مقاله را روی آی‌مک می‌نویسم. همچنین یک مک‌بوک، آیفون و آیپد هم دارم. البته قبلا از محصولات سامسونگ هم استفاده کرده‌ام و گوشی قبلی من سامسونگ بود. من متوجه حق انتخابی که اپل و سامسونگ و سایر برندها برای مشتریان فراهم می‌کنند، هستم و قبول دارم که اغلب معیار اصلی سلیقه‌ی شخصی افراد است. اما به دلایل زیر ضرر این تیزر را برای سامسونگ بیش‌تر از منافع آن می‌دانم.

تمرکز روی اصلی‌ترین رقیب سامسونگ

فرض بر این است که هدف اصلی این آگهی تبلیغ تجاری بوده ولی اشتباهات فاحشی دارد. این آگهی با شخصی به نام اریک شروع می‌شو‌د، اما اولین و آخرین تصویری که مشاهده می‌شود، گوشی آیفون است. شخصیت اصلی داستان در کنار صف خرید طرفداران آیفون قدم می‌زند؛ درحالی‌که روی دیوار عبارتی که اشاره به اولین سری‌های آیفون دارد، با مضمون «ژوئن ۲۰۰۷ داره میاد» نوشته شده است.

این تصویر با صحنه‌ای دنبال می‌شود که اریک، پس از خرید آیفون با نامزدش تماس گرفته است. در واقع این سکانس خاطره‌ی قدیمی که آیفون گوشی‌های هوشمند را متحول کرد، در یاد زنده می‌کند. در پایان آگهی اریک دوباره در کنار صف خریداران پرچم‌دار جدید اپل آیفون 10 که البته به مقدار قابل توجهی کم‌تر شده است، قدم می‌زند.

مشکل اصلی این است که این صحنه‌ها بیش‌تر خودزنی هستند. سامسونگ با این تبلیغ توجهات را به سمت رقیب اصلی خود جلب کرده و عملا تبلیغ بادآورده‌ای برای گوشی جدید آیفون (که به اعتقاد کارشناسان، استاندارد منحصربه‌فردی برای گوشی‌های هوشمند تعریف کرده است) فراهم کرده است.

به رخ کشیدن ناخواسته‌ی قوت اپل

اپل در سال‌های اخیر به طرز قابل توجهی خلاقیت و نوآروی سابق را از دست داده است؛ اما هم‌چنان قدرتمندانه فعالیت می‌کند. اپل در چند سال گذشته به جز فناوری تشخیص چهره، خلاقیت جدیدی معرفی نکرده؛ اما در عوض نوآوری‌های قبلی را به مرحله‌ی بلوغ رسانده است.

اپل

آیفون 10 نمونه‌ی کاملی از گوشی‌های هوشمند است. کارشناسان اعتراف می‌کنند با این‌که سامسونگ اولین شرکت استفاده‌کننده از پنل‌ اولد (که از پنل‌های معمولی ال‌سی‌دی یک سر و گردن بالاتر است) در گوشی هوشمند بود؛ اما اکنون اپل کاربرد این پنل‌ها را (که بازهم توسط سامسونگ تولید می‌شوند) اصلاح کرده و بهبود بخشیده است. فناوری‌های مورد استفاده در فیس‌ آی‌دی هم با این‌که اکنون در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با این مقیاس در گوشی‌های هوشمند استفاده نشده بود. در مورد حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا که برای عده‌ای آزاردهنده شده است، باید گفت این مسئله موضوعی اجتناب‌ناپذیر در آینده است که اپل به دلیل پیش‌رو بودن، جلوتر از زمان آن را انجام داده است.

وقتی سامسونگ اعلام می‌کند که برای اولین بار در بعضی ویژگی‌ها ابتکار عمل داشته‌ است؛ در واقع به این حقیقت اشاره می‌کند که اپل ویژگی‌هایی بسیار دیگری را توسعه داده و تجاری‌سازی کرده است که در آینده از آن‌ها کپی‌برداری خواهد شد.

انگشت اتهام به سوی اشتباه اکثر کاربران اپل

در پایان آگهی وقتی اریک از کنار صف خریداران اپل عبور می‌کند، مدل موی سر یکی از طرفداران اپل به بریدگی صفحه‌ی بالای گوشی آیفون 10 شباهت دارد که تعصب به خرید گوشی جدید اپل با وجود مشکلات معرفی‌شده در فیلم را به تمسخر می‌گیرد.

نکات مهمی که سامسونگ فراموش کرده است

بسیاری از کاربران اپل از روی تعصب اقدام به خرید آن نمی‌کنند. برای مثال، من هیچ‌گاه در صف طولانی خرید آیفون نایستاده‌ام، زیرا با وجود فروشگاه‌های آنلاین دلیلی برای این کار وجود ندارد. در ضمن هنوز از آیفون ۵ اس به‌عنوان گوشی اصلی استفاده می‌کنم و آی‌پد من از آن هم قدیمی‌تر است.

دلیل استفاده‌ی مصرف‌کنندگان از آیفون‌های قدیمی چیست؟

من سبک طراحی و ویژگی خلاقانه‌ی اپل را ترجیح می‌دهم. همچنین یکی از طرفداران سیستم عامل iOS و مکینتاش هستم. دلیل بسیار مهم‌تر، کارایی فوق‌العاده محصولات این شرکت است. خرید آن‌ها در واقع نوعی سرمایه‌گذاری حساب می‌شود. محصولات اپل برای زمان‌های طولانی بدون عیب و ایراد کار می‌کنند.

گوشی آیفون ۵ اس مورد استفاده‌ی من تولید ۴ سال پیش است؛ اما مانند آی‌پد، هم‌چنان مثل روز اول بی‌عیب و نقص کار می‌کند. شاید باور نکنید ولی تا قبل از اینکه لپ‌تاپ ویندوزی من خراب بشود و هزینه‌ی تعمیر زیادی روی دستم بگذارد، طرفدار ویندوز ۱۰ بودم؛ اما از وقتی مک‌بوک خریدم، معنای واقعی لپ‌تاپ را درک کرده‌ام.

شکی نیست که سامسونگ محصولات فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند؛ اما در این دنیا برای اپل و سامسونگ به اندازه‌ی کافی فضای رقابتی وجود دارد. بهتر است سامسونگ به جای ترغیب مشتریان اپل، به توانایی‌های خود تمرکز کند و هر چه می‌تواند محصول بهتری ارائه دهد. آگهی‌هایی مانند این هرگز مورد پسند کاربران نخواهند بود و آن‌ها را به خرید محصولات سامسونگ متقاعد نخواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات