اوبر سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری سافت بانک در این استارتاپ را تایید کرد

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از گمانه‌های متعدد بالاخره اوبر سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری سافت‌بانک در این استارتاپ خصوصی را تایید کرد.
تبلیغات

به گزارش بلومبرگ اوبر رسما تایید کرده که سافت‌بانک در نظر دارد تا چندین میلیارد دلاری در این کمپانی حمل و نقل سرمایه‌گذاری کند. اطلاعات موجود نشان از این دارد که در صورت نهایی شدن این سرمایه‌گذاری، معامله‌ی مورد نظر از جمله‌ی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در یک استارتاپ خصوصی خواهد بود.

توافقنامه‌ی احتمالی این امکان را در اختیار سافت‌بانک قرار می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در اوبر، در آینده‌ رقم سرمایه‌گذاری را افزایش داده و بتوانند تا ۹ میلیارد دلار سهم را از سایر سهامداران این استارتاپ خریداری کنند. البته این موضوع زمانی محقق خواهد شد که یکی از سهامداران کنونی تمایلی به فروش سهام خود داشته باشد.

اوبر با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما با کنسرسیومی به رهبری اوبر و دراگونر برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ خود به نتیجه رسیده‌ایم. ما معتقدیم که این سرمایه‌گذاری نشان از پتانسیل بالای اوبر است که می‌تواند در بلندمدت شکوفا شود. سرمایه‌گذاری اوبر این امکان را در اختیار ما قرار خواهد داد تا بتوانیم فعالیت‌های خود را در آمریکا و همچنین خارج از خاک آمریکا گسترش دهیم.

منابع نزدیک اعلام کرده‌اند که گفتگوها برای رسیدن به یک نتیجه‌ی نهایی برای هفته‌های متمادی در جریان بوده است. در حال حاضر وکلای طرفین در حال تنظیم  قرارداد فی مابین هستند.

براساس بخشی از توافق، موسسه‌ی سرمایه‌گذاری بنچمارک موافقت کرده تا دادخواست خود بر علیه تراویس کالانیک، مدیرعامل پیشین اوبر و موسس این کمپانی را به حالت تعلیق درآورد.

سرمایه‌گذاری سافت‌بانک در اوبر می‌تواند مزایای بسیاری برای کمپانی آمریکایی داشته باشد، چراکه شماری از رقبای اوبر در کشور‌های جنوب و شرق آسیا جزو استارتاپ‌هایی هستند که سافت‌بانک روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. برای مثال می‌توان به کشور ژاپن و هند اشاره کرد که در آن‌ها دو سرویس گرب و اولا فعالیت می‌کنند. به طور حتم همکاری با سافت‌بانک می‌تواند منجر به حل بخش زیادی از مشکلاتی شود که در ماه‌های گذشته باعث ایجاد بحران در اوبر شده است.

هیئت مدیره‌ی اوبر همچنین به اعمال تغییرات در هیئت مدیره‌ی این کمپانی نیز اشاره کرده، بطوریکه براساس قوانین جدید این کمپانی در نظر دارد تا اعضای هیئت مدیره را به ۱۷ نفر افزایش داده و همچنین نفوذ کالانیک را از طریق تغییر قدرت رای برای دسته‌های مختلف سهام کاهش دهند.

انتظار می‌رود رقم اولیه‌ی سهام برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری اوبر براساس ارزش‌گذاری کنونی این کمپانی باشد که نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. البته انتظار می‌رود ارزش سهام این کمپانی برای سرمایه‌گذاری ثانویه پایین‌تر از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری باشد.

در صورتی که کالانیک تصمیم به فروش بخشی از سهام خود بگیرد، در این صورت وی تبدیل به یکی از متمول‌ترین افرادی خواهد شد که از طریق فروش سهامش به سافت‌بانک پول زیادی به جیب بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات