افزایش اعتماد به نفس با ترک عادت های غلط

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اهمیت اعتماد به نفس در روابط و زندگی کاری و شخصی و تأثیر آن در کسب موفقیت بر کسی پوشیده نیست، از این رو یادگیری مهارت افزایش آن نیز اهمیت پیدا می‌کند.
تبلیغات

راه‌کار‌های افزایش اعتماد به نفس چه هستند؟ با حذف کردن عادات بد شروع کنید.

اگر در داستان زندگی خودتان یک قهرمان نیستید، ‌آن را کنار بگذارید

 یک دفتر زیبا و مطابق با طراحی روز خریداری کنید. در اولین صفحه‌ی جدید، تمیز و خالی، داستان خودتان را بنویسید. بی‌طرفانه و بی‌غرض آن را بررسی کنید. آیا غمگین یا خشمگین است؟ احساس می‌کنید شما بد‌شانس هستید؟ آیا افراد دیگر را نکوهش و سرزنش می‌کنید و فکر می‌کنید قربانی هستید؟ آیا احساس می‌کنید ابزار یا وسیله هستید یا احساس می‌کنید که ابزار و وسایل در اختیار شما است؟

تغییر

در صفحه‌ی بعد بعضی موارد را تغییر دهید. بعضی مسائل را بر عهده بگیرید. مسئولیت‌پذیر‌تر و قدرتمند‌تر باشید. شما یک دفتر کامل در اختیار دارید تا صفحه به صفحه، تصویری که از زندگی‌تان دارید تغییر دهید.

همان‌طور که داستان درون دفتر تغییر می‌کند، تغییراتی را نیز در زندگی واقعی مشاهده می‌کنید.

بد صحبت کردن در رابطه با خودتان را متوقف کنید

آیا صدای درونتان از شما انتقاد و عیب‌جویی می‌کند و شما را آزار می‌دهد؟ به نظرتان اگر دشمن خودتان باشید، می‌توانید کاری را به‌خوبی انجام دهید؟ اگر با خودتان به نحوی صحبت می‌کنید که هرگز با شخص دیگری به آن طریق صحبت نکرده‌اید، جلوی این کار را بگیرید.

هرگز زمانتان را با افرادی که برای شما مفید نیستند، صرف نکنید

 آیا کسی در زندگی شما وجود دارد که به‌طور مداوم شما را نکوهش کند؟ یا فردی که احساس کنید برای شما مضر و سمی است یا انرژی شما را از بین می‌برد؟ آیا دشمن‌های دوست‌نما دارید و نمی‌توانید دلیل حضور آن‌ها در زندگی‌تان را توضیح دهید؟ شما کاملا نسبت به افرادی که خودتان را با آن‌ها محاصره کرده‌اید و با آن‌ها ارتباط دارید مسئول هستید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

هنگامی‌که به خودتان می‌گویید که شخصی در مسئله‌ای بهتر از شما است، هرگز تصویر و اطلاعاتی کامل از او ندارید. بر کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید. به درون توجه کنید. باطن نمایان‌گر همه‌چیز است و هر چه به دنبالش می‌گردید، در آن است.

مسائل آزاردهنده‌ را با خودتان حمل نکنید

آیا احساس رنجش، خشم، دلخوری یا مبارزه برای انتقام‌جویی دارید؟ این‌ها مانند رفتن به بیابان است درحالی‌که به جای آب با خود سم حمل می‌کنید. مسائل آزاردهنده را رها کنید و دیگران ببخشید.

برای همیشه از اینکه همه‌چیز کامل و بی‌نقص باشد صرف نظر کنید

در عوض، ریسک و خطر کنید. یک کار پر‌‌ ریسک و خطرناک انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. (اتفاق خاصی نمی‌افتد.) برای یادگیری مسائل جدید همیشه کاملا جدی و سرسخت باشید.

به کاری که نمی‌خواهید انجام دهید، نه بگویید

این کار اغلب با عدم تأیید و نارضایتی مواجه خواهد شد و ممکن است باعث از دست دادن برخی از دشمنان دوست‌نمایی که پیش‌تر در رابطه با آن‌ها صحبت کردیم شود؛ اما از این طریق، زمان بیشتری برای انجام دادن کار‌های لازم فراهم خواهد شد.    

اکنون که زمان و انرژی بیشتر و چشم‌اندار جدیدی دارید، در این‌جا گزینه‌هایی برای افزودن به زندگی روزمره‌ی شما وجود دارد.

افراد موفق و پر‌افتخاری که شما را دوست دارند در زندگی‌تان پر‌رنگ کنید

برای آن‌ها زمان بگذارید و توجه تمام و کمالتان را به آن‌ها معطوف کنید.

این واقعیت را باور کنید که شما رئیس هستید

تأیید و تصدیق، آن‌چه مردم خواهند گفت یا ترس از احتمال اشتباه کردن را فراموش کنید، (قطعا اشتباه خواهید کرد.) واقعا چه چیزی می‌خواهید؟ تمایل دارید چه‌کاری انجام دهید؟ رئیس خودتان باشید. شما رئیس خودتان هستید. این را باور کنید.

فهرستی از فعالیت‌هایی که در آن‌ها خوب هستید تهیه کنید

در همان دفتر که داستان در حال تغییر و تحول زندگی‌تان را یادداشت می‌کنید، لیستی از فعالیت‌هایی که در آن‌ها خوب هستید یا از آن‌ها لذت می‌برید تهیه کنید و بکوشید بیشتر آن‌ها را انجام دهید. آن‌ها می‌توانند در شما احساس کارآمد و شایسته بودن ایجاد کنند یا خوشحالتان کنند. به هر حال آ‌ن‌ها را شناسایی کنید، لیستی جمع آوری کنید و آن‌ها را تکرار کنید.

فهرست

فهرستی از فعالیت‌هایی که برای شما سخت و چالش‌برانگیز است تهیه کنید

منظور از «چالش‌برانگیز» فعالیت‌هایی که احتمالا باعث آسیب شما می‌شوند نیست؛ بلکه منظور فعالیت‌هایی ضروری هستند که برای انجام دادن آن‌ها معذب هستید. برای مثال با یک غریبه راه بروید و صحبت کنید، برای بیرون رفتن از کسی در خواست کنید، با صدای بلند صحبت کنید یا عقاید و نظرات را توسعه دهید، همه‌‌چیز را در لیستتان بررسی کنید.

یاد بگیرید که پذیرای انتقادها باشید

یکی از مهم‌ترین مقاومت‌ها در زندگی این است که به نظر ما نقدها دسترسی خاصی به روح ما دارند و تا زمانی که از هویت آن‌ها مطمئن نباشیم اجازه‌ی ورود به آن‌ها نمی‌دهیم و پس از بررسی، از آن‌ها می‌خواهیم به‌سرعت ما را ترک کنند. اجازه دهید انتقادها وارد شوند و از فرد منتقد تشکر کنید.

ازخودتان مراقبت کنید

برای برخی افراد این جمله به معنای بهتر خوردن، تلاش برای بهتر خوابیدن و ورزش منظم است. خودتان را برای رسیدن به وضعیت ظاهری مناسب متعهد و ملزم کنید، این کار به شما نظم، پشت‌کار و مواجه شدن با چالش ها را می‌آموزد. بسیاری از ویژگی‌های خوب با تلاش برای رسیدن به یک هدف به وجود می‌آیند.

برای تبدیل شدن به فردی بهتر تمرین کنید

فردی مهربان‌تر و محتاط‌تر باشید. کاری را که فکر می‌کنید صحیح است انجام دهید. هر زمانی که خودپسند، کوته فکر، بی‌رحم، ناصادق و فریبکار باشید بیشتر از هر کسی خودتان آسیب می‌بینید، زیرا دیگران می‌توانند از شما دور شوند، اما خودتان نمی‌توانید از خودتان فاصله بگیرید.  

موفقیت

باور کنید که همه‌ی دارایی‌ها را در دستانتان دارید

اگر احساس افسردگی، تشویش، اضطراب و خستگی دارید، کمک بگیرید. به کلاس یوگا بروید، کتاب بخوانید، با شخصی که به او علاقه دارید صحبت کنید، ممکن است شما آرامش را در مهربانی غریبه‌ها بیابید، به پیاده روی بروید و  از آن به عنوان فرصتی برای درک و توجه به زیبایی رنگ‌های آسمان استفاده کنید. اطرافتان را طوری بشناسید تا در صورتی که شکست خوردید به شما کمک کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات