اپل پتنت جدیدی برای حذف کلید فیزیکی از گجت‌های دیجیتال ثبت کرد

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت اپل پتنت جدیدی به ثبت رسانده است که امکان حذف کلید‌های فیزیکی از گجت‌های دیجیتال را فراهم می‌کند.
تبلیغات

دفتر ثبت اختراعات و علامت تجاری آمریکا، به‌تازگی از ثبت پتنت جدیدی توسط کمپانی اپل خبر داده است. پتنت جدید در رابطه با فناوری ژست‌های لمسی است که می‌تواند وظیفه‌ی کلید‌های فیزیکی را به عهده بگیرد و نیاز به آن‌ها را کاهش دهد. به نظر می‌رسد این درخواست ثبت مربوط به اپل واچ است؛ اما این اختراع جدید می‌تواند شامل هر دستگاه دیگری از جمله آیفون‌های آینده، آیپد، مک‌بوک‌ها یا گجت‌های پوشیدنی باشد.

ظاهرا اپل قصد دارد نوع جدیدی از ژست‌های لمسی را برای صفحه نمایش توسعه دهد که مربوط به کشیدن انگشت از یک سمت نمایشگر به سوی مخالف است. همچنین باید به ژست حرکتی دیگری اشاره کرد که منوی ثانویه‌ای را در زمان اجرا برای کاربر نمایش می‌دهد.

لمس لبه‌‌های این دستگاه می‌تواند عملیات دیگری را اجرا کند. به‌عنوان مثال، هنگامی که مشغول گوش دادن به موزیک مورد علاقه‌تان هستید، با لمس سریع لبه‌های دستگاه به سمت بالا یا پایین می‌توانید بدون استفاده از دکمه‌های ولوم، صدای موزیک را کنترل کنید. این قابلیت به آیفون‌های پیش رو امکان حذف دکمه ولوم را می‌دهد و قابلیت ضد آب بودن آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

اختراع جدید اپل

در تصویر بالا، لمس لبه دستگاه از گوشه‌ای به گوشه دیگر به نمایش گذاشته شده است. در قسمت پایین تصویر نیز می‌توانید مثالی از ترکیب انواع لمس‌های صفحه نمایش و لبه‌ها را مشاهده کنید. در توضیحات سمت راست روش عملکرد لمس لبه‌ها جهت ارسال ورودی، به‌خوبی توضیح داده شده است.

ترکیب لمس صفحه نمایش و لبه‌های گجت

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، در تصویر بالا می‌توان ساعت هوشمندی شبیه به اپل واچ را مشاهده کرد. در این شکل، انگشت کاربر از لبه اپل واچ (شماره ۱۰۳) حرکت خود را آغاز می‌کند و با کشیده شدن به سمت چپ، شماره ۳۰۷ از صفحه نمایش را لمس می‌کند. احتمالا این ساعت از یک یا چند سنسور و حسگر برای تعقیب حرکت انگشت کاربر از لبه‌های دستگاه به سمت چپ صفحه نمایش بهره می‌برد.

پس از لمس، دستگاه شروع به اجرای عملیات مورد نظر می‌کند. به‌عنوان مثال، این دستگاه ممکن است با سوایپ صفحه نمایش به سمت چپ، منوی شماره یک را برایتان باز کند؛ اما زمانی که انگشت خود را از لبه دستگاه به سمت چپ می‌کشید، منوی شماره دو بارگزاری می‌شود.

در تصویر شماره ۴ عمل لمس صفحه نمایش اپل واچ به نمایش گذاشته شده است. همان طور که از تصویر پیدا است، انگشت کاربر در قسمت ۴۰۸ از لبه اپل واچ قرار گرفته و در مجاورت همان نقطه با شماره ۱۰۳ از صفحه نمایش فرود می‌آید. در این حالت نیز ممکن است از یک یا چند حسگر و سنسور برای شناسایی حرکات انگشت کاربر استفاده شود.

به عنوان مثال، هنگامی که کاربر انگشت خود را در جهت بالای اپل واچ به حرکت در می‌آورد، ولوم دستگاه افزایش می‌یابد. در مقابل حرکت انگشت به سمت پایین، کاهش ولوم دستگاه را به همراه خواهد داشت.

اجازه بدهید با ذکر مثالی دیگر، این قابلیت را بیش‌تر شرح دهیم؛ حرکت انگشت کاربر به سمت بالا و پایین گجت، می‌تواند جابجایی اسکرول منوی گرافیکی دستگاه را به همراه داشته باشد.

درخواست ثبت این اختراع، چندی پیش در ماه جولای در اختیار سازمان ثبت اختراعات آمریکا قرار گرفته و بسیاری از کارهای پایه و ابتدایی آن در تابستان سال ۲۰۱۵ انجام شد. با توجه به اینکه این اختراع هنوز در مرحله ثبت قرار دارد، هنوز اطلاع دقیقی از اینکه اپل از آن در محصولات خود استفاده خواهد کرد یا خیر در دست نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات