۱۸ مهر، اولین آتش سوزی بزرگ هسته ای در تاریخ

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۰ سال پیش در چنین روزی، اولین آتش‌سوزی بزرگ هسته‌ای تاریخ در کارخانه‌ی تجهیزات اتمی واینداسکیل (Windscale) در انگلستان رخ داد.
تبلیغات

۶۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۰ اکتبر سال ۱۹۵۷، آتش‌سوزی بزرگی در کارخانه‌ی تسلیحات هسته‌ای واینداسکیل در اطراف شهر کامبریای (Cumbria) انگلستان رخ داد. این آتش‌سوزی به عنوان اولین حادثه‌ی بزرگ تاریخ انرژی هسته‌ای شناخته می‌شود. درجه‌ی گستردگی و خطر این آتش‌سوزی، در مقیاس بین‌المللی خوادث هسته‌ای، ۵ از ۷ گزارش شده است.

این آتش‌سوزی از یکی از رآکتورهای مدرن این کارخانه شروع شد. این کارخانه مجهز به ۲ رآکتور گرافیتی مدرن بود که بخشی از پروژه‌ی بمب اتمی انگلستان به شمار می‌رفتند. اولین رآکتور این کارخانه در اکتبر سال ۱۹۵۰ و رآکتور دوم از ژوئن سال ۱۹۵۱ شروع به کار کردند.

آتش‌سوزی کارخانه‌ی Windscale به مدت ۳ روز ادامه داشت. آلودگی هسته‌ای ایجاد شده در اثر این آتش‌سوزی، در انگلستان و اروپا پخش شد. در پی این پخش آلودگی، نگرانی‌ها از گسترش ایزوتوپ ید-۱۳۱ افزایش یافت. این ایزوتوپ منجر به سرطان تیروئید می‌شود و در همان سال نیز گزارش شد که ۲۴۰ مورد سرطان تیروئید در آن منطقه مشاهده شده است.

هیچگونه تخلیه‌ی ساکنین در اطراف این آتش‌سوزی انجام نشد و تنها نگرانی، آلودگی شیر تولید شده در مزارع مجاور این کارخانه بود. در سال ۲۰۱۰ آزمایش های متعددی روی کارگران و کارمندانی که در مجاورت حادثه بودند رخ داد و هیچ‌گونه اثر بلندمدت از این حادثه‌ی هسته‌ای مشاهده نشد.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در تاریخ فناوری، اولین پخش ماهواره‌ای مراسم المپیک در سال ۱۹۶۴ است. در این روز، مراسم افتتاح المپیک تابستانی ۱۹۶۴ توکیو، از طریق امواج ماهواره در این کشور پخش شد.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر)

۱۸۴۶ - کشف قمر نپتون با نام Tritron توسط ویلیام لاسل

۱۸۶۵ - ثبت پتنت روش ساخت توپ بیلیارد

۱۹۶۳ - تصویب قانون LTBT برای ممنوعیت آزمایش سلاح‌های اتمی در اتمسفر، فضا و زیر آب به دست ۳ کشور آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات