نکاتی برای طراحی یک محیط کار خانگی کارآمد برای فریلنسر‌ها

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
برای افرادی که در منزل کار می‌کنند رعایت اصول طراحی محیط کار می‌تواند باعث افزایش چشم‌گیری در بازده و راندمان ‌شود.
تبلیغات

دلایل زیادی برای کار کردن در خانه وجود دارد. به عنوان مثال هزینه‌ای برای رفت‌و‌آمد ندارید، می‌توانید هرجور که علاقه دارید کارها را زمان‌بندی کنید و روی محیط مار نیز کنترل دارید..

بهتر از همه‌ی آن‌ها، می‌توانید یک محیط کار شخصی مطابق با نیاز‌هایتان ایجاد کنید. اگر این کار را درست انجام دهید، راحت و فعال خواهید بود. در این‌جا ۶ نکته برای طراحی محیط کار خانگی معرفی می‌کنیم.

۱. در وحله‌ی اول به راحتی و ارگونومی بودن فکر کنید

اگر محیط کارتان مطابق با قوانین ارگونومی طراحی نشود، ممکن است در آخر صدمه‌های قابل توجهی را از قبیل مشکلات گردن و کمر، خستگی چشم و سندروم مجرای مچ دست متحمل شوید. این مسائل دلیل اهمیت خرید وسایل و تجهیزات و سپس تنظیم کردن آن‌ها به طور صحیح است.

اگر با این الزامات آشنا نیستید، در زیر اطلاعات پایه‌ای وجود دارد که باید آن‌ها را دنبال کنید:

  • هنگام نشستن بدنتان را تنظیم کنید. گوش‌ها، شانه‌ها و باسن باید در یک خط عمودی قرار بگیرند.
  • زمانی که بر روی صندلی نشسته‌اید، دست‌ها باید موازی با ستون فقرات قرار بگیرند و آرنج‌ها باید زاویه‌ی ۹۰ درجه داشته باشند. اگر در این وضعیت نیستید، صندلی کارتان را در حالت بالاتر یا پایین‌تر تنظیم کنید.
  • برای کاهش فشار از روی ستون فقرات، زمانی که بر روی صندلی نشسته‌اید از یک بالشت کوچک، زیرپایی یا محافظ قابل تنظیم کمر استفاده کنید.
  • فراموش نکنید هر چند وقت یک بار بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید.
  • ۲. از نور طبیعی بهره ببرید

    اگر محیط کارتان منبع نور طبیعی دارد، از آن بهره ببرید. هر‌چقدر نور مصنوعی محیط کمتر باشد، برای سلامت چشم‌ها بهتر خواهد بود. نور طبیعی در مقایسه با استفاده از لامپ‌های استاندارد تا ۸۰ درصد در مصرف موثر و بهینه‌ی انرژی تاثیرگذار است و به خوبی باعث افزایش حوصله می‌شود.

    در هنگام چیدمان و مرتب کردن محیط دقت کنید که بیشترین نور طبیعی را داشته باشید. اگر نور طبیعی ندارید به جای آن، استفاده از لامپ‌های LED را مد نظر قرار دهید. لامپ‌های LED کارآمدترین و نزدیک‌ترین تقلید از آثار نور خورشید هستند. یا از روشنایی OLED استفاده کنید (دیودهای ساطع‌کننده‌ی نور طبیعی) که به نظر می‌رسد سالم‌ترین نور برای چشم‌های انسان است.

    ۳. از نور‌های اختصاصی نیز استفاده کنید

    حتی اگر نور آفتاب مناسبی دارید، هم‌چنان نیاز دارید تا با نور اختصاصی آن را تقویت کنید. لامپ‌هایی برای روشن کردن اطراف محل کار در نظر بگیرید. اگر میز مخصوصی برای ملاقات با مشتریان دارید، مکان‌های نورپردازی مناسب و متوالی بالای آن یا چند جایگاه روی دیوار در نزدیک میز در نظر بگیرید. قطعا، اگر چند اثر زیبای هنری یا عکس دارید، می‌توانید از نور برای چشم‌گیر‌تر شدن آن‌ها استفاده کنید.  

    lightening

    ۴. به کار کردن ادامه دهید و تمرکزتان را حفظ کنید

    شما پشت میز کارتان با سرعت زیادی در حال کار هستید. در تمام طول روز مانند یک ماشین فعال پرکار بوده‌اید. تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که به این روند ادامه دهید. فعالیت بعدی که انجام می‌دهید امضا کردن و شروع یک قرارداد جدید است. جوهر خودکار شما تمام می‌شود. در کشو به دنبال یک خودکار دیگر می‌گردید اما پیدا نمی‌کنید. حالا یا باید به مغازه رفته و خودکار بخرید یا تمام خانه را به دنبال خودکار بگردید. همین اتفاق کافی است تا روند پرکار و موفقیت‌آمیز شما خاتمه یافته و از بین برود.

    supplies

    یک مکان برای نگه‌داری کردن از ابزاری کاری که مداوم استفاده می‌شوند ایجاد کنید. برداشتن یک وسیله از مکانی مخصوص بسیار ساده‌تر از جستجوی اطراف شهر برای پیدا کردن آن است. اگر بخواهیم یک قدم جلو‌تر برویم و کار را ساده‌تر کنیم، با توجه به درآمد حاصل از کارتان اگر می‌توانید قهوه‌ساز و یخچال کوچک تهیه کنید. به این ترتیب برای نوشیدن قهوه یا خوردن میان وعده به آشپزخانه نمی‌روید.

    ۵. مکانی را برای فاصله گرفتن از میز کار ایجاد کنید

    به یاد داشته باشید که شما باید بر تمام فضا نظارت و کنترل داشته باشید، نه فقط بر روی میز کاری و بخشی که به آن نیاز دارید. اگر اتاق مخصوصی برای کار کردن دارید، یکی از بهترین راه‌ها این است که فضایی ایجاد کنید تا در آن بتوانید از میز کار فاصله بگیرید. این کار به شما مکانی برای استراحت کردن، تمدد اعصاب یا کار کردن بر روی اموری که به میز و کامپیوتر احتیاج ندارند، می‌دهد.

    اگر امکان‌پذیر است، بین این دو بخش فاصله‌ای ایجاد کنید. می‌توانید این کار را با ابزار چیدمان یا وسایل دائمی مانند نرده‌ انجام دهید.  

    ۶. تکنولوژی را بهبود دهید

    اگر تکنولوژی دفتر کار خانگی برای کاری که انجان می‌دهید به روز نباشد، رسیدن به هدف کار کردن مفید به یک مشکل تبدیل خواهد شد. در حالی که وسایل، روشنایی و ابزار دیگر را به روز می‌کنید، عاقلانه است که به مودم، کامپیوتر، کابل‌ها و اقلام وابسته به تکنولوژی دیگر نیز توجه کنید. ممکن است زمان به روز کردن کامل آن‌ها رسیده باشد. اگر به تازگی شروع به کار کردن در خانه کرده‌اید، با یک شخص برای مهیا کردن آن‌ها صحبت کنید. ممکن است بسته‌ی مرتبطی داشته باشند که به شما این امکان را بدهد تا تجهیزات را به نوعی که برای کسب‌و‌کار طراحی شده تغییر بدهید.

    کار کردن در خانه مزایای بسیاری دارد. هر چند، اگر دفتر کارتان در خانه متناسب با نیاز‌های به خصوصتان طراحی نشده باشد، هیچ‌گاه نمی‌توانید کارایی و قابلیت‌هایتان را به بالاترین سطح برسانید. محیط کار در خانه باید راحت باشد؛ هر وسیله‌ای برای هدف خاصی در نظر گرفته شود و با توجه به امنیت و رفاه ذهن شما طراحی شده باشد.

    چه بخواهید به طور کامل محیط کارتان را طراحی کنید یا بخواهید آن را بهبود بدهید، این ۶ نکته به شما کمک خواهند کرد.  

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات