کوالکام: اپل، سامسونگ را به دخالت در پرونده کمیسیون تجارت کره جنوبی ترغیب کرده است

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیران کوالکام مدعی هستند که اپل در جریان پرونده‌ی کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی علیه این شرکت تراشه‌ساز، سامسونگ را به پافشاری ترغیب کرده است.
تبلیغات

با توجه به اسناد جدید کوالکام و به گزارش بلومبرگ، یکی از مدیران اجرایی اپل در جریان رویدادی در آیداهو، با یکی از مدیران هم‌تراز خود در شرکت سامسونگ صحبت‌هایی داشته است. احتمالا شخص یادشده، جی وای. لی باشد؛ کسی که اخیرا به جرم مشارکت در رسوایی ریاست جمهوری کره‌ی جنوبی به پنج سال زندان محکوم شده است.

گفته می‌شود که مدیر اجرایی اپل در صحبت‌های خود با تاکید بر این موضوع که پرونده‌ی کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی (KFTC)، «بهترین فرصت» برای تحت فشار قراردادن کوالکام برای پایین‌آوردن قیمت‌ها محسوب می‌شود، به جی وای. لی توصیه کرده است که «پافشاری کند». در نهایت کمیسیون KFTC کوالکام را به‌دلیل دریافت حق گواهی بسیار بالا از شرکت‌هایی که از تراشه‌هایش استفاده می‌کنند، به پرداخت جریمه‌ی ۹۰۰ میلیون دلاری محکوم کرد.

پس از مدت کوتاهی، اپل با طرح شکایتی علیه کوالکام در دادگاهی در کالیفرنیا، خواستار پرداخت خسارت یک میلیارد دلار توسط کوالکام و کاهش حق گواهی فناوری به‌کاررفته در تراشه‌های مودم شد؛ بدین ترتیب اپل و کوالکام در حال حاضر درگیر یک دعوای حقوقی بین‌المللی هستند. خاطرنشان می‌کنیم که کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا نیز به‌تنهایی، شکایتی را علیه کوالکام پیگیری می‌کند.

مشاور عمومی اپل طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت بلومبرگ گفت:

نمی‌دانم در خصوص چه مصاحبه‌ای صحبت می‌کنند. به عقیده‌ی من، جمله‌ی «شما [سامسونگ] در کره مستقر هستید؛ بنابراین باید به دقت این پرونده را پیگیری کنید»، چیزی فراتر از مکالمه‌ای ساده بین دو مدیرعامل نیست.

به احتمال زیاد، منظور از «مدیر اجرایی اپل» در اسناد ارائه‌شده به دادگاه، تیم کوک است؛ چرا که کنفرانس برگزار شده در آیداهو با نام Sun Valley، تنها از مدیران اجرایی بالارده، سیاستمداران و اشخاص مشهور میزبانی می‌کند. در حال حاضر مشخص نیست که کوالکام از جزئیات مکالمه‌ی بین تیم کوک و جی وای. لی اطلاع دارد. کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی با اعلام اینکه «سامسونگ تنها یکی از شرکت‌هایی است که در لیست ما جای دارد»، اذعان دارد که به تنهایی تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده است. 

از آنجایی که اپل از لحاظ درآمدزایی، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود؛ بنابراین با بهره‌گیری از موقعیت خود، موفق شد تا طبق تخمین‌ تحلیل‌گران، کوالکام را جهت کاهش‌دادن حق گواهی به حدود ۱۰ دلار متقاعد کند؛ البته برای رسیدن به چنین توافقی، اپل متعهد شد تا پتنت‌های کوالکام را به چالش نکشد. اگرچه این توافق، اپل را از ترغیب قانون‌‌گذاران به بازخواست کوالکام منع کرد؛ به کوپرتینونشین‌ها اجازه داد تا در جریان تحقیقات، صادقانه به سؤالات پاسخ دهند.

اپل و سایر شرکت‌هایی که در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت دارند، به‌صورت مداوم از میزان مبلغی که به کوالکام می‌پردازند، شکایت دارند. کوالکام علاوه‌بر آنکه تراشه‌های وایرلس را تولید می‌کند، مجموعه‌ای گسترده از پتنت‌ها از جمله یک نمونه در خصوص CDMA را نیز در اختیار دارد. این شرکت به ترغیب خریداران تراشه جهت پرداخت حق گواهی پتنت‌‌ها و بهره‌گیری از سلطه‌ی خود بر بازار جهت دریافت مبالغ بالاتر متهم است.

یکی از استدلال‌های اپل علیه مبالغ مالکانه‌ی کوالکام این است که نباید مبلغ یادشده را براساس قیمت تمام‌‌شده‌ی کل گوشی پرداخت کند؛ چرا که فناوری پتنت‌شده تنها به یکی از قطعات آن مربوط است. در شرایط کنونی اپل به ازای آیفون‌هایی با حافظه‌ی ذخیره‌سازی بالاتر، مبلغ بیشتری را به کوالکام پرداخت می‌کند، در حالی که مودم به‌کاررفته در تمام مدل‌های آیفون یکسان است.

در عوض اپل پیشنهاد می‌کند که حق گواهی را براساس قیمت مودم پرداخت کند. بروس سوئل، مشاور عمومی مدعی است که اپل نباید مبلغی بیش از ۴ دلار را به ازای هر گوشی بپردازد؛ این مبلغ حتی نسبت به حق گواهی فعلی حاصل از تخفیف‌های اعمال‌شده نیز، بسیار پایین است. مشاور اپل با رد ادعای استیو مولنکوف مبنی بر احتمال توافق قریب‌الوقوع، اعلام کرد تا زمانی که مدل صدور گواهی کوالکام در این خصوص به‌طور کامل مورد بازنگری قرار نگیرد، به هیچ‌وجه توافقی صورت نخواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات