مزایای کراودفاندینگ نسبت به سایر تاکتیک های رشد استارتاپ

یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کراودفاندینگ نه‌تنها روشی برای افزایش سرمایه‌ی کسب‌وکارهای جدید است، بلکه با معرفی گسترده‌ی ایده‌ی تولیدی در بازار، احتمال رشد استارتاپ را در بلندمدت افزایش می‌دهد.
تبلیغات

زمانی که استارتاپ خود را راه‌اندازی می‌کنید، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های شما، رشد کلی کسب‌وکارتان خواهد بود. در کنار افزایش سرمایه که به توجه زیادی نیاز دارد، دیگر عوامل مهم رشد عبارت‌اند از تحقیقات، توسعه‌ی بازاریابی و تلاش برای معرفی محصولات و خدمات.

همین عوامل باعث می‌شوند کراودفاندینگ یکی از قدرتمندترین ابزارهای رشد کسب‌وکار به شمار آید. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۵، سرمایه‌گذاری جهانی در کراودفاندینگ ‌به ۹۳ میلیارد دلار برسد.علاوه بر مزایای پولی، کراودفاندینگ به دلایل دیگری نیز استراتژی مهمی برای رشد استارتاپ است:

برتری نسبت به سایر روش‌های سنتی جمع‌آوری سرمایه

کراودفاندینگ یکی از تاکتیک‌های افزایش سرمایه است که با توجه به پیشرفت سریع اینترنت و تکنولوژی، توانسته مزایای قابل‌توجهی را از آن خود کند. محبوبیت جهانی سایت‌هایی مثل کیک استارتر، کراودفاندر و Indiagogo، شاهدی بر همین موضوع است. گزینه‌های تأمین مالی سنتی با عوامل استرس‌زایی مثل درخواست وام و جستجوی سرمایه‌گذاران اعتباری همراه‌اند. در مقابل، یک کمپین مؤثر کراودفاندینگ به‌وسیله‌ی یک پلتفرم معتبر، نه‌تنها سرمایه‌ی استارتاپ را تأمین می‌کند، بلکه پیام شما را به مخاطبان موردنظر و حتی فراتر از آن‌ها، می‌رساند.

اگر مروری بر کمپین استارتاپ‌ها در کیک استارتر داشته باشیم، می‌بینیم که تمامی ویدیوها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. شاید هزینه‌ی تهیه‌ی ویدیوها و سایر تبلیغات در سایت‌های معروف برای استارتاپ نوپای شما سنگین باشد، اما ازآنجاکه محصول شما را در معرض دید مخاطبان گسترده‌ای قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاری استراتژیک و پربازدهی خواهد بود.

Gets much-needed social proof

کسب اعتبار اجتماعی موردنیاز استارتاپ

زمانی که از یک پلتفرم مشهور کراودفاندینگ استفاده می‌کنید، پیام خود را در معرض دید قشرهای مختلفی از مخاطبین جدید قرار می‌دهید. اگر پلتفرم مناسبی انتخاب کرده باشید اعتبار اجتماعی خوبی به دست می‌آورید که به گسترش داستان رشد کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد. اعتبار اجتماعی یک محرک روان‌شناختی قدرتمند است که باعث می‌شود مشتریان بیشتری برای خرید به شما مراجعه کنند.

این روزها اعتبار اجتماعی یکی از عوامل مهم تسلط بر بازار است، چراکه فرصت‌های بی‌نظیری را برای جلوه پیدا کردن در رسانه‌ها، جذب مشتریان و به‌ویژه علاقه‌مند کردن سرمایه‌گذاران به کسب‌وکار شما فراهم می‌کند.

جذب طرفداران وفادار به محصولات شما

افرادی که از ایده‌های شما حمایت می‌کنند، به‌احتمال‌زیاد متقاضیان اولیه و طرفداران بالقوه‌ی برند شما خواهند بود. وقتی تلاش می‌کنید کمپین کراودفاندینگ موفقی داشته باشید، باید اعتماد مردم را به توانایی‌های خود جلب کنید تا حاضر باشند پول خود را روی ایده‌ی شما سرمایه‌گذاری کنند.

ازآنجاکه کراودفاندینگ در مراحل ابتدایی راه‌اندازی استارتاپ اجرا می‌شود، فرصتی عالی را برای شما فراهم می‌کند تا پیش از ارائه‌ی رسمی محصولاتتان، مخاطبین وفاداری به دست آورید. این هواداران زودهنگام، همچنان که کمپین شما ادامه پیدا می‌کند، در ترویج و ارتقای ایده‌ی شما همراهتان هستند.

بااین‌حال به یاد داشته باشید که با برگزاری یک کمپین به‌سادگی وفاداری مخاطبینتان را به دست نمی‌آورید. شما باید پیشنهادی قانع‌کننده داشته باشید که نشان دهد محصول یا خدماتتان، واقعاً زندگی مردم را بهبود می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال شرکت Lifestraw در کمپین Indiagogo بابیان اینکه محصولشان آب آشامیدنی سالم را برای قربانیان طوفان هایان فراهم می‌کند، توانست جذابیتی روانی و عاطفی کسب کند. به‌علاوه این محصول می‌توانست مشکل بسیاری از مردم جهان را که در دسترسی به آب پاک آشامیدنی با مشکل مواجه هستند، حل کند.

Indiegogo campaign

یک تاکتیک مقرون‌به‌صرفه

کراودفاندینگ همیشه مستلزم یک سرمایه‌گذاری بزرگ اولیه نیست. درست است که برند شما با تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی و مطبوعات هزینه‌ی کمتری متحمل می‌شود، ولی این گزینه‌ها به زمان بیشتری برای نتیجه دادن نیاز دارند. به‌علاوه کراودفاندینگ باعث می‌شود در بلندمدت مردم آگاهی گسترده‌تری از محصولات شما داشته باشند.

راه دیگری که کمک می‌کند مخاطبین بیشتری را (به‌ویژه در قشر جوان) جذب کنید، استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل Gadget Flow است. این برنامه‌ها کاربران را در جریان آخرین پروژه‌های کراودفاندینگ بازار قرار می‌دهند. در حال حاضر Gadget Flow با استفاده از تصاویر با وضوح‌بالا، ویدئو، و حتی واقعیت افزوده، رابطی فوق‌العاده بین استارتاپ‌های بین‌المللی و مخاطبین خاص آن‌ها است.  

به‌علاوه تکنیک‌های جدید نوآورانه (و مقرون‌به‌صرفه) کراودفاندینگ، بازار پرحاصلی را برای سرمایه‌گذاران بالقوه و حامیان شما فراهم می‌کند که در آن می‌توانند پیش از عرضه‌ی رسمی محصولات، آن‌ها را مورد تست و تحقیق قرار دهند.

فراهم کردن فرصت پیش‌فروش محصولات

یکی از مزایای یک کمپین هوشمندانه‌ی کراودفاندینگ، این است که شما را قادر می‌سازد از نخستین مراحل راه‌اندازی استارتاپ، محصولات یا خدمات خود را پیش‌فروش کنید. چراکه حالا حامیانتان می‌توانند پیشاپیش ایده و مفاهیم تولیدی شما را درک کنند. این رویه‌ی متداول، در اغلب پلتفرم‌های کارا دیده می‌شود.

درعین‌حال کراودفاندینگ تحقیقات بازار خوبی را برای شما فراهم می‌کند: تعاملات شما با جامعه شاخص معتبری از تقاضای کلی محصولتان را نشان خواهد داد. بسته به تعداد پیش سفارشات / درخواست‌هایی که دریافت می‌کنید، می‌توانید برآورد کنید که آیا ایده‌های کارآفرینی شما پایدار خواهند بود یا خیر.

با بازخوردهای معتبر به شما کمک می‌کند ایده‌ی خود را اصلاح کنید

ممکن است ایده‌ی شما آماده‌ی اجرا باشد اما نقطه‌ضعف‌های آن را ندانید. کمپین کراودفاندینگ اغلب اوقات بازخورد صوتی مخاطبانتان را ذخیره می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که با مشتریان بالقوه‌ی خود وارد تعامل شوید و نظرات و انتقادات آن‌ها را درباره ایده‌های خود بفهمید.

این ویژگی خودش را در همه‌ی زوایای کسب‌وکار نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند ایده‌ی خود را مطابق با ترجیحات مشتریان اصلاح کنید. امروزه ذهنیت «برای مردم، توسط مردم»، استراتژی غالب بازار کسب‌وکار است.

جمع‌بندی

کراودفاندینگ روشی برای افزایش سرمایه‌ی اولیه لازم برای کسب‌وکارهای جدید است، اما همان‌طور که در این مقاله توضیح داده شد، می‌توان از مزایای دیگر آن‌هم بهره گرفت. درواقع کراودفاندینگ راهی هوشمندانه است که کارآفرینان برای کسب اعتبار و جذب مخاطبین اولیه و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند از آن استفاده می‌کنند. راهی که با معرفی گسترده‌ی استارتاپ در بازار، فرصت رشد همه‌جانبه‌ی آن را فراهم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات