طراحی دفتر کار فیلیپس؛ شعبه آیندهوون هلند

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
دفتر کار فیلیپس واقع در شهر آیندهوون، توسط شرکت معماری و دکوراسیون داخلی Lava طراحی شده است.
تبلیغات

اطلاعات کلی

  • شرکت طراح: lava
  • کارفرما: فیلیپس
  • متراژ: ۱۰۷۰۰ متر مربع
  • سال: ۱۶
  • محل: هلند، آیندهوون

شرکت هلندی فیلیپس در زمینه‌ی تولید تجهیزات الکترونیکی فعالیت می‌کند. بد نیست بدانید جرارد فیلیپس در سال ۱۸۹۱ شرکت فیلیپس را تأسیس کرد. فیلیپس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات روشنایی و نورپردازی و تجهیزات پزشکی در جهان است. اگرچه در آغاز کار، بیشتر فعالیت‌های این شرکت در زمینه تولید تجهیزات روشنایی بودهِ اما امروز دامنه‌ی فعالیت‌های این شرکت گسترش چشمگیری یافته است و فقط به تولید تجهیزات روشنایی محدود نمی‌شود.

دفترکار فیلیپس

دفتر مرکزی شرکت فیلیپس از طراحی خاص و منحصربه‌فردی برخوردار است. برای طراحی فضای داخلی این دفتر، از ایده‌ی مفهومی نور خورشید، عبور کردن و پخش شدن نور خورشید از میان برگ درختان استفاده شده است. عبور نور درخشان خورشید از میان این صفحه‌ها‌ که با الهام از برگ درختان ساخته شده‌اند، فضای داخلی دفتر را روشن و پرنور می‌کند.

دفترکار فیلیپس

دفتر مرکزی فیلیپس به سبک آتریوم ساخته شده است. روشنایی و نورپردازی هوشمندانه‌ی این دفتر، باعث ایجاد یک محیط کار متفاوت با ویژگی‌های منحصربه‌فرد شده است. طراحی متفاوت دفتر کار فیلیپس نه‌تنها محیطی راحت را برای مشتریان شرکت ایجاد کردهُ بلکه تعامل و ارتباط کارکنان را نیز افزایش داده است.

دفترکار فیلیپس

شرکت طراح با مشارکت و همکاری چند شرکت دیگر، طراحی داخلی دفتر جدید را انجام داده است. برای اجرای این پروژه، طراحان با ایجاد تغییرات در یک ساختمان قدیمی که به اواسط قرن ۲۰ تعلق دارد، دفتر جدید شرکت فیلیپس را طراحی کرده‌اند. هدف اصلی طراحان این بوده است که دفتر کار جدید علاوه بر طراحی داخلی خلاقانه و منحصربه‌فرد، نشان‌دهنده‌ی اولویت‌ها و ارزش‌های شرکت فیلیپس باشد. با ایجاد تغییراتی در ساختمانی که قدمت آن به دهه‌ی ۱۹۵۰ بازمی‌گردد، یک ساختمان جدید طراحی شده و در واقع، حیاط ساختمان قبلی به آتریوم مرکزی تبدیل شده است. آتریوم مرکزی طوری طراحی شده که علاوه بر ایجاد یک محیط کار مطبوع و خوشایند، نشان‌دهنده‌ی برند تجاری شرکت فیلیپس نیز باشد. به دلیل اینکه فضای داخلی ساختمان به سبک آتریوم طراحی شده است، قسمت‌های مختلف دفتر دورتادور آتریوم مرکزی طراحی و ساخته شده‌اند. از جمله بخش‌های مختلف این دفتر کار به اتاق جلسات، محل استراحت کارکنان، کافه و سلف‌سرویس می‌توان اشاره کرد.

دفترکار فیلیپس

شرکت Lava برای طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی دفتر از روشی خلاقانه استفاده کرده است. شرکت طراح با استفاده از ۱۵۰۰ صفحه‌ای که از سقف آویخته شده و به حالت معلق قرار گرفته‌اند، طراحی جالب و بسیار متفاوتی ارائه کرده است. همان‌طور که قبلا گفته شد، شرکت طراح از ایده‌ی مفهومی برگ درختان و نور خورشید برای طراحی داخلی و روشنایی محیط کار استفاده است. این صفحه‌های معلق مانند برگ‌های درخت هستند که از سقف آتریوم آویخته شده‌اند. پشت این صفحه‌ها به شکل هرم ساخته شده و طوری انتخاب شده است که نور خورشید را منعکس می‌کند؛ بنابراین ترکیبی از نور و سایه را ایجاد می‌کند. نوری که از پنجره‌های کناری آتریوم و همچنین نورگیر سقفی به درون می‌تابدُ توسط سطح صیقلی پشت این صفحه‌ها انعکاس می‌یابد و در فضای داخل ساختمان پخش می‌شود.

مدیر پروژه در این باره می‌گوید:

نور خورشید باعث می‌شود که ما گذشت زمان را در طی روز بهتر احساس کنیم. اکثر مواقع، کار کردن در یک دفتر کار به این معنا است که کارکنان تغییرات ظریف و جزئی نور خورشید را در طی روز احساس نمی‌کنند. بنابراین با طراحی منحصربه‌فرد این صفحه‌ها، روشنایی روز به‌طور طبیعی وارد محیط کار می‌شود. انعکاس و تابش نور خورشید در محل کار نه‌تنها باعث نشاط و شادابی کارکنان می‌شود و آن‌ها را به فعالیت وادار می‌کند، بلکه درعین‌حال می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد. به‌طور مثال هنگام شروع یک روز کاری، درخشش نور خورشید در محل کار انرژی‌بخش خواهد بود.

طراحی جالب و منحصربه‌فرد این دفتر کار، نه‌تنها توجه مراجعین و مشتریان را به خود جلب می‌کند، بلکه به‌طور غیر مستقیم پیشگام و آینده‌نگر بودن این شرکت را نیز بیان می‌کند.

دفترکار فیلیپس
دفترکار فیلیپس
دفترکار فیلیپس
دفترکار فیلیپس
دفترکار فیلیپس
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات