گیاهان هم با مصرف قند زیاد چاق‌تر می‌شوند

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گیاهان از طریق فتوسنتز قادر به ذخیره‌سازی غذای خود هستند. بر اساس یافته‌های جدید گیاهان هم می‌توانند قند را ذخیره کنند و از طریق آن مواد غذایی مفید دیگر را تولید کنند.
تبلیغات

اگر بدون اینکه ورزش کنید، زیاد غذا بخورید احتمالا چند کیلو اضافه‌وزن خواهید داشت. طبق شواهد، برگ‌ گیاهان هم عملکرد مشابهی دارند. در یک مطالعه‌ی جدید در آزمایشگاه ملی بروک‌هون بخش انرژی ایالات متحده، محققین ثابت می‌کنند که حفظ  قند در برگ گیاهان هم می‌تواند منجر به چاق شدن آن‌ها شود.

این توده‌ی چربی اضافه در گیاهان می‌تواند یک ویژگی مثبت باشد. زیرا می‌تواند گیاهان را به کارخانه‌های سوخت زیستی و دیگر مواد شیمیایی سودمند تبدیل کند. اما برای اینکه از گیاهان روغن بیشتری بگیرید نمی‌توانید به آن‌ها شیرینی یا دونات بدهید.

به گفته‌ی جان سانکلین، سرپرست بیوشیمی آزمایشگاه بروک‌هون:

گیاهان غذای خود را می‌سازند. آن‌ها نور خورشید، آب و کربن دی‌اکسید را از طریق فتوسنتز تبدیل به قند می‌کنند و این قندها معمولا از برگ‌ها به بخش‌های دیگر گیاه منتقل شده و به ترکیب‌های دیگر مورد نیاز گیاهان برای رشد و توسعه تبدیل می‌شوند. به استثنای بعضی دانه‌ها، روغن‌ها معمولا تا سطوح بالا ذخیره نمی‌شود.توده‌ی چربی اضافه در گیاهان می‌تواند یک ویژگی مثبت باشد. زیرا می‌تواند گیاهان را به کارخانه‌های سوخت زیستی و دیگر مواد شیمیایی سودمند تبدیل کند

محققان برای ایجاد تعادل و ذخیره‌سازی و تولید بیشتر روغن در برگ‌ها، که فراوانی و دسترسی به آن برای تولید مواد شیمیایی روغنی بیشتر از دانه‌ها است، به اطلاعات دقیق فرآیندهای بیوشیمیایی نیاز دارند  تا بتوانند در مسیرهای متابولیک و ژن‌های کنترل‌کننده‌ی آن‌ها پیش بروند. بر اساس مقاله‌ی مجله‌ی Plant Phsyiology، تیم بروک‌هون به صورت گزینشی به پرورش گیاه پرداختند تا مجموعه رفتارهای مسدود‌کننده‌ی انتقال قند و مسیرهای انتقال را ترکیب کرده و انباشته‌سازی و تولید روغن را افزایش دهند.

قند زیاد

محققان بر اساس تحقیقات قبلی خود حدس می‌زنند که حفظ قند بیشتر در برگ‌ها می‌تواند  تولید روغن را در بافت‌‌های گیاهی افزایش دهد. این پروژه نشان می‌دهد که سطوح بالای قند، از پروتئین تنظیمی جلوگیری می‌کنند، پروتئین تنظیم کننده در تجزیه‌ی یک پروتئین دیگر که به  فعال‌سازی ژن‌های تولید روغن کمک می‌کند، نقشی کلیدی دارد. در مطالعه‌ی فعلی، محققان به سطوح بالایی از پروتئین مولد و همچنین سطوح بالایی از پیش‌ماده‌های روغنی و روغن دست یافتند.

به گفته‌ی شانکلین:

 تبدیل قند به نشاسته و ترکیب جهش‌های ژنتیکی که باعث کاهش انتقال قند به خارج از برگ‌ها می‌شود، سطوح قند را در برگ‌ها افزایش می‌دهند. این قند اضافی از طریق پایدارسازی مولد روغن و همچنین تأمین بلوک‌های کربن‌ساز مورد نیاز برای تولید روغن بیشتر در برگ‌ها، تولید آن را افزایش می‌دهد.

محققان گیاهانی را پرورش داده‌اند که ویژگی‌های افزایش قند را با جهش‌های دیگر ترکیب می‌کنند، این جهش‌ها شامل تفکیک لیپیدهای گیاهی هستند که باعث افزایش ذخیره‌سازی پیش‌ماده ی روغنی در برگ‌ها می‌شوند.

شانکلین اضافه می‌کند:

در بسیاری از نمونه‌ها، ترکیب‌هایی از این جهش‌ها به متابولیسم گیاهی در تولید و ذخیره‌سازی میزان بیشتر روغن در برگ‌ها کمک می‌کند. نتایج مطالعات بیوشیمیایی، دیدگاه‌های ارزشمندی را در مورد رابطه‌ی بین شکر، پیش‌ماده‌های روغنی و انباشته‌سازی روغن در برگ‌ها فراهم می‌کنند و به اقدامات بیوتکنولوژیک برای بهینه‌سازی ذخیره‌سازی  روغن در بافت‌های گیاهان مهم کمک می‌کنند.  
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات