فرهنگ شرکت را بر اساس ارزش های واقعی پایه گذاری کنید

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت‌ها برای جلب اعتماد کارمندان و انگیزه بخشی به آن‌ها، باید فرهنگی را گسترش دهند که بر مبنای ارزش‌های مشخص و شفاف شکل‌گرفته است.
تبلیغات

امکانات و وسایل لوکس مثل فنجان‌های استارباکس، صندلی‌های فانتزی یا میز پینگ‌پنگ در سالن استراحت، کمکی به ساخت یک فرهنگ عالی و پایدار سازمانی نمی‌کنند. درست است که این لوازم روحیه‌ی افراد را به‌طور موقت بالا می‌برند، ولی فرهنگ‌سازمانی واقعاً عالی به چیزی بیشتر برای جذب و حفظ استعدادها نیاز دارد.

فرهنگ‌ سازمانی ترکیبی است از ارزش‌ها، اهداف مشترکی که برای آن کار می‌کنید و تلاش‌هایی که در راستای رسیدن به این اهداف انجام می‌دهید. فرهنگ شما با توجه به اینکه چگونه کارمندانتان را استخدام یا اخراج می‌کنید، آموزش و پاداش می‌دهید و اینکه سبک مدیریتی شما برای اصلاح رفتارها چیست، شکل می‌گیرد. تمام موارد دیگر، اضافی است.

واقعیت این است که اغلب کارمندان ترجیح می‌دهند برای شرکتی کار کنند که به ارزش‌های آن اعتقاددارند. فرقی ندارد تیم شما از نیروهای جوان تشکیل‌شده باشد یا افراد میان‌سال یا ترکیبی از آن‌ها. به‌طورکلی بیشتر کارمندان موارد مشابهی را جستجو می‌کنند.

همه‌ی کارمندان می‌خواهند شغلشان به آن‌ها خشنودی خاطر بدهد: هم شرکت به آن‌ها احترام بگذارد و هم آن‌ها بتوانند به شرکت خود افتخار کنند. برای بهبود فرهنگ شرکت خود و ایجاد محیطی که کارمندان (و خود شرکت) در آن رشد می‌کنند، باید با یک سری ارزش‌های مشترک، به کارمندانتان انگیزه بدهید و تمایل آن‌ها را به موفقیت بالا ببرید. ۵ راهی که در ادامه‌ی مطلب آورده می‌شوند، شما را در اجرای این امر یاری می‌دهند:

ارزش‌های واضح، روشن و مختصری را انتخاب کنید

آیا به خاطر سپردن ارزش‌هایی که مدنظر دارید آسان است؟ آیا آن‌ها با هدف شرکت شما سازگارند؟ آیا ساختار انگیزشی شما در عمل آن‌ها را تقویت می‌کند؟

ملتواتر (Meltwater) نمونه‌ای از شرکت‌هایی است که ارزش‌های آن به‌راحتی قابل‌یادآوری و پیگیری است. ملتواتر یک شرکت خدمات نرم‌افزاری است که ارزش‌های اصلی خود را در وب‌سایتش توضیح می‌دهد:

ما پیروزی‌هایمان را جشن می‌گیریم بدون اینکه تلاش برای پیشرفت فردی را از یاد ببریم. ارزش‌های شرکت در همه‌ی سطوح ما را هدایت می‌کنند. چه در اولویت‌گذاری اهداف و شرح وظایف و چه در سنجش موفقیت‌ها.

این ارزش‌ها، فرهنگی را در شرکت ملتواتر به وجود آورده است که به روابط قوی و مؤثر کارمندان با یکدیگر منجر شده است.

Build Your Company Culture Through Values, Not Things

به کارمندان فرصت رشد و یادگیری بدهید

تقریباً تمام کارمندان می‌خواهند برای شرکتی کار کنند که مهارت و توانایی آن‌ها را افزایش می‌دهد، یعنی شرکتی که آموزش‌ها، منابع و استقلال لازم را برای گسترش قابلیت‌های شخصی آنان فراهم می‌کند.

شرکت زاپوس، اهمیت رشد شخصی را در فهرست ۱۰ ارزش اول خود قرار داده است:

ما معتقدیم همه‌ی افراد باید دائماً برای رشد شخصی و حرفه‌ای خود تلاش کنند. ما کارمندان را تشویق می‌کنیم به بالاترین سطح پتانسیل‌های خود دست پیدا کنند. همین امر باعث می‌شود بالاترین کارایی را از آن‌ها شاهد باشیم.

فراهم کردن فرصت‌های رشد و یادگیری نه‌تنها به کارمندان کمک می‌کند در شغل خود بهتر و حرفه‌ای‌تر عمل کنند، بلکه نشان می‌دهد شما آن‌ها را نه فقط به‌عنوان نیروی کار، بلکه به‌عنوان یک انسان محترم و مهم می‌بینید.

روی کارمندانتان سرمایه‌گذاری کنید

همان‌طور که گفتیم، فرهنگ شرکت‌های بزرگ به کارمندان نشان می‌دهد آن‌ها انسان‌های ارزشمندی هستند، نه‌فقط به خاطر کاری که برای تیم و سازمان خود انجام می‌دهند. کارمندان شما بهترین بازاریابان شرکتتان هستند. مردم از شرکتی پشتیبانی می‌کنند که در عمل به کارمندانش بها می‌دهد.

برای مثال شرکت بلومدیا، همیشه اطمینان حاصل می‌کند که کارمندانش همه‌جا مورداحترام هستند و از جایی که کار می‌کنند لذت می‌برند. دارن ویلسون رئیس این شرکت اخیراً گفته است که کارمندان بلومدیا بیشترین سهم را در مشارکت‌های طولانی‌مدت این شرکت دارند و موفقیت پایدار بلومدیا، واقعاً مدیون کارمندانش است.

از کارمندانتان چه در محل کار و چه در زندگی شخصی‌شان حمایت کنید. مزایایی مثل پرداخت هزینه‌ی دوره‌های آموزشی، اجازه‌ی کار از راه دور و سیاست‌های انعطاف‌پذیر، تمایل شما را به زندگی بهتر کارمندان نشان می‌دهد. این سرمایه‌گذاری اثر خودش را در بلندمدت با وفاداری و اعتماد کارمندان نشان می‌دهد.

Build Your Company Culture Through Values, Not Things

مشاغل و مسئولیت‌های موازی مدیریتی را کاهش دهید

حذف لایه‌های موازی مدیریتی باعث افزایش خلاقیت و بهره‌وری می‌شود. مثالی برای این واقعیت، شرکت اسکوئراسپیس است که اغلب نامش در فهرست بهترین مکان‌های کار دیده می‌شود. ویژگی اصلی اسکوئر اسپیس، فاصله‌ی کم کارمندان و مدیریت این شرکت است.

مسلماً هیچ شرکتی نمی‌تواند تمام سلسله‌مراتب و لایه‌های مدیریتی را حذف کند. اگر می‌خواهید فرهنگ‌سازمانی بهتری داشته باشید و بهترین کارمندانتان را حفظ کنید، به چند سؤال مهم پاسخ دهید:

چگونه می‌توان مدیران را بیشتر در دسترس کارمندان قرار داد؟ چه موانعی را می‌توانید حذف کنید؟ چگونه می‌توانید جریان ایده‌ها و ارتباطات را افزایش دهید؟

شفافیت را ترویج دهید

تقریباً یک‌سوم کارمندان به مدیران خود اعتماد ندارند و این یکی از مشکلات بزرگ فرهنگی شرکت‌ها است. ارتباطات باز و شفافیت، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به اعتمادسازی کمک زیادی می‌کند. مثال: توییتر شرکتی است که بر مبنای ارتباطات ساخته‌شده است.

مأموریت و هدف شرکت توییتر این است: «این فرصت را برای همه فراهم کنیم که بدون هیچ محدودیتی و در هر زمانی بتوانند ایده‌ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.»

این فرصتی عالی است که کارمندان را در تصمیم‌گیری‌های خود شریک کنید و ارتباطاتی مؤثر را رواج دهید. از کارمندان خود بپرسید چه مشکلاتی آن‌ها را دلسرد می‌کند و مایل‌اند در چه زمینه‌هایی اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. از همین نقطه کارتان را شروع کنید.

زود تسلیم نشوید. فرهنگ شرکت شما یک‌شبه تغییر نمی‌کند. چقدر طول می‌کشد؟ نظرات متفاوتی وجود دارد ولی استیو جابز یک سال و نیم تلاش کرد تا فرهنگ اپل را تغییر دهد. هابرت جولی از بست بای، ۲ بار شرکت خود را از نو سازمان‌دهی کرد. به‌جای اینکه تلاش کنید با لوازم و امکانات سطحی فرهنگ‌سازی کنید، روی ارزش‌های روشن، تقویت کارمندان و اعتماد درون‌سازمانی تمرکز کنید تا در بلندمدت به موفقیت برسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات