قبل از استعفا دادن این کارها را امتحان کنید

دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
معمولا توصیه می‌شود که یک فرد باید از شغل خودش لذت ببرد؛ اما این به این معنا نیست که بعد از روبه‌رویی با کوچک‌ترین مشکل در محیط کار، استعفا بدهد.
تبلیغات

استعفا دادن از کار غیر دلخواه یکی از سخت‌ترین تصمیم‌هایی است که یک شخص باید در زندگی خود بگیرد. زمانی که شرایط مالی شخصی خوب نباشد، هر کاری به نظرش بهتر از بیکاری است. از طرف دیگر زمانی که به‌طور تمام‌وقت مشغول انجام کاری باشد، نمی‌تواند برای پیدا کردن شغل مورد علاقه‌ی خود وقت و انرژی بگذارد. بنابراین راه حل چیست؟ سایمون سینک (نویسنده و سخنران انگیزشی) معتقد است هر شخصی باید کاری را انجام دهد که از آن لذت می‌برد. او دیدگاه منحصربه‌فردی در این رابطه دارد و می‌گوید: «استعفا دادن گزینه‌ای است که همیشه وجود دارد. اما من استفاده از آن را تا زمانی که شخصی تمام راه‌های دیگر را امتحان نکرده باشد پیشنهاد نمی‌کنم.» او یک فرآیند فکری ۱۰ مرحله‌ای دارد و پیشنهاد می‌کند هر شخصی قبل از استعفا دادن به‌خوبی روی آن‌ها کار کند.

quit job

۱- اگر رئیس یا محیط کاری شما به‌گونه‌ای است که احساس می‌کنید از شما سوءاستفاده می‌شود، در اولین فرصت استعفا دهید.

۲- اگر رئیس یا محیط کارتان به‌گونه‌ای است که احساس نمی‌کنید از شما سوءاستفاده می‌شود و تنها چند ماه از ورودتان می‌گذرد، کمی صبر کنید. سینک معتقد است که معمولا ۶ ماه طول می‌کشد شخصی به محیط کاری جدید عادت پیدا کند.

۳- اگر ۶ ماه از ورودتان به شرکت گذشته است، بهتر است ببینید مشکل از کجا است. اولین مظنون، رفتار خودتان است. بسیاری از مردم معتقدند که محیط کار تنها برای کار است و در جای دیگری باید به دنبال احساس رضایت از زندگی باشند. این نشان می‌دهد که این افراد از کارشان رضایت قلبی ندارند و نسبت به آن متعهد نیستند. چنین افرادی معمولا رفتار مناسبی از خودشان نشان نمی‌دهند و دیگران نیز با آن‌ها مانند خودشان رفتار می‌کنند.

۴- احتمالات دیگر را نیز در نظر بگیرید. اگر ایراد از رفتار شما نیست پس چه چیزی شما را به فکر استعفا انداخته است؟ وظایف؟ همکاران؟ رئیس؟

۵- اگر رئیستان سخت‌گیر است، کمی گذشت و همدلی از خودتان نشان دهید. این کار سخت اما تأثیرگذار است. سینک می‌گوید: «اگر می‌بینید رئیس شرکت به کارمندانش سخت می‌گیرد و در جلسات داد می‌زند، بعد از اتمام جلسه به اتاقش بروید. در را ببندید و از او بپرسید که مشکل چیست؟ این افراد گاهی اوقات شروع به درد دل می‌کنند و می‌گویند که مشکل اصلی از چه چیزی ناشی می‌شود.»

quit job

۶- با رئیستان مانند یک مشکل برخورد نکنید. رئیس شرکت نیز مانند شما انسان است. بنابراین گاهی اوقات صحبت‌های کاری را کنار بگذارید و از او بپرسید که آخر هفته‌ی خود را چگونه سپری کرده است؟

۷- اگر این کار جواب نداد، خودتان رئیسی باشید که آرزویش را دارید. سینک می‌گوید: «ما شاید کم‌‌اهمیت‌ترین نقش را در شرکت داشته باشیم؛ اما نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که با دیگران کار می‌کنیم. ما می‌توانیم خودمان را با کمک کردن به دیگران سرگرم کنیم و کاری کنیم که دیگران احساس کنند صدایشان شنیده می‌شود و یک نفر هوایشان را دارد.»

۸- به یاد داشته باشید که این فرآیند یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و کمی زمان می‌برد.

۹- اگر برای استعفا دادن مصمم هستید، باید انرژی بگذارید و خودتان را رشد دهید. شکایت کردن شما را به هیچ جایی نمی‌رساند. در کنار چالش‌هایی که دارید سعی کنید حداکثر بهره‌وری را از زمان داشته باشید. شکایت کردن را کنار بگذارید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از کارهایی که انجام می‌دهید سود ببرید و درس‌های جدید یاد بگیرید.

۱۰- هیچ موقع به داشتن یک شغل متوسط راضی نشوید. اگر کاری که انجام می‌دهید هیچ احساس رضایتی برایتان ندارد، استعفا بدهید. شما بیشتر وقت خود را در محیط کار سپری می‌کنید نه در کنار دوستان و اعضای خانواده؛ بنابراین به دنبال شغلی باشید که از هر لحظه‌اش لذت می‌برید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات