ممنوعیت حضور بازدیدکنندگان ایرانی در MWC 2018 در پی تحریم GSMA

یک‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پس از تحریم ایران توسط GSMA، حضور بازدیدکنندگان ایرانی هم در کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا از سوی این نهاد ارتباطی بین‌المللی ممنوع شده است.
تبلیغات

اواخر شهریور ماه سال جاری مشخص شد که انجمن جهانی موبایل یا GSMA، ایران را تحریم کرده است. GSNA نهادی است که هماهنگی‌های بین‌الملی در حوزه‌ی موبایل را انجام می‌دهد و از جمله‌ی خدمات آن می‌توان به تعیین ساختار شناسه‌ی جهانی تجهیزات موبایل یا (IMEI) اشاره کرد. پس از آنکه مشخص شد GSMA ایران و اپراتورهای ایرانی را تحریم کرده، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع اعلام کرد که مجوز حضور شرکت‌های ایرانی در GSMA دو سال تمدید نشده بود و پس از تمدید این مجوز در سال جاری، شرکت‌های ایرانی منعی برای استفاده از خدمات GSMA ندارند.

حال پس از گذشت بیش از یک ماه از این موضوع و در فاصله‌ی چند ماهه تا آغاز برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا، مشخص شده است که کاربران و به بیان بهتر بازدیدکنندگان ایرانی به دلیل تحریم‌های GSMA قادر به حضور در نمایشگاه MWC 2018 نیستند. پس از واکنش شماری از فعالان حوزه‌ی فناوری در ایران به این موضوع، ما نیز در زومیت مراحل مورد نیاز برای ثبت نام به منظور حضور در MWC 2018 را طی کردیم؛ اما پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به کشور، پیامی ظاهر شد که نشان از ممنوعیت حضور کاربران ایرانی در MWC 2018 داشت.

در پیام مورد نظر ذکر شده که به دلیل اینکه GSMA یک شرکت سهامی آمریکایی است، از این‌رو باید از تحریم‌های تجاری اعمال شده توسط دولت آمریکا تبعیت کند. تحریم‌های یادشده مانع از این می‌شود که GSMA ویزای حضور برای بازدیدکنندگان از کشور‌های کوبا، ایران و سوریه را صادر کند.

ممنوعیت حضور ایرانی ها در MWC 2018

کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا یا MWC نمایشگاهی است که در واقع ترکیبی از حضور شرکت‌های تولیدکننده‌ی گجت‌های موبایل در کنار ارائه‌ی آخرین فناوری ارتباطی توسط اپراتورهای مخابراتی به همراه تمام فعالان این حوزه است. GSMA را باید اصلی‌ترین متولی برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی خواند. همان‌طور که می‌دانید هر سال در این نمایشگاه‌ها، اپراتورهای مخابراتی به همراه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، آخرین دستاوردهای خود را معرفی می‌کنند. هرچند این نمایشگاه بیشتر از جنبه‌ی معرفی گوشی‌های هوشمند مطرح می‌شود، اما شرکت‌های بسیاری در MWC حضور دارند تا آخرین یافته‌ها و محصولاتشان را در حوزه‌هایی نظیر اینترنت اشیا و استاندارد‌های مخابراتی رونمایی کنند.

هر ساله بسیاری از کاربران و فعالان حوزه‌ی ارتباطات و آی‌تی در کشور برای اطلاع از آخرین تکنولوژی‌های موجود راهی این نمایشگاه می‌شدند و حتی سال گذشته، کافه بازار نیز تنها شرکت ایرانی بود که غرفه‌ای را در MWC در اختیار گرفته بود. البته حضور کافه‌بازار در MWC 2017 نیز با اما و اگرهایی همراه شده بود؛ چرا که سال گذشته نیز قرارداد حضور این شرکت به‌صورت یک طرفه و با استناد به تحریم‌ها لغو شده بود که با پیگری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه رفع شد. با توجه به تحریم‌های GSMA به نظر می‌رسد که امسال نه‌تنها نمی‌توان امیدی به حضور شرکت‌های ایرانی داشت، بلکه بازدیدکنندگان و فعالان حوزه‌ی آی‌تی نیز نمی‌توانند در این نمایشگاه حضور به هم برسانند.

بروزرسانی:

بررسی‌های جدید زومیت در فاصله‌ی چند روز پس از انتشار مطلب فوق نشان از این دارد که مشکل تحریم کاربران ایرانی برای شرکت در نمایشگاه MWC 2018 حل شده است، چراکه می‌توان به راحتی فرایند ثبت نام در وب‌سایت MWC را به پایان برد و همچون گذشته پیغامی در رابطه با تحریم و عدم ثبت نام برای کاربران نمایش داده نمی‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات