با سریع‌ترین خودروی دنیا آشنا شوید

یک‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
رکورد سرعت بر روی زمین به زودی توسط خودروی بلادهوند شکسته خواهد شد.این محصول با موتور جت به رکورد ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
تبلیغات

امسال اخبار زیادی در مورد بلادهوند شنیده می‌شود که قصد دارد رکورد سرعت در خط مستقیم جهان را بشکند. رکورد قبلی در دست همین گروه است که در دهه‌ی ۹۰ میلادی به ثبت رسید و سرعت آن خودرو در آن سال به ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت رسیده بود. حال این گروه قصد دارد تا توسط خودروی بلادهوند سرعت خود را به ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت برساند و رکورد قبلی خود را نیز بشکند.  این خودرو، چند روز پیش؛ اولین تست خود را برای رسیدن به سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت انجام داد تا حمله‌ی نهایی به رکورد جهان در سال ۲۰۱۸ تحقق پیدا کند. در ادامه‌ی مطلب، می‌توانید بیننده‌ی اولین تست خودروی بلادهوند و پیش‌نمایش عمومی آن باشید.

رسیدن به سرعت ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت، نیاز به امکانات مخصوصی دارد که از آن جمله‌ می‌توان به تجهیزات لازم پیشرانه‌‌ی جت یک هواپیمای جنگنده اشاره کرد. پیشرانه‌ی اصلی این خودرو متعلق به یک جنگنده‌ی یوروفایتر تایفون است که عمر مفید خود را کرده است و بجای انتقال به موزه، به پروژه‌ی بلادهوند اهدا شده است. تنها مشکل موجود اینجاست که پیشرانه‌ی مذکور به تنهایی توانایی رساندن این خودرو را به سرعت‌های مافوق صوت ندارد. برای رساندن سوخت کافی به موتور جت، از پیشرانه‌ی دیگری ساخت شرکت جگوار استفاده خواهد شد. این پیشرانه که از نوع هشت سیلندر V شکل است به عنوان پیشرانه‌ی ثانویه استفاده خواهد شد.

بلادهوند

جدای از طراحی پیشرانه‌ی این خودرو در سطح نظامی، بلادهوند صرفا جهت شکستن رکورد سرعت ساخته نشده است؛ بلکه یک پروژه‌ی آزاد برای مطالعه است و دانش آموزان دبیرستانی تا دانشجویان در مقطع دکتری می‌توانند از این خودرو برای مقاصد علمی و تحقیقاتی استفاده کنند.

بد نیست بدانید که فرمان این خودرو برای مطابقت با نیاز راننده، توسط پرینترهای سه بعدی ساخته شده است. سکان‌دار این  وسیله‌ اندی گرین ،  همان شخصی است که توانست خودروی تراستSCC  (رکورددار سرعت دنیا در دهه‌ی 90 میلادی) را براند. او بهترین کسی است که می‌تواند وسایل بسیار سریع را در خط مستقیم نگه دارد. 

بلادهوند

نام این خودرو از نوعی موشک زمین به هوا به نام بلادهاند، ساخت کشور انگلستان، گرفته شده است. این موشک توانایی رسیدن به سرعت ۲.۲ ماخ را دارد؛ در حالی که خودروی مورد بحث توانایی رسیدن به سرعت ۱.۳ ماخ را خواهد داشت. پروژه‌ی بلادهوند تلاش نهایی خود را برای رسیدن به سرعت فوق، در بیابان‌های جنوب آفریقا انجام خواهد داد که زمینی به طول ۱۹ کیلومتر و عرض ۱۴ کیلومتر را شامل خواهد شد. این مسیر دارای پستی و بلندی‌ها و سنگ‌های بسیاری خواهد بود و باید دید که شرکت سازنده چه رویه‌ای  برای ساخت چنین مسیری در آفریقای جنوبی طی خواهد کرد. در سرعت‌های عادی رد شدن از روی موانع عادی شاید ناراحتی چندانی برای راننده و خودرو ایجاد نکند؛ اما با سرعت ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت وجود سنگ‌هایی با بزرگی بیش از مشت دست، مشکلی اساسی‌ برای این خودرو بوجود خواهد آورد.

بلادهوند

اگر در مورد قدرت این خودرو بپرسید باید بگوییم، قدرتی معادل ۱۳۵,۰۰۰ اسب بخار دارد. خوب است بدانید که این نیرو معادل نیروی ۴۳۵ عدد فلوکس‌واگن گلف R خواهد بود. آیا همچنان فکر می‌کنید رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت طی ۲.۵ ثانیه واقعا سریع است؟ بلادهوند از حالت سکون تا سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۵۵ ثانیه طی می‌کند. در حداکثر سرعت این خودرو چرخ‌ها در هر دقیقه ۱۰,۲۰۰ دور می‌زنند که نیرویی جی آنها معادل ۵۰,۰۰۰g است. بد نیست بدانید که در چنین حالتی وزن یک حبه قند معادل وزن دو فرد بالغ است.

بلادهوند

مسائل مهم‌تری در مورد این خودرو وجود دارد. اول اینکه دمای این راکت به ۳۰۰۰ درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد که دو برابر دمای یک آتشفشان است. اگر بلادهاند را به صورت عمودی پرتاب کنیم ارتفاعی معادل ۷۶۲۰ کیلومتر را طی می‌کند و وقتی که به سرعت ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد نیروی رو به پایین راکت برابر ۲۰ تن خواهد بود. این مدل از راکت (مدل EJ200) در هر ثانیه ۶۴۰۰۰ لیتر هوا را می‌مکد و این یعنی می‌تواند هوای داخل یک خانه را طی ۳ ثانیه تخلیه کند. اگر این خودرو به این سرعت دست پیدا کند شاهد سریع‌ترین خودرو‌ی تاریخ خواهیم بود که رکورد قبلی را ۳۳ درصد افزایش داده است.

 از گرین سوال شد که آیا رسیدن به چنین سرعتی واقعا ترس‌آور نیست؟ او جواب داد که این رویداد واقعا ترسناک نخواهد بود؛ چرا که او قبلا چنین سرعتی را تجربه کرده است. به علاوه وجود تست‌های متعدد موجب جلوگیری از مشکلات فنی خواهد شد. این مراحل، شامل آزمایش‌های افزایشی در سرعت‌های مختلف خواهند بود تا در نهایت، آزمایش‌های نهایی در بیابان‌های آفریقا رخ دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات