اسنپدراگون 845 کوالکام یک پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری است

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام بر اساس لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید خواهد شد.
تبلیغات

بر اساس جدیدترین گزارش منتشرشده، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام به‌عنوان پرچم‌دار تراشه‌های این کمپانی، تا پایان سال جاری میلادی با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET عرضه خواهد شد.

به گفته‌ی وب‌سایت فودزیلا، سامسونگ بار دیگر در تولید این تراشه همکاری داشته؛ ولی به نظر می‌رسد هنوز برای استفاده از فناوری ساخت ۷ نانومتری زود است. با این وجود انتظار می‌رود تراشه‌های پرچم‌دار سال آینده از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره ببرند.

قطعا می‌دانید که اپل همیشه تلاش می‌کند از جدیدترین و بهترین فرایندهای تولید بهره بگیرد و پردازنده‌ی A11 این کمپانی نیز یک تراشه‌ی ۱۰ نانومتری است که حداقل تا سال آینده شاهد آن خواهیم بود.

معمولا کوالکام تراشه‌های پرچم‌دار خود را اواخر سال میلادی معرفی می‌کند و بعد از آن در دسترس عموم قرار می‌گیرد. از آنجایی که گلکسی اس 8 سامسونگ اولین گوشی با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ بود، انتظار می‌رود گلکسی اس 9 به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ مجهز شود. البته هنوز نام اسنپدراگون ۸۴۵ به‌طور رسمی تأیید نشده است و فعلا از این اسم در رسانه‌ها استفاده می‌شود.

البته سامسونگ، گلکسی اس 9 را با پردازنده‌ی پرچم‌دار اکسینوس این کمپانی نیز وارد بازار خواهد کرد و احتمالا نام آن اکسینوس ۸۹۰۰ یا از این سری خواهد بود. سامسونگ پیش تر اعلام کرده است فرایند ساخت ۷ نانومتری برای اولین بار از لیتوگرافی فرابنفش شدید بهره می‌گیرد و نیمه‌ی دوم سال آتی میلادی به تولید انبوه می‌رسد.

اسنپدراگون ۸۴۵ از هسته‌های ارتقاءیافته‌ی کریو و نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو بهره خواهد برد. همچنین کوالکام بهینه‌سازی‌های زیادی روی این تراشه‌ پیاده می‌کند و می‌توان انتظار داشت نسبت به اسنپدراگون ۸۳۵، عملکرد به‌مراتب بهتری خواهد داشت. پردازنده‌ی گرافیکی آدرنوی به‌کاررفته در اسنپدراگون ۸۴۵، برای کاربری‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی، بهینه‌سازی می‌شود و عملکرد سریع‌تری دارد.

برای یادآوری باید بگوییم که پرچم‌دار کمپانی انویدیا، یعنی تراشه‌ی ولتا از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری استفاده می‌کند؛ این در حالی است که دنیای گوشی‌های موبایل تا سال آینده آماده‌ی بهره‌گیری از پردازنده‌های ۷ نانومتری و نسل دوم ۱۰ نانومتری خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات