آیا راهبرد عینک هوشمند مایکروسافت، زیر سایه رقبا قرار می‌گیرد؟

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گجت‌های پوشیدنی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هنوز در دوران اولیه‌ی تکامل به‌ سر می‌برند؛ اما مایکروسافت تلاش دارد تا این دو فناوری را در قالب یک دستگاه ارائه کند.
تبلیغات

فناوری گجت‌های پوشیدنی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، متفاوت و الهام‌بخش هستند. هدست‌های واقعیت مجازی با بهره‌گیری از لنز کدر، امکان مشاهده‌ی محیط اطراف را از بین می‌برند و کاربران را غرق در دنیای دیجیتال می‌کنند. گیمینگ، اکتشاف، خلق محتوا و ... از جمله کاربردهای واقعیت مجازی محسوب می‌شود. شرکای مایکروسافت در حال حاضر، عرضه‌ی هدست‌ مقرون به صرفه‌ی واقعیت مجازی را آغاز کرده‌اند.

در طرف مقابل، لنزهای تعبیه‌شده در هدست‌های واقعیت افزوده، همانند هولولنز مایکروسافت شفاف هستند. در نتیجه، کاربران می‌توانند درحالی‌که در تعامل با ابزارهای دیجیتال یا پوشش هولوگرام در دنیای واقعی هستند، اطراف خود را نیز مشاهده کنند. بهره‌گیری از واقعیت افزوده به جای به‌کارگیری نمونه‌های اولیه‌ی فیزیکی و گران‌قیمت در عمل‌های جراحی و ساخت خودرو، از نمونه‌های کاربرد واقعیت افزوده به شمار می‌رود.

چه می‌شد اگر قدرت مجزای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در قالب یک دستگاه پوشیدنی قابل ارائه بود؟ الکس کیپمن، خالق هولولنز، اخیرا اعلام کرد که مایکروسافت در مسیر رسیدن به این هدف قرار دارد. اما اگر با دقت نظاره کنیم، شرکت‌هایی خارج از ردموند نظیر سامسونگ و گروه طراحی اوسترهاوت (ODG) احتمالا پیش از مایکروسافت، کاربران را برای عرضه‌ی چنین دستگاهی آماده خواهند کرد.

هدف: دستگاهی واحد برای ارائه تجربه واقعیت افزوده و مجازی

Windows Mixed Reality

برخی از گجت‌های پوشیدنی واقعیت افزوده نظیر عینک هوشمند اودی‌جی و هولولنز مایکروسافت، در واقع کامپیوترهای همراه خودکفا و بی‌نیازی هستند. در طرف مقابل، عینک گوگل یک ابزار واقعیت افزوده‌ی متکی به گوشی همراه است. برخلاف گجت‌های پوشیدنی واقعیت افزوده، اکثر هدست‌های واقعیت ترکیبی نیازمند اتصال به کامپیوترها هستند.

انتظار می‌رود با گذشت زمان، فناوری گجت‌های پوشیدنی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ساده‌تر و قدرتمندتر شوند و نفوذ بیشتری پیدا کنند. در حال حاضر عینک هوشمند اودی‌جی آر ۷، عینک گوگل و هولولنز در حال محکم کردن جای پای فناوری گجت‌های پوشیدنی واقعیت افزوده در بخش سازمانی هستند. هرچند عینک‌های هوشمند اخیر اودی‌جی با نام‌های آر ۸ و آر ۹ با هدف عرضه به مصرف‌کنندگان تولید شده‌اند؛ اما در طرف مقابل، واقعیت مجازی از همان ابتدا، مصرف‌کنندگان عادی را هدف گرفته بود.

هدف نهایی، ساخت دستگاه واحدی برای مصرف‌کنندگان است که لنزهای آن به منظور ارائه‌ی تجربه‌ی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، قابلیت تغییر از حالت کدر به شفاف داشته باشند.

به‌روزرسانی پاییزی کریترز ویندوز ۱۰، پلتفرم واقعیت ترکیبی مایکروسافت را گسترش داده است. واقعیت ترکیبی به منظور فراهم‌سازی مقدمات دستیابی به این هدف، قدرت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را به ویندوز می‌بخشد. هرچند پیش از این، طرح مفهومی عینک «مانیتورلس» سامسونگ و عینک‌های اودی‌جی آر ۸ و آر ۹، درکی مختصر از آنچه در آینده‌ای نزدیک در انتظارمان است به ما داده‌اند.

عینک مانیتورلس واقعیت افزوده و مجازی سامسونگ

طرح مفهومی عینک مانیتورلس سامسونگ، به کاربر امکان می‌دهد از راه دور، صفحه‌ی دسکتاپ کامپیوتر خود را از طریق یک اتصال وای‌فای به عینک سامسونگ مشاهده کند. این عینک با بهره‌گیری از یک اتصال پرسرعت، به کامپیوتر شخصی دسترسی پیدا می‌کند. این عینک با اتصال به کامپیوتر، به‌عنوان یک مانیتور از راه دور عمل می‌کند و در عین حال یک گوشی یا حتی یک دسته‌ی بازی نیز می‌تواند برای تعامل با آن کار برده شود.

این عینک با استفاده از شیشه‌ی الکتروکرومیسم، به لنزها امکان می‌دهد از حالت کدر به شفاف تغییر حالت دهند و با این کار امکان مشاهده‌‌ی تجربه‌ی واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی را برای کاربر فراهم می‌کند.

مانیتورلس یک کامپیوتر مستقل همانند هولولنز مایکروسافت نیست. همچنین از آنجایی که هیچ دستور حرکتی، فرمان صوتی یا چشمی یا تجربه‌ی صدای فراگیری وجود ندارد، از پیچیدگی کمتری برخوردار است. مانیتورلس تنها از طریق فناوری پوشیدنی، تجربه‌ی کنترل از راه دور کامپیوتر یا پروژکتور نمایشگر گوشی هوشمند را ارائه می‌دهد. هدف اصلی این طرح مفهومی که شاید به بازار نیز راه پیدا کند، ارائه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در قالب یک دستگاه واحد است.

عینک هوشمند اودی‌جی

ODG Smart Glasess

هرچند عینک‌های هوشمند اودی‌جی آر ۸ و آر ۹ به پیچیدگی هولولنز مایکروسافت نیستند؛ اما گجت‌هایی چشمگیر و خوش‌ساخت به نظر می‌آیند. این عینک‌ها، کامپیوترهایی پوشیدنی و مستقل بر پایه‌ی پروژه‌ی متن باز اندروید (AOSP) هستند. محصولات پوشیدنی اودی‌جی عموما حضور پررنگی در بخش‌های نظامی و سازمانی دارند.

انتظار می‌رود همکاری این شرکت با کمپانی فاکس قرن بیستم از طریق منابع رسانه‌ای‌اش نظیر وال استریت ژورنال، فاکس نیوز و ... در سال ۲۰۱۶، به رالف اوسترهاوت، مدیرعامل اودی‌جی کمک کند تا محصولاتش را به دست مصرف‌کننده برساند. اوسترهات می‌گوید:

واقعیت افزوده، درباره‌ی گیمینگ نیست؛ بلکه درباره‌ی دسترسی شبانه‌روزی و هفتگی به اطلاعات در هرجایی از دنیا است.

علاوه بر این، عینک‌های هوشمند اودی‌جی تأییدیه‌ی THX را نیز دریافت کرده‌اند. بهره‌مندی از این گواهی تضمین می‌کند که تماشای فیلم در عینک‌های هوشمند آر ۸ و  آر ۹ به همان شیوه‌ای که کارگردان می‌خواهد، انجام خواهد شد. استانداردهای بصری اودی‌جی به منظور مشاهده‌ی محتوای فراگیر تجربه‌ی واقعیت مجازی در ترکیب با تجربه‌ی بصری داده‌محور واقعیت افزوده، پلتفرمی برای یک دستگاه واحد خلق می‌کند؛ پلتفرمی که تجربه‌ای قدرتمند از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اوسترهاوت این قابلیت را از طریق اتصالی که حالت دستگاه پوشیدنی را از واقعیت افزوده به واقعیت مجازی تغییر می‌دهد، معرفی کرده است. هرچند این شیوه به جذابیت تغییر حالت لنزها بین وضعیت شفاف و کدر نیست؛ اما روی همان دستگاهی که امسال قابل خریداری است، تجربه‌ای واقعی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

بازی پلتفرم مایکروسافت

مایکروسافت قصد دارد پلتفرمی ایجاد کند تا به وسیله‌ی آن، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را در قالب یک دستگاه منحصربه‌فرد و واحد ارائه کند. این رویکرد، راهبردی کاملا متفاوت و گسترده‌تر از رقبا را در بر می‌گیرد. مایکروسافت با واقعیت ترکیبی ویندوز و به‌روزرسانی پاییزی کریترز ویندوز ۱۰، ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا به کمک آن‌ها، رؤیای این شرکت رنگ واقعیت به خود بگیرد. مایکروسافت رابط‌های برنامه‌نویسی مخصوص نیز فراهم کرده است که یک اپلیکیشن با بهره‌گیری از آن می‌تواند هم به‌عنوان یک اپلیکیشن واقعیت افزوده و هم واقعیت مجازی عملکردی مناسب داشته باشد.

رویکرد مایکروسافت به‌صورت بالقوه می‌تواند منجر به ساخت هدست‌های موفق توسط شرکای سخت‌افزاری شود. هدست‌های واقعیت ترکیبی می‌توانند منجر به ساخت هدست‌های واقعیت افزوده، همانند هولولنز و به دنبال آن عینک‌های واقعیت افزوده/واقعیت مجازی شوند. رؤیای اتصال شبکه‌ی موبایل مایکروسافت و اوسترهاوت، سرانجام به بخشی از عینک‌های هوشمند تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، اوسترهاوت حتی اشاره کرده است که افزودن قابلیت‌های تلفن همراه به محصولات فعلی واقعیت افزوده/ واقعیت مجازی، تنها منجر به افزایش هزینه‌ها‌ی تولید به میزان ۶ دلار خواهد شد.‌

بازی پلتفرم مایکروسافت می‌تواند دامنه و عمق راهبرد واقعیت افزوده/ واقعیت مجازی این شرکت را برای رقبا در مبارزه‌ی بلندمدت دشوار کند. از طرف دیگر، مایکروسافت در رساندن محصولات به دست مصرف‌کننده نیز حرکت آهسته‌ای دارد. سامسونگ در حال حاضر یک طرح مفهومی معرفی کرده و اودی‌جی نیز از یک محصول واقعی رونمایی کرده است.

آیا رؤیای مایکروسافت در ساخت یک دستگاه پوشیدنی واحد برای ارائه‌ی تجربه‌ی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی زیر سایه‌ی رقبا قرار می‌گیرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات