خودروی هیدروژنی بی ام و؛ شاید ۸ سال دیگر

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
موضوع آلودگی هوا و محیط زیست، بعضی خودروسازان مطرح از جمله بی‌ام‌و را به سمت تولید خودروی هیدروژنی ترغیب کرده است.
تبلیغات

به نظر می‌رسد دنیا بر خودروهای برقی تمرکز کرده است و نمونه‌های جایگزین‌ با سلول سوختی به دلیل مشکلات فراوانی که دارند، کاملا از چشم عموم افتاده‌اند؛ اما بی‌ام‌و همچنان بر تولید خودروهای با این فناوری متمرکز است. به گفته‌ی ماتیاس کلیتز، سرپرست بخش خودرو‌های جایگزین برقی کمپانی بی‌ام‌و، سلول‌های سوختی هنوز هم قابل استفاده‌ هستند.

BMW i8 hydrogen fuel cell

 اگر فکر می‌کنید خودروهای هیدروژنی بی‌ام‌و را در آینده‌ای نه‌چندان دور در خیابان‌ها خواهید دید، اشتباه می‌کنید؛ چرا که طبق گفته کلیتز، در حال حاضر هیچ حرکتی که به بی‌ام‌و اجازه بدهد تا قبل از سال ۲۰۲۵ خودروی هیدروژنی تولید کند، وجود ندارد. بر خلاف خودروهای الکتریکی، بزرگ‌ترین مشکل، نبود زیرساخت‌های لازم برای تأمین سوخت خودروهای هیدروژنی است؛ چراکه سوخت‌رسانی هیدروژن به دلیل قابلیت ترکیب سریع با اکسیژن موجود در هوا و وقوع انفجار احتمالی، بسیار پیچیده و خطرناک است.

جایگاه سوختی هیدروژنی شل و بی ام و

کلیتز در ادامه می‌گوید:

ما در فرایند خدمت‌رسانی کنار مشتری خواهیم بود. بعضی باید هیدروژن مورد نیاز را تولید کنند، بعضی هم باید آن را به دست مشتری برسانند. این سلسله مراتب بسیار طولانی و وقت‌گیر است و تولید خودرو در آخرین مرحله این زنجیره قرار دارد. ما به همه‌ی این مراحل برای به نتیجه رساندن یک محصول نیاز داریم.  در آینده از هیدروژن به‌عنوان سوخت خودرو استفاده خواهیم کرد؛ ولی در حال حاضر فقط در مراحل تولید بعضی از محصولات بی‌ام‌و استفاده می‌کنیم. به‌عنوان مثال در آمریکا از هیدروژن برای نیروی محرکه لیفت‌تراک‌ استفاده می‌کنند. اگر هیدروژن را به‌صورت مایع در طی مراحل تولید استفاده کنیم، پایداری بیشتری خواهد داشت. البته ما می‌توانیم با استفاده از گرمایی که حین مراحل تولید حاصل می‌شود، هیدروژن را نگهداری کنیم که این حالت بسیار اقتصادی‌تر است.
BMW 5 series gt hydrogen fuel cell

این شرکت باواریایی، از گذشته به طراحی خودروی هیدروژنی علاقه‌مند بوده است. آن‌ها با چند پروتوتایپ، با بدنه‌ای از i8 شروع کردند و به سری GT5 رسیدند؛ مدلی که چندی پیش در نسخه‌ی پیش‌تولید و با موتوری قدرتمند در زیر کاپوت رونمایی شد. متأسفانه از وقتی که این مدل در حضور تعداد اندکی از خبرنگاران رونمایی شد، تا کنون هیچ خبر تازه‌ای از سوی بی‌ام‌و منتشر نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات