گوگل API شبکه‌ عصبی را در نسخه پیش‌نمایش اندروید 8.1 معرفی کرد

پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل طبق وعده‌ای که داده بود API مربوط به شبکه‌ی عصبی را در جدیدترین به‌روزرسانی اندروید یعنی اندروید ۸.۱ فعال کرد.
تبلیغات

گوگل امروز نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۸.۱ را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرد. ویژگی اصلی اندروید ۸.۱ اضافه‌شدن API شبکه‌های عصبی است که به سخت‌افزار گوشی کمک می‌کند تا مدل‌های یادگیری ماشینی را که قبلا آموزش داده شده است، به سرعت اجرا کند. به‌کارگیری این محاسبات می‌تواند برای کاربر حرفه‌ای، چه در فضای شبکه و چه در داخل دستگاه، سرعت بارگذاری بالا را به ارمغان آورد.

این قابلیت می‌تواند در مواردی مثل اجازه دادن به برنامه‌های گوشی برای دسته‌بندی تصاویر یا استفاده از عادات شما برای پیش‌بینی رفتارتان مفید واقع شود. طبق ادعای گوگل، ای‌پی‌آی شبکه‌ی عصبی به عنوان یک «لایه‌ی بنیادین» برای فریم‌ورک‌هایی مانند TensorFlow Lite و Caffe2 و ... طراحی شده است.

این ای‌پی‌آی هنگامی که در دسترس قرار بگیرد می‌تواند از تراشه‌های هوش مصنوعی به‌کاررفته در دستگاه استفاده کند. در صورتی که چنین تراشه‌ی مجزایی وجود نداشته باشد، ای‌پی‌آی یادشده از سی‌پی‌یو استفاده خواهد کرد. پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال، چنین تراشه‌ی مجزایی را به نام ویژوال کور (Visual Core) در خود جای داده است. گوگل پیش‌تر در خصوص این تراشه اعلام کرده بود که با انتشار اندروید ۸.۱ فعال خواهد شد و حالا زمان آن فرا رسیده است.

با توجه به اینکه ای‌پی‌آی شبکه‌های عصبی بار پردازشی بیشتری را روی دستگاه قرار می‌دهد، گوگل در اندروید ۸.۱ بهینه‌سازی‌هایی را برای Android Go ترتیب داده است که توسعه‌دهندگان را در ارائه‌ی نسخه‌ی سبک‌تر اندروید برای دستگاه‌های پایین‌رده یاری خواهد کرد. اندروید Go برای دستگاه‌های پایین‌رده با قابلیت‌های اتصال ضعیف طراحی شده است. این به‌روزرسانی بر بهینه‌سازی مصرف رم برای دستگاه‌هایی که رم کمتر از یک گیگ دارند تاکید دارد. همچنین گوگل آن را به گونه‌ای طراحی کرده است که توسعه‌دهندگان بتوانند در صورتی که دستگاه‌های مقصد به اندروید ۸.۱ مجهز باشند، انتشار به‌روزرسانی برای آن‌ها را بر اساس مقدار حافظه‌ی رم تنظیم کنند.

علاوه بر قابلیت یادشده، نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۸.۱ به‌روزرسانی‌هایی برای قابلیت تکمیل خودکار را نیز با خود به همراه دارد که در نتیجه‌ی آن استفاده از این فریم‌ورک برای برنامه‌های مدیریت رمز آسان‌تر خواهد بود. رفع باگ و بسته‌های نرم‌افزاری امنیتی به‌روز نیز از دیگر ویژگی‌های اندروید ۸.۱ هستند. این نسخه از اندروید تا ماه دسامبر (دی ماه) در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت؛ اما اگر توسعه‌دهنده‌ی اندروید هستید، می‌توانید همین الان به سراغ نسخه‌ی بتای اندروید ۸.۱ بروید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات