اشتباه‌هایی در مصاحبه‌ کاری که مانع استخدام می‌شوند

پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر امکان راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان را نداشته باشید، احتمالا به کار در شرکت‌های دیگر فکر می‌کنید. باید توجه داشته باشید که تخصص تنها دلیل موفقیت در مصاحبه‌ی استخدامی نیست.
تبلیغات

چه شغل شما از بین رفته باشد یا اخراج شده باشید، شما نیز مانند سایر داوطلبان لیست استخدام به مصاحبه دعوت شده‌اید و این زمانی است که باید خودتان را نشان دهید. شما به این شغل علاقه‌مند هستید و تجربه و تخصص لازم برای پذیرفته شدن را دارید، ولی متاسفانه از مصاحبه‌ رد می‌شوید. این شکست تبدیل به سرنوشتی در زندگی‌ حرفه‌ای‌تان شده است که به هر مصاحبه‌ای دعوت شده‌اید، از آن رد می‌شوید در حالی که بازخوردهایی که از مصاحبه‌گر دریافت کرده بودید، بسیار مثبت بوده است.

احتمالا نکته‌ی کلیدی اشتباهاتی است که در زمان مصاحبه مرتکب می‌شوید که مانع جذب شما می‌شوند. در ادامه به نکات مهمی اشاره می‌کنیم که توجه به آن‌ها برای موفقیت در مصاحبه‌ی شغلی، سودمند است.

۱- فقط به دنبال پاسخ دادن نباشید

اگر به یک مصاحبه‌ی استخدامی بروید و فقط سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود را پاسخ بدهید، بازنده هستید. واضح است که باید به سوالات پاسخ دهید، ولی همچنین باید رویکرد روشنی داشته باشید که بعد از پایان مصاحبه، می‌خواهید چه ذهنیتی از خود به جا بگذارید. سیاستمداران در این زمینه حرفه‌ای عمل می‌کنند.  

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که سیاستمداران در پاسخ‌هایشان بدون توجه به این که چه سوالی توسط خبرنگاران پرسیده شده است، تنها به اهداف و نکاتی را برجسته ‌می‌کنند که تمایل دارند به رای‌دهندگان و طرف‌داران خاطر نشان کنند؟ تمرکز آن‌ها روی تبلیغ خط‌مشی‌ حذب است. شما نیز باید در معرفی نقاط قوت خود چنین کاری بکنید.

۲- نقاط قوت خود را معرفی کنید

رقابت در مصاحبه‌ی استخدام در این دوران بسیار شدید شده است. بنابراین هر زمان که به مصاحبه دعوت می‌شوید، چگونه می‌خواهید خودتان را نشان دهید؟ اگر پروفایل لینکیدین شما از لحاظ تجربه، تحصیلات و توصیه‌نامه‌ها درست شبیه بقیه‌ی داوطلبان باشد، چه برگ‌برنده‌ای خواهید داشت؟

چند مورد از نقاط قوت شخصیتی که لازم است مصاحبه‌کننده باید قبل از پایان جلسه به آن‌ها پی‌ببرد، مطرح کنید. این‌ها برگ‌برنده‌ای هستند که هویت شخصیتی شما را مشخص می‌کنند و شما را از بقیه‌ی داوطلبان متمایز می‌کند. چیز‌هایی که احتمالا با مطالعه‌ی پروفایل لینکیدین قابل درک نیستند.

 این نقاط قوت می‌تواند شامل در جریان گذاشتن این که چگونه هر سال در ماموریت‌های بین‌المللی برای کمک به آن‌هایی که شانس کمتری داشته اند شرکت کرده اید (بیان‌کننده‌ی حس نوع دوستی) یا یادآوری این که چگونه در دوران تحصیل هزینه‌های خود را تامین می‌گردید (نشان دهنده‌ی قدرت تکیه به نفس شما) یا شامل این که در ۲ سال گذشته هر هفته‌ چه عکس‌هایی در وبلاگ منتشر کرده‌‌اید (نشان دهنده‌ی نظم کاری). چنین مسایلی شخصیتی به یاد ماندنی از شما را در ذهن مصاحبه‌گر حک می‌کنند.

۳- ایمیل تشکر متفاوتی ارسال کنید

اگر مانند بقیه بعد از تمام شدن مصاحبه ایمیلی برای تشکر از وقتی که در اختیار شما قرار داده شده بود می‌فرستید، این روش هیچ لطفی به شما نمی‌کند. شما نباید قابل نادیده‌ گرفتن باشید. در عوض به‌ جای ارسال ایمیل سپاس‌گذاری، یک دست‌خط ادبی نوشته و آن را ایمیل کنید. به دلیل این که افراد کمی چنین کاری می‌کنند، شما متمایز خواهید شد. این نشان می‌دهد که شما احساسی فراتر و بالاتر از رابطه‌ی کاری محتمل دارید که برای نوشتن چنین متنی وقت صرف کرده‌اید. البته ارسال ایمیل ساده‌ی سپاس‌گذاری راحت‌تر خواهد بود ولی در نظر داشته باشید که نادیده گرفتن آن نیز نسبت به حذف دست‌خط ادبی راحت‌تر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات