گران ترین خودروهای دنیا - قسمت دوم و پایانی

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
در قسمت اول این مقاله به معرفی خودروهای رتبه‎ی ۲۰ تا ۱۱ در لیست گران‌قیمت‌ترین اتومبیل‌های تاریخ پرداختیم و حالا در قسمت دوم به معرفی ۱۰ خودروی باقی‌مانده می‌پردازیم.
تبلیغات

درست همانند ۱۰ خودروی دوم در لیست گران‌ترین اتومبیل‌های تاریخ، مدل‌های موجود در این لیست نیز اغلب خودروهای اسپرت ادوار گذشته هستند که هر یک داستانی پر از فراز و نشیب‌ از مسابقات به همراه دارند. قبل از اینکه به سراغ خودروهای موجود در این لیست برویم، پیشنهاد می‌کنیم قسمت اول این مقاله را مطالعه کنید.

۱۰- فراری 375-Plus اسپایدر کامپتیزیونه مدل ۱۹۵۴

Ferrari   375-Plus

قیمت: ۱۸ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۶۰۷ دلار (معادل ۱۰ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۵۰۰ پوند)

زمان فروش: ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ 

مکان: گودوود، بریتانیا، حراجی بنهامز

در کاتالوگ حراجی بنهامز درباره این خودرو این‌گونه نوشته شده است:

نمونه‌ای عالی از قوی‌ترین و مهم‌ترین مدل اسپرت مسابقه‌ای فراری که به بزرگ‌ترین پیشرانه مجهز است. این خودرو به‌طور کامل برای تیم مسابقه فراری ساخته شده است و در مسابقات بین‌المللی سال ۱۹۵۴ میلادی شرکت کرده است.

یکی از ویژگی‌های خودروی مسابقه‌ای فراری 375-Plus اسپایدر مدل ۱۹۵۴، پیشرانه ۴.۹ لیتری ۱۲ سیلندر آن است که در میان تیم‌های مسابقه‌ای فرانسوی به لومانستر (هیولا) و در میان انگلیسی‌ها به ۴.۹ ترسناک مشهور بوده است. این خودرو در مسابقات میله میگلیا در سال ۱۹۵۴ میلادی و با رانندگی امبرتو ماگلیولی دوم شد و در ماه می همان سال درحالی‌که خوزه فرویلان گنزالز هدایت آن را در دست داشت، برنده مسابقات بین‌المللی سیلوراستون شد. پس از آن، ماگلیولی و پائولو مارزوتو با این خودرو در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز حاضر شدند و در طول مسابقات بارها در رتبه نخست با هم‌تیمی‌های خود، گنزالز و ماریس ترینتیگنانت، جابه‌جا شدند تا در نهایت بروز مشکل در جعبه‌دنده این خودرو سبب شد از دور مسابقات کنار رود. گنزالز و ترینتیگنانت با خودرویی مشابه، پیروز این مسابقه شدند و هر دو خودرو به‌طور مشترک سریع‌ترین دور را ثبت کردند. پائولو مارزوتو (راننده‌ای که توانسته بود راننده بسیار مستعد، گنزالز، را پشت سر بگذارد) این خودرو را با لفظ به‌طور ترسناکی سریع توصیف کرده است. دلیل این توصیف آن است که این خودرو در پیچ‌ها نیز گشتاور لازم برای گذشتن از رقبا را دارد و همچنین قدرت فوق‌العاده پیشرانه این خودرو سبب می‌شود در مسیرهای مستقیم نیز بتواند از جگوارهای D-Type بسیار آیرودینامیک، سبقت بگیرد.

این خودروی خاص تاریخچه بلند و جالبی دارد که به دقت در صفحه رسمی حراجی بنهامز ثبت شده است. این خودرو مطمئنا بیش از همه به‌عنوان برنده نهایی و سریع‌ترین خودرو در مسابقات کاررا پن‌امریکانا، که در مکزیک برگزار شده بود، شناخته می‌شود. این مسابقات بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴ میلادی و در جاده‌های عمومی کشور مکزیک برگزار می‌شد. این مسابقات چیزی شبیه مسابقات میله میگلیا و تارگا فلوریو بود. مسافت این مسابقه دو برابر مسابقات میله میگلیا بود و هیچ مرزی میان مردم و مسیر مسابقه وجود نداشت.

به اعتقاد بعضی از صاحب‌نظران، مسابقات کاررا پن‌امریکانا (که امروزه شکل متفاوتی پیدا کرده است) سریع‌ترین و خطرناک‌ترین مسابقات اتومبیل‌رانی تاریخ است و سطح خطرات در این مسابقات بسیار فراتر از مسابقات داکار آفریقا بوده است. در طول پنج سال برگزاری این مسابقات، ۲۷ راننده و تعداد زیادی از تماشاچیان و کادر اجرایی کشته شدند. در سال اول، متوسط سرعت خودروها در طول بیش از ۳ هزار کیلومتری مسیر مسابقه، ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت بود و در سال پنجم این رقم با رشد بسیار به ۱۷۳.۷ کیلومتر بر ساعت رسید. این سرعت‌ها در جاده‌های عمومی و با استانداردهای آن زمان بسیار خطرناک بود و با وجود موانع ضعیف در حاشیه جاده‌ها، انحراف از جاده و برخورد با حاشیه جاده‌ها حتمی بود.

نیک میسون و دیوید گیلمور، خوانندگان معروف گروه راک بریتانیایی پینک فلوید، در مورد مسابقات کاررا پن‌امریکانا یک فیلم مستند تهیه کرده‌اند. این فیلم در دو قسمت تهیه شد و در آن هفت آهنگ منتشرنشده از این گروه وجود دارد. کمپانی‌های فراری، مرسدس بنز، پورشه، جگوار، آلفارومئو، لانچیا، مازراتی، گوردینی، بیوک، کادیلاک و الدزمبیل در این مسابقات شرکت کرده‌اند. از جمله رانندگان مطرحی که در این مسابقات حضور داشته‌اند می‌توان از خوان مانوئل فانگیو، آلبرتو آسکاری، فیل هیل، دن گورنی، ریچی گینتر، پیرو تاروفی، امبرتو ماگلیولی، فلیس بنتو، لوئیس شیرون، هرمن لنگ و کارل لینگ اشاره کرد.

۹- فراری 250 GT کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۶۱

250 GT

قیمت: ۱۸ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۷۳۳ دلار

زمان فروش: ماه فوریه سال ۲۰۱۵ 

مکان: پاریس، فرانسه، حراجی آرتکیوریال

این خودروی خاص را می‌توان گل سرسبد یکی از اعجاب‌انگیزترین خودروهای کشف‌شده در یک انبار قدیمی دانست. متیو لامور و پیر نوویکوف، مسئولان حراجی آرتکیوریال، موفق به کشف یک گنجینه خودرویی در یک مزرعه شخصی در غرب فرانسه شدند. تعجبی ندارد که این اشخاص با پیدا کردن یک فراری کالیفرنیای اسپایدر در این انبار (عکس بالا) لبخندی ناشی از رضایت بر چهره دارند. همان‌طور که در این تصویر پیدا است، این خودرو به‌عنوان طبقه‌ای برای انبار کردن مجلات قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

فراری 250 GT کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۶۱

این خودرو تنها یکی از چندین خودرویی است که در این انبار پیدا شد. از جمله دیگر خودروهای افسانه‌ای کشف‌شده در این انبار می‌توان به بوگاتی، هیسپانو سوئیزا، تالبوت لاگو، پنهارد لواسور، مازراتی، فراری، دلاهای و دلاج اشاره کرد. علاوه بر نام کمپانی‌های مطرح، بدنه بسیاری از این خودروها توسط بعضی از مشهورترین افراد آن دوران ساخته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به میلیون و گوایت، فروا، چپرون و ساوتچیک اشاره کرد. در بین تمامی خودروهای موجود در این انبار، سه خودروی تالبوت لاگو T26 با بدنه ساخت ساوتچیک پیدا شد که از جمله آن‌ها می‌توان به یک نمونه بسیار کمیاب گرند اسپرت آیرودینامیک و یک تالبوت لاگو T26 کابریولت که روزی متعلق به ملک فاروق بود، اشاره کرد.

این خودروی اسپایدر اولین بار توسط بازیگر معروف جرارد بلین خریداری شد و سپس آن را به آلن دلون فروخت. عکس‌های زیادی از آلن دلون پشت فرمان این خودرو وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عکسی با جین فوندا در سال ۱۹۶۴ اشاره کرد که در جریان فیلم سینمایی Les Félins گرفته شد. عکس دیگر مربوط به فیلم Côte d'Azur است که با شرلی مکلین گرفته شد.

تعجبی ندارد که خودروهایی از این دست به‌عنوان گنج‌هایی بی‌قیمت شناخته می‌شوند و ناپدید شدن آن‌ها در دهه ۷۰ میلادی باعث شد همگان تصور کنند، این خودرو نابود شده‌اند.

۸- آلفارومئو 8C 2900B Lungo Spider   مدل ۱۹۳۹

8C 2900B Lungo Spider by Touring

قیمت : ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

توضیح: گران‌ترین خودروی ساخت پیش از جنگ جهانی دوم که تاکنون در حراجی فروخته شده است

زمان فروش: ماه اگوست سال ۲۰۱۶ 

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز

این خودرو برترین اسپرت ایتالیایی از نسل خود است و تنها ۱۲ نمونه از آن در دنیا موجود است. این خودرو اولین 2.9 جاویدان است که در یک حراجی عمومی در قرن حاضر به‌فروش رسید و در پبل بیچ برنده جایزه Concours d'Elegance شد.

۷- جگوار D-Type مدل ۱۹۵۵

جگوار D-Type مدل ۱۹۵۵

قیمت : ۲۱ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار

توضیح: گران‌ترین خودروی انگلیسی فروخته شده در حراجی، گران‌ترین جگوار فروخته‌شده در حراجی

زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۴ میلادی

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز

این اولین جگوار D-Type است که توسط کمپانی جگوار به یک تیم مسابقه خصوصی تحویل داده شد. این خودرو در تاریخ پنجم ماه می سال ۱۹۵۵ به مالک اسکاتلندی خود، اکوری اکوز، تحویل داده شد؛ اما به دلیل بروز یک حادثه در جریان تمرین نتوانست در مهم‌ترین مسابقات آن سال حضور یابد.

در سال ۱۹۵۶، این خودرو در مسابقه سطح بالایی شرکت کرد. در این مسابقه سه خودروی جگوار D-Type از تیم جگوار حضور داشتند که باید به رقبای خود از کمپانی‌های دیگر نظیر استون مارتین و فراری چیره می‌شدند. در اوایل مسابقه دو دستگاه از این خودروها در جریان یک تصادف از دور مسابقات خارج شدند و خودروی سوم نیز دچار مشکلات سوخت‌رسانی شد. این اتفاق فرصتی بود تا جگوار D-Type متعلق به تیم خصوصی اکوز با رانندگی نینیان سندرسون و ران فلاکهارت تاریخ‌ساز شود. این خودرو توانست در مقام اول و زودتر از استون مارتین DB3S با رانندگی استرلینگ ماس و پیتر کالینز از خط پایان عبور کند و در نتیجه توانست قهرمان مسابقات لمانز شود.

۶- فراری 275 GTB/C اسپشیاله مدل ۱۹۶۴

ferrari 275 GTB/C

قیمت: ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۴

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز

با توجه به اینکه از این فراری 275 GTB/C اسپشیاله سال ۱۹۶۴ تنها سه عدد ساخته شده است، پیش‌بینی می‌شد که در حراجی به یکی از ۱۰ خودروی گران‌قیمت تاریخ تبدیل شود. این خودروی دست‌ساز بدنه‌ای آلومینیومی و سبک‌وزن دارد و از شاسی تایپو ۵۶۳ بهره می‌برد. به عنوان جانشین فراری 250 GTO، این خودرو به یک پیشرانه سبک‌وزن ۳.۳ لیتری ۱۲ سیلندر مجهز است که با کمک شش کاربراتور ساخت کمپانی وبر می‌تواند ۳۲۰ اسب بخار قدرت (معادل ۲۳۸.۶ کیلووات) تولید نماید. قدرت تولیدی این پیشرانه از طریق یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌ها انتقال می‌یابد. این خودرو به سیستم تعلیق کاملا مستقل و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ مجهز است.

۵- فراری 275 GTB/4 S NART اسپایدر مدل ۱۹۶۷

1967_Ferrari 275GTS4 Spyder

قیمت: ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۳ میلادی

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز

داستان این خودرو زمانی آغاز شد که لوئیجی چینتی، واردکننده فراری در آمریکای شمالی و قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، در صحبتی با دوست خود، ادی اسمیت، اظهار کرد:

با انزو فراری برای ساخت چند دستگاه اسپایدر صحبت کرده‌ام، یکی از اون‌ها رو میخوای؟

ادی یکی از ۱۰ خودروی N.A.R.T. (مخفف عبارت تیم مسابقه آمریکای شمالی) اسپایدر را خریداری کرد و این خودرو تا زمان فروش در حراجی، در تملک خانواده ادی باقی ماند تا اینکه در کمال سخاوت مبلغ فروش آن در حراجی به خیریه اهدا شد.

۴- فراری 290 MM مدل ۱۹۵۶

ferrari  290 MM

قیمت: ۲۸ میلیون  و ۵۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه دسامبر سال ۲۰۱۵

مکان: نیویورک، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز

این فراری همان خودرویی است که انزو فراری قول ساختش را به خوان مانوئل فانگیو داد تا بتواند با فراری قرارداد همکاری امضا کند. این خودرو به یک پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳.۵ لیتری مجهز است که می‌تواند توانی معادل ۳۲۰ اسب بخار تولید کند. بدنه سبک وزن و تعادل مناسب در طول حرکت از دیگر مشخصه‌های این خودروی کلکسیونی است. هدف نهایی فراری از ساخت این خودرو این بود که بهترین راننده را پشت فرمان بهترین خودرو بنشاند تا در نهایت بتواند فاتح مسابقات خودروهای اسپرت در سال ۱۹۵۶ شود. این خودرو یکی از چندین نمونه اولیه ساخته‌شده است که سبب شد تیم فراری در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ میلادی عناوین متعددی در مسابقات مختلف به‌ دست آورد. پس از فانگیو که در مسابقات میله میگلیا سال ۱۹۵۶ پشت فرمان این خودرو نشست، تمامی رانندگان فراری طعم شرکت در مسابقات با این خودروی استثنایی را چشیدند. علاوه بر آن‌ها بعضی از رانندگان مطرح نظیر فیل هیل، کن وارتون، الیور گندبین، مارکوس آلفونسو دپورتاگو، ولفگانگ ون تریپس، پیتر کالینز، مَستن گرگوری، اوگنیو کاستلونی و لوئیجی موسو نیز با این خودرو رانندگی کرده‌اند.

۳- مرسدس بنز W196 سیلور اَرو مدل ۱۹۵۴

w196

قیمت: ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

توضیح: گران‌ترین خودروی آلمانی فروخته‌شده در حراجی، گران‌ترین مرسدس بنز فروخته‌شده در حراجی

زمان فروش: ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ 

مکان: غرب ساسکس، بریتانیا، حراجی بنهامز

بدون شک این خودرو یکی از مشهورترین اتومبیل‌های موجود در جهان است که توسط مشهورترین راننده جهان نیز رانده شده است. کمپانی مرسدس بنز تاریخچه‌ای طولانی در شرکت در مسابقات سطح بالا دارد. اصولا در این مسابقات مرسدس بنز تکنولوژی‌های جدید خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد و سپس با پیروزی‌های بزرگ میدان را ترک می‌کند. برای نمونه، این کمپانی به مسابقات گرند پری سال ۱۹۵۴ میلادی بازگشت و عنوان کرد که برای قهرمانی در مسابقات جهانی فرمول یک و خودروهای اسپرت آماده است. در نهایت مرسدس به هر دو هدف خود نایل آمد و پس از آن از مسابقات کناره‌گیری کرد.

تنها چهارده عدد از مدل W196R تولید شده است و تنها ۱۰ مورد از آن‌ها کماکان در گوشه و کنار جهان وجود دارند. سه دستگاه از آن‌ها در اختیار موزه‌ها هستند و شش عدد نیز در تملک کمپانی مرسدس بنز قرار دارند. در نتیجه این سیلور اَرو W196R (با شماره شاسی ۵۴/۰۰۶) تنها نمونه سیلو آَرو بعد از جنگ جهانی است که مالکی شخصی دارد. نکته جالب توجه آن است که خودروهای فرمول یک شوماخر، رازبرگ و همیلتون که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار گرفته‌اند، همگی در تملک کمپانی مرسدس بنز هستند و همین امر سبب شده است تا این کمپانی آلمانی به یک صندوقچه گنج بدل شود.

این خودرو به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۸ سیلندر مجهز است و از لحاظ تکنولوژی به الماسی بی‌مانند شبیه است. این خودرو با نگاهی آینده‌نگرانه به‌خصوص برای کسب قهرمانی در مسابقات فرمول یک ساخته شده است. این خودرو با کسب دو قهرمانی در طول ۱۸ ماه و کسب ۹ برد از ۱۲ مسابقه به هدف ابتدایی خود دست یافت. فانگیو در این خودرو فاتح مسابقات گرند پری‌ آلمان و سوئیس در سال ۱۹۵۴ میلادی بود.

W165R نمونه‌ای بی‌نظیر از جدیدترین تکنولوژی‌های زمان خود بود؛ به‌طوری‌که به یک شاخص در تاریخ مسابقات اتومبیل‌رانی بدل شده است. این محصول مرسدس در بسیاری سطوح سرآمد است که بیانگر تفکرات پیشروی مهندسان طراح این خودرو است.

سوپاپ‌های دزمودرومیک (که اکنون پس از ۶۳ سال توسط کمپانی دوکاتی برای رقابت در بالاترین سطح مسابقات سوپربایک استفاده می‌شوند)، ترمزهای داخلی، سیستم تعلیق مستقل، اولین پیشرانه تزریق سوخت فرمول یک و کابین بسیار سبک به وزن ۳۶ کیلوگرم که همگی در یک پوشش آیرودینامیک قرار گرفته بودند، باعث شد این خودرو بسیار جلوتر از زمان خود باشد و تیم مرسدس بنز در سطحی بسیار بالاتر از رقبا قرار گرفت.

این خودروی خاص که در حراجی بنهامز به‌ فروش رسید، توسط راننده محبوب تاریخ، خوان مانوئل فانگیو رانده شده است. فانگیو با این خودرو برنده چندین گرند پری پی‌درپی شده است که سرانجام باعث شد در سال ۱۹۵۴ میلادی عنوان برترین راننده فرمول یک را کسب کند. بسیاری از فرصت‌های طلایی مسابقات فانگیو تحت تأثیر جنگ جهانی دوم از بین رفت، اما با این وجود او در ۳۸ سالگی توانست اولین مسابقه فرمول یک خود را انجام دهد و در نهایت توانست در ۲۴ مسابقه فرمول یک به پیروزی برسد، پنج بار با چهار تیم مختلف (آلفارومئو، فراری، مرسدس بنز و مازراتی) به‌عنوان برترین راننده فرمول یک دست یابد و در نهایت با ۴۶ درصد برد (۲۴ برد از ۵۲ مسابقه) به‌عنوان برترین راننده تاریخ فرمول یک جاودانه شد.

۲- فراری 335 S اسپایدر مدل ۱۹۵۷

ferrari 335 S

قیمت: ۳۵ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۹۴۵ دلار (معادل ۳۲ میلیون و ۷۵ هزار و ۲۰۰ یورو)

زمان فروش: ماه فوریه سال ۲۰۱۶ 

مکان: مانتری، پاریس، فرانسه، حراجی آرتکیوریال

این فراری 335 S اسپایدر اسکاگیله‌تی در سال ۱۹۵۷ تولید شد و اولین بار توسط پیتر کالینز و ماریس ترینتیگنانت در جریان مسابقات ۱۲ ساعته‌ی سربینگ سال ۱۹۵۷ رانده شد. سپس در ماه می همان سال ولفگانگ ون تریپس با این خودرو در مسابقات میله میگلیا حاضر شد و به مقام دوم دست یافت. مایک هاوتورن (قهرمان فرمول یک سال ۱۹۵۸) در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز پشت فرمان این خودرو نشست و توانست در دور اول با سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت از خط پایان بگذرد و رکورد بیشترین سرعت دور اول در تاریخ این مسابقات شکسته شد.

این خودرو در مسابقات معتبر بسیاری شرکت کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به گرند پری سوئد و ونزوئلا در سال ۱۹۵۷ و قهرمانی در گرند پری کوبا، با رانندگی اسطوره دنیای اتومبیل‌رانی، سر استرلینگ ماس، اشاره کرد.

۱- فراری 250 GTO برلینتا مدل ۱۹۶۳-۱۹۶۲

ferrari 250 gto

قیمت: ۳۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار

توضیح: گران‌ترین خودروی ایتالیایی فروخته‌شده در حراجی

زمان فروش: ماه آگوست سال ۲۰۱۴

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی بنهامز

در فوریه سال ۲۰۱۲ یک دستگاه فراری 250 GTO مدل ۱۹۶۴ به‌صورت خصوصی به قیمت ۳۲ میلیون دلار به‌ فروش رسید و لقب گران‌ترین خودروی تاریخ را به خود اختصاص داد. به فاصله چند ماه پس از انجام این معامله، یک دستگاه GTO سال ۱۹۶۲ با قیمت ۳۵ میلیون دلار به‌فروش رسید تا رکورد پیشین شکسته شود. بالاخره در اواخر سال ۲۰۱۳ خبر فروش یک GTO مدل ۱۹۶۳ به‌قیمت نجومی ۵۲ میلیون دلار منتشر شد و دنیای اتومبیل‌ها را به لرزه درآورد. با این وجود، در سال ۲۰۱۴ خبر به مزایده گذاشته شدن یک دستگاه فراری 250 GTO در پبل بیچ مانتری توجهات بین‌المللی را به‌سوی خود جلب کرد. حتی قبل از شروع این مزایده، همه می‌دانستند که رکورد قیمت فروش خودرو در یک مزایده‌ی رسمی شکسته خواهد شد. در نهایت این خودرو با قیمت ۳۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار به‌فروش رسید و رکورد قیمت فروش خودرو در مزایدات رسمی شکسته شد. این رکوردشکنی در بیست‌ و ششمین سال فوت انزو فراری صورت گرفت.

در پایان این مطلب، بیننده‌ی مستند کوتاهی باشید که به بررسی فراری 250GTO از زبان مالک جوان آن، می‌پردازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات