سامسونگ در پی اضافه کردن واحد پردازش عصبی به تراشه اکسینوس است

سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سرمایه‌گذاری سامسونگ در استارتاپ DeePhi احتمال اضافه‌ شدن واحد پردازش مبتنی بر شبکه‌های عصبی به تراشه‌ی بعدی اکسینوس را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

منابع داخلی سامسونگ مدعی هستند که این شرکت، روز ۲۲ اکتبر امسال (۳۰ مهر) در استارتاپی به‌نام DeePhi که در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، سرمایه‌گذاری کرده است. این استراتژی نشان می‌دهد که سامسونگ به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهد در رقابت شدید هوش مصنوعی که این روزها شاهد آن هستیم، پا پس بکشد. DeePhi استارتاپی مربوط به دانشگاه چینهوا در کشور چین است و گفته می‌شود که هدف اصلی‌ آن، کار کردن در زمینه‌ی فناوری‌های یادگیری عمیق است. منبعی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت The Korea Herald ادعا کرده است:

سامسونگ یک سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ در DeePhi Tech انجام داده است؛ گروهی از توسعه‌دهندگان کره‌ای پس از ملاقات با مقامات این استارتاپ، آن را شگفت‌انگیز خوانده بودند.

وی ادامه داد:

ظاهرا سرمایه‌گذاری سامسونگ در این استارتاپ چینی، بسیار قابل‌‌ توجه بوده است. می‌‌توان گفت که این کار، در راستای حرکت اخیر دولت چین برای حمایت از شرکت‌های متمرکز بر هوش‌ مصنوعی‌ صورت گرفته است. همین موضوع باعث می‌شود همکاری سامسونگ با DeePhi بیشتر از لحاظ سیاسی مورد‌ توجه قرار گیرد.

سرمایه‌گذاری اخیر سامسونگ، در حقیقت دومین سرمایه‌گذاری بزرگ این شرکت در شرکت‌های هوش مصنوعی خارجی به شمار می‌رود؛ کره‌ای‌ها در ماه اکتبر گذشته، ۳۰ میلیون‌ دلار در یک استارتاپ بریتانیایی به نام Graphcore سرمایه‌گذاری کردند. با مراجعه به صفحه‌ی اصلی وب‌سایت DeePhi، خواهید دید که در آن‌جا از سامسونگ به‌عنوان یکی از شرکای تجاری این شرکت یاد شده است. در لیست شرکای تجاری DeePhi نام شرکت‌های دیگری همچون Mediatek ،Xilinx و Amazon Web Services نیز به چشم می‌خورد.

گفته می‌شود DeePhi Tech توسعه‌دهنده‌ای است که در زمینه‌ی یادگیری عمیق فعالیت می‌کند؛ این شرکت در سال ۲۰۱۶ توسط چهار نفر از فارغ‌التحصیلان دو دانشگاه چینهوا و استنفورد تأسیس شد. DeePhi توانست پس از حضور قدرتمند در زمینه‌ی فناوری شبکه‌ی عصبی و معماری سخت‌افزاریِ  شبکه‌ی عصبی، توجه شرکت‌های بزرگی نظیر سامسونگ را به خود جلب کند. تابستان گذشته بود که شرکت اس‌کی تلکام هم قصد داشت در DeePhi سرمایه‌گذاری کند؛ اما ظاهرا DeePhi این پیشنهاد را رد کرده است. 

بد نیست بدانید که استارتاپ DeePhi بیش از هر چیز به‌ خاطر فناوری ویژه‌‌ی خود به نام DNNDK (کیت توسعه‌ی شبکه‌ی عمیق عصبی) شناخته می‌شود؛ این فناوری در حقیقت یک کیت توسعه‌ی نرم‌افزار در زمینه‌ی یادگیری عمیق است که ساختاری کاملا یکپارچه دارد و هدف آن، ساده‌سازی و سرعت‌ بخشیدن به استفاده از یادگیری عمیق است.

گفته می‌شود که سامسونگ مدتی است به تراشه‌های هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه‌ی عصبی این استارتاپ علاقه‌مند شده است و می‌خواهد از آن‌ها در دستگاه‌های قابل‌ حمل خود استفاده کند. این تراشه‌ی جالب به سیستم تشخیص گفتار لحظه‌ای، پردازش زبان عصبی و دیگر ویژگی‌های مشابه در گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند. چنین تراشه‌هایی که بر پایه‌ی هوش مصنوعی هستند، عموما «واحد پردازش عصبی» (NPU) نامیده می‌شوند و امروزه توجه زیادی به خود جلب کرده‌اند؛ چرا که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان میزان استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی را به‌ویژه در گوشی‌های‌ هوشمند گسترش داد.

در تاریخ ۱۹ اکتبر سال جاری میلادی (۲۷ مهر)، مؤسسه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ی سامسونگ، یک سمینار دوروزه در مورد توسعه‌ی فناوری‌های هوش مصنوعی برگزار کرد و در آن، از محققان شناخته‌شده‌ی جهان که تحقیقات برجسته‌ای در این زمینه دارند، دعوت به عمل آورد. یو هوی‌جون، یکی از پروفسورهای این مؤسسه، در سمینار یادشده گفت:

بسیاری از زیرشاخه‌های سامسونگ، هم‌اکنون در محدوده‌ی کاری خودشان در حال تسریع فرآیند تحقیق در مورد توسعه‌ی هوش مصنوعی هستند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات