گران ترین خودروهای دنیا - قسمت اول

پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
بعضی از اتومبیل‌ها همانند آثار فاخر هنری در کانون توجه قرار می‌گیرند و همین امر سبب می‌شود تا بسیاری از کلکسیونرها و افراد ثروتمند برای تصاحب آن‌ها مبالغ هنگفتی بپردازند.
تبلیغات

هر ساله در بعضی از مزایده‌های معروف بین‌المللی شاهد شکسته شدن رکورد گران‌قیمت‌ترین خریدهای تاریخ خودرو بوده‌ایم. این خودروها، معمولا از آثار کلاسیک و به ندرت از محصولات مدرن‌تر هستند، اما نکته قابل توجه در مورد همه آن‌ها این است که هر یک داستانی منحصربه‌فرد دارد. در سری مقاله‌های گران ترین خودروهای تاریخ قصد داریم شما را با ۲۰ مورد از گران‌قیمت‌ترین خودروهای فروخته شده در مزایدات رسمی آشنا کنیم و تا حد امکان داستان پشت پرده خاص شدن هر یک را روایت می‌کنیم.

این خودروها تنها ظاهری زیبا و خیره‌کننده ندارند، بلکه به‌نوعی شاهکاری از تلفیق هنر و صنعت محسوب می‌شوند به‌طوری‌که مک‌کیل هگرتی (McKeel Hagerty)، بنیان‌گذار بزرگ‌ترین شرکت بیمه خودروهای کلاسیک در جهان، با اشاره به فراری 335S اسپایدر اسکاگلیتی‌‌ای که اخیرا با قیمت ۳۵.۷ میلیون دلار به فروش رسید، به آن لقب مونالیزای خودروها را داد. با توجه به اظهار نظر هگرتی، می‌توان فهمید که تمامی خودروهای موجود در این لیست باید به‌شدت کمیاب، بی‌نهایت زیبا، دارای پیشینه‌ای افسانه‌ای و اصالتی بی‌نقص باشند و البته در اکثر خودروهای موجود در این لیست ویژگی‌های ذکر شده به چشم می‌خورند.

فراری در صدر

از ۲۰ خودروی گران‌قیمت تاریخ، ۱۵ مدل از محصولات شرکت فراری هستند و این بدان معناست که ۷۵ درصد از گران‌ترین خودروهای تاریخ ساخت این کمپانی است. نکته جالب‌تر آنکه، هشت عدد از این پانزده خودرو از سری محبوب 250 GT هستند. از دیگر خودروهای موجود در این لیست می‌توان به محصولات کمپانی‌های مرسدس بنز، آلفارومئو، مک‌لارن، استون مارتین و جگوار اشاره کرد. از میان تمام مدل‌های فراری، مدل 250 GT کالیفرنیا اسپایدر با پنج مورد، بیشترین تکرار را در لیست گران‌ترین خودروهای تاریخ دارد. اگرچه در حال حاضر تنها یک خودروی مک‌لارن در این لیست وجود دارد، اما با توجه به قهرمانی‌های این کمپانی در مسابقات فرمول یک و عطش بازار برای خرید خودروهایی با پیشینه‌های قهرمانی در مسابقات مهم، در آینده شاهد افزایش تعداد خودروهای مک‌لارن در لیست گران‌ترین خودروهای تاریخ خواهیم بود.

بازار آمریکا رتبه اول بازار خرید و فروش‌ها

فستیوال سالانه مانتری که هم‌اکنون رویداد خیریه‌ی پبل بیچ (Pebble Beach) را تحت الشعاع قرار داده، با دوازده فروش ‌عنوان برترین مکان معاملات گران‌ترین خودروهای تاریخ را به‌خود اختصاص داده است. پس از آن نیویورک با سه فروش برترین بازار در این لیست بیست‌تایی است و در مجموع سهم آمریکا در این لیست به عدد شانزده می‌رسد. بریتانیا و فرانسه هر یک با دو فروش گران‌قیمت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مزایده آر ام ساتبیز (RM-Sotheby’s)؛ رکورددار فروش

حراجی معروف آر ام ساتبیز با فروش ۹ خودرو از ۲۰ خودروی گران‌قیمت تاریخ، رکورددار است. پس از آن حراجی گودینگ اند کامپنی (Gooding & Company) با ۶ فروش در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن حراجی بنهامز (Bonhams) و آرتکیوریال (Artcurial) به‌ترتیب با سه و دو فروش در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

قیمت تمامی خودروها بر حسب دلار است و در مواقعی که معاملات با ارزی غیر از دلار انجام شده باشد، با تبدیل ارز معاملاتی به دلار (با احتساب قیمت دلار در روز معامله) قیمت فروش خودرو محاسبه شده است.

مک‌لارن F1 ‘LM-Specification’ مدل ۱۹۹۸

۲۰- مک‌لارن F1 ‘LM-Specification’ مدل ۱۹۹۸

قیمت فروش: ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۵ میلادی

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز

مک‌لارن F1 برجسته‌ترین ابرخودروی عصر جدید است و همین امر سبب شده تا در حراجی درست همانند فراری GTO بدرخشد. این خودرو هنوز هم سریع‌ترین خودروی مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی است و نمونه‌ای مثال‌زدنی از تکنولوژی ساخت کامپوزیت و فرمان‌پذیری است که در پیست مسابقه موفق عمل کرده است.

مک‌لارن نسخه‌ای از خودروی فرمول یک خود را برای شرکت در مسابقات FIA GT1 توسعه داد تا بتواند در مسابقات سال ۱۹۹۵ میلادی حضور یابد. روند طراحی و توسعه این خودرو تنها سه ماه به‌طول انجامید. این خودرو نه تنها برنده GT1 سال ۱۹۹۵ میلادی شد بلکه در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز نیز به مقام‌های اول، سوم، چهارم، پنجم و سیزدهم دست یافت. در مجموع پنج عدد از این خودرو تولید شده است که خودروی مذکور یکی از این پنج‌تاست.

این خودرو چهارمین نمونه از مک‌لارن F1 تولیدی است و یکی از تنها دو نمونه‌ای است که کمپانی مک‌لارن بر روی آن پیشرانه مخصوص مسابقات لمانز نصب کرده است. این بدان معنی است که مک‌لارن بدون تغییر فضای لوکس کابین و حذف امکانات رفاهی، شامل سیستم ناوبری ماهواره‌ای و پکیج بدنه برای تولید نیروی رو به پایین بیشتر، پیشرانه آن را با پیشرانه مخصوص مسابقات لمانز جایگزین کرده است.

استون مارتین DB4GT زاگاتو مدل ۱۹۶۲

۱۹.استون مارتین DB4GT زاگاتو مدل ۱۹۶۲

قیمت فروش: ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی

مکان: نیویورک، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز

 استون مارتین DB4 GT زاگاتو برای نخستیم بار در سال ۱۹۶۰ میلادی و در جریان نمایشگاه خودرو لندن معرفی شد. این خودرو در حقیقت نسخه سبک‌تر شده DB4 GT سیصدوچهارده اسب بخاری با استایل زاگاتو بود. این خودرو با بیشینه سرعت ۲۴۷ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی ساخته شده در زمان معرفیش بود. قبل از معرفی این خودرو، رکورد سریع‌ترین خودرو با بیشینه سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت در دست برادر بزرگ‌تر این خودرو، استون مارتین DB4 GT مدل ۱۹۵۹، بود و همین امر سبب شد تا تبلیغات زیادی پیرامون DB4 GT زاگاتو صورت گیرد. DB4 GT نیز رکورد بیشینه سرعت DB4 مدل ۱۹۵۸ با حداکثر سرعت ۲۲۷ کیلومتر بر ساعت، را شکسته بود و با این وصف، استون مارتین برای چند سال متوالی رکورددار حداکثر سرعت در خودروها بوده است.

استون مارتین DB4GT زاگاتو مدل ۱۹۶۲

علاوه بر عنوان سریع‌ترین خودرو در زمان خود، استون مارتین DB4 GT زاگاتو افتخارات دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کارنامه موفق در مسابقات گذشته اشاره کرد. این خودرو توسط متخصصان معروف، ریچارد ویلیامز و کاروزریا زاگاتو، بازسازی شده است و در چندین مسابقه در آمریکا و اروپا جایزه گرفته است.

250 LM  1964

۱۸.فراری 250 LM مدل ۱۹۶۴

قیمت فروش: ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی

مکان: نیویورک، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز

فراری 250 LM یکی از چندین مدل فراری در این لیست است که جزو اولین نمونه‌های فراری با قرارگیری پیشرانه در وسط خودرو محسوب می‌شود. این خودرو با تلفیق مدل‌های 250P و 275P زاده شد و توانست فاتح مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ شود. در اصل، 250 LM یک خودروی مسابقه‌ای است که در دسترس عموم قرار گرفته است.

تنها ۳۲ نمونه 250 LM مجهز به پیشرانه دوازده سیلندر با توان تولیدی ۳۲۰ اسب بخار ساخته شده است. یکی از این خودروها با رانندگی مَستن گرگوری، اد هیوگس و جوکن ریت از تیم آمریکای شمالی، در مسابقات لمانز کلاسیک سال ۱۹۶۵ میلادی قهرمان شد تا ثابت کند که این خودرو مخصوص مسابقات لمانز طراحی شده است. علاوه بر این، این خودروی خاص در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا سال ۱۹۶۸ در مجموع هشتم و در کلاس خود اول شده است.

250 GT SWB

۱۷.فراری 250 GT SWB کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۶۱

قیمت فروش: ۱۵ میلیون و ۱۸۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۴ میلادی

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی

از این فراری خاص تنها ۵۶ مورد ساخته شده است و از این تعداد تنها ۳۷ مورد توسط اسکاگلیتی به چراغ‌های پوشیده مجهز شده‌اند. این فراری فوق‌العاده یکی از آن ۳۷ مورد است و مجهز به سقف فلزی کارخانه‌ای است (این آپشن نیز به‌صورت محدود برای تعدادی از این خودروها عرضه شده است). این خودرو در بعضی از مشهورترین نمایشگاه‌های بین‌المللی نظیر کنکورسو ایتالیانو (Concorso Italiano)، مانتری وینتج فراری کنکورس (Monterey Vintage Ferrari Concours) و کاوالینو کلاسیک به نمایش درآمده است. به‌علاوه، در رالی‌های مهمی همچون کلرادو گرند و کوپراستیت ۱۰۰۰ شرکت کرده است.

250 testa rossa

۱۶.فراری 250 تستا روسا مدل ۱۹۵۷

قیمت فروش: ۱۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۳ میلادی

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی

این خودرو در گذشته رکورددار گران‌ترین خودروی فروخته شده در حراجی بود. فراری تستا روزا در سال ۱۹۵۷ و در جریان مسابقات هزار کیلومتری پیست نوربرگرینگ رونمایی شد. با وجود گذشته درخشان در مسابقات اتومبیل‌رانی، اما دلیل اصلی ارزشمند بودن آن این است که این خودروی خاص اولین نمونه از فراری تستا روزا است که توسط کمپانی به تولید رسیده است. فراری تستا روزا در طول پنج سال قهرمان بلامنازع رقابت‌های اتومبیل‌رانی بود و تنها ۳۴ نمونه از آن ساخته شد. فراری تستا روزا در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شد.

فراری 250 تستا روزا مدل ۱۹۵۷

معنای لغوی تستا روزا «کله قرمز» است که به وجود پوشش‌های قرمز رنگ پیشرانه خودرو برای آن انتخاب شده است. بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای در طول عمر دوران مسابقه‌ای خود به دفعات مورد تعمیرات قرار می‌گیرند و این فراری نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو دو بار آتش گرفته است و یک بار در جریان مسابقات ۲۴ ساعته لمانز از شدت آتش‌سوزی دچار تغییرات ساختاری ناشی از گرمای شدید شد. با این وجود این نمونه از تستا روزا آغازگر تاریخی پر از شکوه و افتخار برای این کمپانی ایتالیایی بوده است.

250 GT SWB برلینتا اسپشیاله طراحی برتونه

۱۵.فراری 250 GT SWB برلینتا اسپشیاله طراحی برتونه مدل ۱۹۶۲

قیمت فروش: ۱۶ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار

توضیح: با ارزش‌ترین خودروی حاضر در یک فیلم سینمایی که تاکنون در حراجی به‌فروش رسیده است.

زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۵ میلادی

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی

همان‌طور که از نام خودرو پیداست، این فراری به معنای واقعی کلمه «خاص»‌‌‌‌ است. وقتی به خودروهایی با ارزش بیش از یک میلیون دلار نگاه می‌کنید، بدون شک هیچ کدام به چشمتان زشت نمی‌آید. بدون شک تمامی این خودروها را می‌jوان شاهکاری از هنر و مهندسی دانست که هر یک برای خود پیشینه‌ای جالب توجه دارد. 250 GT SWB برلینتا اسپشیاله، یک نمونه اصیل از 250 GT SWB برلینتا است که حاصل طراحی مشترک نوچیو برتونه و جیورجتو جیوجیارو ۲۳ ساله است. این خودرو در کارخانه نانچیو با اسم کاروزریا برتونه و به‌عنوان خودروی شخصی او ساخته شد.

در طراحی نمای جلویی این خودرو از دماغه کوسه‌ای شکل فراری 156F1 (خودروی قهرمان گرند پری) الهام گرفته شده است که به نوعی امضای جوگیارو در طراحی‌اش است. علاوه بر این، المان‌های طراحی خودروهای مسابقه‌ای 330 TRI LM و 246 SP نیز در این خودرو به چشم می‌خورد. طراحی بدنه برلینتا اسپشیاله نمونه‌ای کامل از هنر طراحی خودرو است. این خودرو در سال ۱۹۶۲ میلادی و در جریان نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد و پس از آن در نمایشگاه سالانه کاروزری که در موزه بیسکارتی تورین برگزار شده بود، به نمایش درآمد. در این نمایشگاه این خودرو در کنار خودروهایی نظیر پینین فارینا سوپر فست III، مازراتی 3500 GT تورینگ و یک Dual-Ghia L6.4. اتوایتالیانا به نمایش درآمده بود.

ferrari 250 gt swb bertone

در نمایشگاه خودرو تورین سال ۱۹۶۲، یک نسخه تغییریافته از این خودرو با نام 3269 GT در مرکز غرفه برتونه به نمایش در آمد. با وجود تمجیدهای فراوان از برلینتا اسپشیاله نوچیو، انزو فراری هیچ‌گاه به‌طور رسمی از این خودرو که به زیبایی تمام یادآور 250 GT SWB بود، تعریف نکرد. برتونه هرگز با مارانلو و فراری همکاری نداشته است و تقریبا طراحی و ساخت تمامی خودروهای فراری توسط رقیب تورینی برتونه، پینین فارینا، صورت گرفت. این خودروی ویژه برای اولین بار در تاریخ ساختش، در سال ۲۰۱۵  به‌صورت عمومی به حراج گذاشته شد.

250 GT SWB

۱۴.فراری 250 GT SWB کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۶۱

قیمت فروش: ۱۶ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار

توضیح: با ارزش‌ترین خودروی حاضر در یک فیلم سینمایی که تاکنون در حراجی به‌فروش رسیده است.

زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۵ میلادی

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی

قبل از فروش این خودرو در حراجی، مالک آن لرد ایرواین لیدلا بوده است. این خودرو در شرایط بسیار خوبی نگهداری شده و بسیار دست‌نخورده باقی مانده است. در توضیحات رسمی این خودرو در حراجی گودینگ اند کامپنی آمده است:

این خودرو تاکنون تحت بازسازی کلی قرار نگرفته است و همچنین در مسابقات خودروهای کلاسیک زیادی نیز شرکت نکرده است. این خودرو می‌تواند با کسب مقام‌های نخست در رویدادهای منحصربه‌فرد بین‌المللی، سبب افتخار مالک جدید خود شود.

اگرچه نام لرد ایرواین لیدلا به اندازه کافی بر شهرت این خودرو می‌افزاید، اما تصور می‌شود که زمانی صاحب این خودرو گانتر سَکس (Gunther Sachs) بوده است. گانتر ارتباطی فامیلی با خانواده اُپل و سَکس دارد و احتمال می‌رود در مراسم عروسی گانتر با همسر دومش، بریجیت باردوت، از این خودرو به عنوان خودروی عروس استفاده شده است.

250 GT SWB

۱۳.فراری 250 GT SWB کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۶۱

قیمت فروش: ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار

توضیح: با ارزش‌ترین خودروی حاضر در یک فیلم سینمایی که تاکنون در حراجی به‌فروش رسیده است.

زمان فروش: ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی

مکان: جزیره آملیا، فلوریدا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی

یکی از ۳۷ SWB کالیفرنیا اسپایدر با چراغ‌های پوشیده است که از ابتدا تاکنون تنها در اختیار سه نفر بوده است و در گذشته هرگز در یک حراجی قرار نداشته است. اولین صاحب این خودرو طراح صنعتی مشهور، جیانفرانکو فراتینی بوده است. این خودرو در فیلم دیروز، امروز، فردا (برنده جایزه آکادمی) با حضور ستارگانی چون سوفیا لورن و مارسلو ماسترویانی حضور داشته است.

Ferrari 250 LM

۱۲.فراری 250 LM مدل ۱۹۶۴

قیمت فروش: ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز

همان‌طور که از نام این خودرو پیداست، 250 LM برای رقابت در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز تولید شده است. تنها ۳۴ نمونه از این خودرو توسط کمپانی فراری به تولید رسید و یکی از آن‌ها توانست برنده مسابقات لمانز نیز بشود و نام خود را به‌عنوان آخرین فراری برنده مسابقات لمانز در تاریخ ثبت کند. فراری‌های LM به‌ندرت در حراجی‌ها به‌چشم می‌خورند، اما آن‌هایی که در حراجی‌ها حاضر شده‌اند در لیست ده خودروی گران‌قیمت بیست سال گذشته قرار گرفته‌اند. این خودروی خاص تاکنون تصادف شدیدی نداشته است و تمامی بخش‌های مکانیکی آن به‌صورت فابریک باقی مانده است. این خودرو قبلا جزو کلکسیون ماتسودا بوده است و در نمایشگاه ارلز کورت سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۶ به‌نمایش درآمده است. این خودرو هم‌اکنون گران‌ترین فراری LM تاریخ است.

Ferrari-250-GT-LWB-California-Spider

۱۱.فراری 250 GT LWB کالیفرنیا اسپایدر کامپتیزیونه مدل ۱۹۵۹

قیمت فروش: ۱۸ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار

زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی

مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی

این خودرو یکی از ۹ LWB کالیفرنیا اسپایدر با بدنه آلومینیومی است که به چراغ‌های پوشیده، ترمزهای دیسکی و خصوصیات کامل مسابقه‌ای مجهز است. این خودرو در مسابقات ۱۲ ساعته سبرینگ در مجموع مقام پنجم را کسب کرده است و جایزه پلاتینیوم را برنده شده است. همچنین، در مسابقه کاوالینو کلاسیک سال ۲۰۱۱ میلادی برنده کاپ کامپتیزیونه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات