راهکارهایی برای حل‌ و فصل اختلافات در محیط کار

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کدورت و درگیری در محیط کار جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی حرفه‌ای است؛ ولی می‌توانید به جای فرسودگی سر این مسائل با راهکارهایی از آن‌ها اجتناب کنید.
تبلیغات

همه‌ی افراد از تنش‌ متنفر هستند اما سرپوش گذاشتن روی آن‌ می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری رقم بزند. امروزه با وجود تنوع فرهنگی و نیروی کار چندنسله، محیط کار بیش از گذشته مستعد بروز درگیری شده است. تنش‌ها در هر شغلی از شوخی‌های کوچک تا درگیری‌های بزرگ بین افرادی که حتی زبان همدیگر را نمی‌فهمند یا اعتقادات و سنت‌های مختلفی دارند، می‌توانند مکرر رخ دهند.

مسلما هیچ‌کسی تنش و اختلاف در محیط کاری را دوست ندارد؛ ولی می‌توانید یاد بگیرید که به جای فرار کردن چگونه از پس آن برآیید. راهکارهایی در این مورد را به شما ارائه می‌دهیم.

۱- تنش‌های بزرگ از مسائل ساده شکل می‌گیرند

 مانند یک مدار الکتریکی، نگاه کلی داشتن به قضیه پیچیده است؛ ولی می‌توان تکه‌‌تکه سرنخ‌ها را به هم متصل کرد و به اصل ماجرا پی برد.

۲- به قضیه، احساسی نگاه نکنید

احساسات برای بروز اختلاف‌‌، مانند هوا برای آتش است که باعث رشد و از کنترل خارج شدن آن می‌شود. اجازه ندهید توهمات و تفسیرهای شخصی، باعث قضاوت‌های نادرست و از بین رفتن روابط دوستانه شوند.

۳- حسن‌ نظر داشته باشید

در مورد هر کسی یا هر چیزی که منجر به شروع درگیری شده است، این تصور را در نظر داشته باشید که نیت خوبی داشته‌ است. در جایی که مسئله‌ای منجر به ناراحتی شما شده است، به جای سوءظن و تفسیر، بهتر است عکس‌العمل نجیبانه‌ای نشان دهید. 

۴- دلیل اصلی را مطرح کنید

افراد اگر از پس‌زمینه‌ی ماجرا اطلاع داشته باشند، عکس‌العمل‌های منطقی‌تری به رویداد‌های ناراحت‌کننده نشان خواهند داد. برای مثال ممکن است تیم شما درآمد هدف‌گذاری شده‌ی ماه جاری را کسب نکرده باشد. عصبانیت رئیس در جلسه‌ی همفکری تیم، مواردی از تنش برای افرادی که مجبور به دفاع از عملکردشان هستند ایجاد می‌کند. دلیل اصلی می‌تواند این باشد که به دلیل رکود خارج از کنترل، سایر گروه‌ها نیز نتوانسته‌اند درآمد هدف‌گذاری شده را کسب کنند و افراد مقصر نبوده‌اند. شرح دلایل پس‌زمینه نقش مهمی در حل اختلافات دارد. 

۵- واقعیت را بازگو کنید

صداقت همیشه برنده است. اشتباه‌ها را با فروتنی به گردن بگیرید. برای سرپوش گذاشتن روی قضیه، هر چیزی را که از ذهنتان می‌گذرد توضیح ندهید. با آرامش درباره‌ی شدت خسارات صحبت کنید و راهکارهایی برای رفع مشکل ارائه دهید.

۶- کینه به دل نگیرید

سعی کنید عادت کنید که شما در محیطی مستعد به اختلاف کار می‌کنید و تلاش کنید همیشه عبارت من درک می‌کنم را به کار ببرید که شما را از گفتن من موافقم یا من مخالفم قبل از پی بردن به اصل ماجرا مصون می‌دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات