گرندپری آمریکا با جایگاه نخست همیلتون و قهرمانی مرسدس بنز در فصل 2017 فرمول یک به پایان رسید

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ شب گذشته و در رویدادی بسیار جذاب با قهرمانی لوئیس همیلتون به پایان رسید تا بدین ترتیب مرسدس بنز برای چهارمین فصل پیاپی، عنوان قهرمانی مسابقات فرمول یک را از آن خود کند.
تبلیغات

پس از اتفاقات تلخ سه گرندپری گذشته برای فراری و رانندگان آن، پرافتخارترین تیم مسابقات فرمول یک (Formula 1) تمام توان خود را در گرندپری آمریکا به کار گرفته بود تا کورسوی امید قهرمانی را همچنان حفظ کند. اما لوئیس همیلتون با چهار بار قهرمانی در خاک ایالات متحده، خود را به‌عنوان متخصص این پیست معرفی کرده است. این موضوع در دورهای تمرینی و زمان‌گیری نیز کاملا مشهود بود و دارنده‌ی سه عنوان قهرمانی جهان با اختلاف در تمامی مراحل جایگاه اول را از آن خود کرد.

گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک
گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک

از استارت مسابقه، انگیزه‌ی بالای فتل بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کرد. راننده‌ی مطرح تیم فراری موفق به عبور از همیلتون پیش از پیچ اول شد. در همین حین استبان اوکن نیز از رقابت بین بوتاس، ریکیاردو و رایکونن بهترین استفاده را کرد و موفق به عبور از راننده‌ی فراری و رسیدن به جایگاه پنجم شد.

گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک

اما این همیلتون بود که در ادامه‌ی مسابقه تمام توان خود را به کار گرفت و موفق به بازپس‌گیری جایگاه خود شد. رقابت نزدیک همیلتون و فتل در دورهای ابتدایی هیجان بسیار زیادی به همراه داشت؛ اما با وجود تلاش بسیار زیاد راننده‌ی فراری، ظاهرا شکست همیلتون و خودروی مرسدس بنز در پیست آستین ممکن نبود و راننده‌ی بریتانیایی فرمول یک به افزایش فاصله‌ با رقیب خود ادامه می‌داد.

گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک

در طرف دیگر مسابقه رقابت بسیار جذابی بین ریکیاردو و بوتاس شکل گرفته بود. راننده‌ی تیم ردبول چندین بار تا مرز سبقت پیش رفت؛ اما با دفاع جانانه‌ی بوتاس روبه‌رو شد. این موضوع باعث شد لاستیک‌های ریکیاردو فشار بالایی را تحمل کنند و تا حد زیادی از عملکرد آن‌ها کاسته شود. در نتیجه رایکونن پس از عبور از اکن، خود را به یک قدمی ریکیاردو رسانده بود. اما پیش از سبقت، با دستور تیم ریکیاردو جهت تعویض لاستیک به پیت‌استاپ مراجعه کرد.

گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک

مکس وشتاپن راننده‌ی جوان و جسور ردبول که به دلیل جریمه‌ی دریافتی از جایگاه ۱۶ مسابقه را آغاز کرده بود، یکی پس از دیگری از خودروهای پیش‌ روی خود عبور می‌کرد. درحالی‌که تیم ردبول روند بسیار خوبی پشت‌ سر می‌گذاشت، ناگهان پیشرانه‌ی دنیل ریکیاردو از کار افتاد تا امید اول این تیم مجبور به ترک مسابقه شود.

در همین حال فراری که تقریبا به این باور رسیده بود که فتل توانایی عبور از همیلتون ندارد، استراتژی آندرکات را در پیش‌ گرفت و راننده‌ی خود را برای تعویض لاستیک به گاراژ فرا خواند. بلافاصله پس از فتل، همیلتون نیز به گاراژ مراجعه کرد؛ اما تعویض زودتر لاستیک فراری کار خود را کرد و فاصله‌ی چهار ثانیه‌‌ای فتل و همیلتون از بین رفت تا پس از خروج راننده‌ی مرسدس بنز از پیت‌استاپ، شاهد رقابت نزدیک وی با همتای خود در فراری باشیم.

گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک

در ادامه‌ی مسابقه و با تعویض لاستیک سایر رانندگان، همیلتون همچنان به پیشتازی خود ادامه می‌داد و فتل، بوتاس، رایکونن و وشتاپن در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند. تقریبا پس از ۴۰ دور از مسابقه، رقابت میان راننده‌های دوم تا پنجم به اوج خود رسیده بود. رایکونن موفق شده بود فاصله‌ی خود و بوتاس را از بین ببرد. در همین حال، لاستیک‌های فتل عملکرد خود را از دست داده بودند و این موضوع باعث شده بود فاصله‌ی بین وی و والتری بوتاس از بین برود. راننده‌ی آلمانی فراری از مهندس خود درخواست کرد تا با انجام پلن B، وی را مجدد به گاراژ فرابخواند و اقدام به تعویض لاستیک کند. اما فراری در پاسخ به وی اعلام کرد:

کیمی در حال فشار روی بوتاس است و حضور تو در سبقت او مؤثر است. در حال حاضر در پیست باقی بمان.
گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک

درحالی‌که تلاش‌های رایکونن برای سبقت بی‌نتیجه بودند، این وشتاپن بود که برای تعویض به لاستیک‌های سریع‌تر به پیت‌استاپ مراجعه کرد. این اقدام که می‌توانست جایگاه فراری را متزلزل کند، منجر به فراخواندن فتل به پیت‌استاپ شد تا از آندرکات وی جلوگیری شود.

در همین حین بالاخره تلاش‌های رایکونن نتیجه داد و قهرمان اسبق جهان موفق به عبور از هم‌وطن خود شد. پس از رایکونن طولی نکشید که فتل و وشتاپن که با تعویض لاستیک جایگاه خود را از دست داده بودند نیز موفق به عبور از بوتاس شدند. با عبور فتل، رایکونن بلافاصله فضای لازم را برای هم‌تیمی خود ایجاد کرد تا وی در جایگاه دوم قرار بگیرد.

اما ۵ دور پایانی مسابقه بسیار جذاب دنبال می‌شد. مکس وشتاپن که اکنون برای حضور روی سکو می‌جنگید، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا به رایکونن نزدیک شود. رایکونن و فتل که در رقابت با بوتاس و همیلتون میزان زیادی از بنزین خود را مصرف کرده‌ بودند، مجبور به قرار دادن پیشرانه روی حالت صرفه‌جویی مصرف سوخت شدند. البته فتل نیز برای کمک به هم‌تیمی خود، با وجود لاستیک‌های سریع‌تر سعی می‌کرد فاصله‌ی زیادی با وی ایجاد نکند تا رایکونن در خلأ فتل و در مسیر‌های مستقیم، به سرعت بیشتری دست پیدا کند.

گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک

در دور پایانی فاصله به کمتر از ۱ ثانیه رسید تا DRS نیز به کمک راننده‌ی ردبول بیاید. فشار وشتاپن باعث شد تنها در دو پیچ مانده به پایان رقابت، راننده‌ی جوان ردبول از همتای باتجربه‌ی خود سبقت بگیرد و به جایگاه سوم برسد. همیلتون و فتل نیز در جایگاه‌های اول و دوم قرار گرفتند.

اما تنها لحظاتی پس از پایان مسابقه، با زیرنویس شدن عبارت «در دست بررسی صحنه‌ی سبقت وشتاپن» تمامی نگاه‌ها به لحظه‌ی عبور وشتاپن از رایکونن معطوف شد. درحالی‌که راننده ی ردبول به همراه فتل و همیلتون خود را آماده‌ی حضور روی سکو می‌کرد، داورها اعلام کردند که به دلیل خروج هر چهار چرخ وشتاپن از پیست هنگام سبقت، وی پیچ را بریده است و باید با جریمه‌ی ۵ ثانیه‌ای مواجه شود. این موضوع باعث شد رایکونن از گاراژ فراری به روی سکو بیاید.

گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک

جریمه‌ی وشتاپن باعث شد مدیر تیم ردبول و پدر وی، اعتراض شدیدی به تصمیم داوران کنند و برخی قوانین فرمول یک را مضحک بنامند.

با قهرمانی همیلتون و جایگاه پنجمی بوتاس، چهارمین قهرمانی پیاپی مرسدس بنز در مسابقات فرمول یک تثبیت شد. همیلتون همچنین با عمکلرد اخیر خود، تا حد زیادی قهرمانی خود را در فصل ۲۰۱۷ فرمول یک نیز مسجل کرد تا تنها به ۹ امتیاز برای کسب چهارمین قهرمانی خود در مسابقات فرمول یک نیاز داشته بود. استبان اکن، کارلوس ساینز، سرجیو پرز، فلیپه ماسا و دنیل کویات نیز در رده‌های ششم تا هفتم قرار گرفتند.

گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ فرمول یک

عملکرد عالی ساینز در تیم جدید خود، مشکل مجدد پیشرانه‌ی هوندا و کناره‌گیری آلونسو از رقابت، درحالی‌که با توجه به عملکرد خوب وی در دورهای تمرینی و زمان‌گیری کسب حداقل ۶ امتیاز برای مک‌لارن در دسترس بود، از دیگر نکات برجسته‌ی گرندپری آمریکا است.

در ادامه شما را به مشاهده‌ی جایگاه راننده‌ و تیم‌های فرمول یک پس از ۱۷ مرحله از مسابقات فرمول یک فصل ۲۰۱۷ دعوت می‌کنیم.

جدول رانندگان فرمول یک گرندپری آمریکا ۲۰۱۷
جدول تیم های فرمول یک گرندپری آمریکا ۲۰۱۷

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی لحظات حساس گرندپری آمریکا ۲۰۱۷ دعوت می‌کنیم.

مرحله‌ بعدی مسابقات فرمول یک هفته‌ی آینده در کشور مکزیک برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات