راه حل مایکروسافت برای مشکل زاویه دید هولولنز

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تنها مشکل عینک واقعیت افزوده مایکروسافت حوزه‌ی دید محدود آن است که به نظر می‌رسد این کمپانی راه‌ حلی برای آن در نظر گرفته است.
تبلیغات

زمانی که مایکروسافت هولولنز را آزمایش کرد. دید کم پیرامونی در این دستگاه به نظر مشکل‌ساز می‌رسید؛ چراکه لبه‌های قاب این عینک پدیدار و تا حد زیادی باعث حواس‌پرتی می‌شد! فیزیک این عینک به نحوی بود که دید آن را محدود می‌کرد. مایکروسافت اعلام کرده که برای استفاده از بازتاب داخلی عینک، مجبور است زاویه‌ی دید خروجی هولولنز را به ۳۵ درجه محدود کند که این مورد دقیقا زاویه‌ی دید کاربر را تعیین می‌کند.

با این حال مایکروسافت تکنیک جدیدی برای حل این مشکل ابداع کرده است. در این تکنیک تصویر ارسالی به طیف عینک به دو قسمت تقسیم می‌شود که هر کدام خروجی جداگانه‌ی خود را دارند؛ با در نظر گرفتن فناوری فعلی عینک، هر تصویر زاویه‌ی دید ۳۵ درجه دارد که در نهایت تصویر دیده‌شده توسط کاربر زاویه‌ی دید ۷۰ درجه خواهد داشت. 

راه حل مایکروسافت برای هولولنز

مایکروسافت در این خصوص اعلام کرده است:

در فناوری فعلی عینک، یک طیف نوری حداقل دارای دو بخش واسط است که هرکدام برای پشتیبانی از بخش‌های مختلف زاویه‌ی دید به‌ کار گرفته می‌شود. در حقیقت، اتصال‌دهنده‌ی ورودی برای این طراحی شده است که نور را در دو جهت مختلف تقسیم کند تا نور بتواند به بخش واسط مرتبط هدایت شود. به‌عنوان مثال، با تنظیم دقیق شبکه‌ی اتصال‌دهنده‌های ورودی، نور مرتبط با بخش چپ زاویه‌ی دید به بخش واسط چپ هدایت می‌شود و به همین ترتیب نور مرتبط با بخش راست زاویه‌ی دید به بخش واسطه سمت راست هدایت می‌شود. به‌علاوه، شبکه‌ی اتصال‌دهنده‌ی ورودی را می‌توان به نحوی تنظیم کرد که بخشی از نور زاویه‌ی دید آن که نه به بخش سمت راست و نه سمت چپ ارتباطی دارد، پدیدار نشود. در حقیقت با طراحی مناسب و جاگذاری صحیح اتصال‌دهنده‌ی ورودی و چندین بخش واسط، می‌توان بخش‌های مختلف زاویه‌ی دید را به سمت‌های مختلف هدایت کرد. این طراحی دو مزیت مهم دارد؛ اول اینکه این طراحی می‌تواند زاویه‌ی دید مورب را فراهم کند که بسیار وسیع است؛ هرچند هر کدام از اجزای داخلی از زاویه‌ی دید کوچک‌تر پشتیبانی می‌کند. همچنین از آنجایی که در آن واحد، تنها بخشی از زاویه‌ی دید برای هدایت نور مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی خواهد شد. با استفاده از طراحی تکنولوژی موجود می‌توان نتیجه گرفت که با تغییرات مذکور زاویه‌ی دید مورب (Diagonal FOV) تا ۷۰ درجه افزایش خواهد یافت که در این‌صورت, ضریب شکست طیف نوری در حدود ۱.۷ خواهد بود. در نتیجه، با بخش‌های فناوری فعلی هولولنز می‌توان زاویه‌ی دید مورب عینک را دو برابر کرد. البته با طراحی دقیق و مناسب می‌توان این زاویه‌ی دید را تا ۹۰ درجه افزایش داد.

پتنت طراحی مذکور در آوریل سال میلادی جاری توسط این کمپانی به ثبت رسیده است. خوشبختانه راهکار مایکروسافت کاملا عملی به‌ نظر می‌رسد و با تغییرات مذکور انتظار می‌رود این کمپانی نسل دوم هولولنز را ارائه دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات