آیا مدرک دانشگاهی برای موفقیت در کسب و کار کافی است؟

یک‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در دوران کنونی کسب و کار، مدراک دانشگاهی به‌تدریج اهمیت و ارزش خود را از دست می‌دهند و مهارت، توانایی یادگیری و اشتیاق به پیشرفت جای آن‌ها را می‌گیرد.
تبلیغات

کشور ما در سال‌های گذشته بسیار به سمت مدرک گرایی پیش رفته و بحث بر سر این موضوع همیشه داغ است که آیا علم دانشگاهی به‌تنهایی می‌تواند ما را به کار و درآمد خوب برساند یا بدون مدرک هم می‌توانیم به چنین جایگاهی برسیم؟

سوجان پاتل، استاد و بنیان‌گذار آژانس بازاریابی دیجیتال و نویسنده‌ی کتاب «۱۰۰ روز رشد»، یک دانشجوی انصرافی است که با افتخار به این موضوع، تجربیاتش را اینگونه بیان می‌کند: «وظیفه‌ی من کمک به شرکت‌ها و کارفرمایان، برای رونق و معرفی اصولی کسب‌وکارشان در فضای حقیقی و مجازی است. من بدون مدرک دانشگاهی و فقط بعنوان یک متخصص سئو به درآمد ۲۰ هزاری دلار در سال رسیده‌ام.»

در یک دوره‌ی زمانی، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یک بلیط برنده و تأمین‌کننده‌ی جایگاه و موفقیت‌های بزرگ بود؛ اما با گذشت زمان و تغییر شرایط شغلی و اقتصادی جوامع، ارزش و کاربرد این مدارک نیز تغییر کرد؛ زیرا جهان از فضای استخدام دولتی، به حوزه‌ی کارآفرینی تغییر جهت داده است! شاید بدانید؛ اما یادآوری می‌کنم که افراد بسیار موفقی مانند استیو جابز، بیل گیتس و مارک زاکربرگ، همه بدون مدرک دانشگاهی هستند و طبق گزارشات منتخب واشنگتن، ۶۸ درصد آمریکایی‌ها مدرک لیسانس ندارند.

البته بحث ما این نیست که داشتن مدرک دانشگاهی خوب است یا بد! ما فقط می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا بدون مدرک هم می‌توان در کسب‌وکار موفق شد؟ در ادامه دلایلی را که نشان می‌دهند برای کسب درآمد مدرک دانشگاه پایه‌ی اصلی نیست، عنوان می‌کنیم:

آموزش آنلاین شما را به یک کارشناس تبدیل می‌کند

قبل از ثبت‌ نام برای رفتن به دانشگاه، هدف خود را بررسی کنید. می‌خواهید در آینده به چه وظیفه‌ای مشغول باشید؟ آیا آن رشته‌ی تحصیلی، شما را به هدفی که دارید می‌رساند؟ برای مثال اگر می‌خواهید برنامه‌نویس شوید، صرفا گرفتن مدرک لیسانس در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر از شما یک کدنویس نمی‌سازد و لازم است این حرفه را در دوره‌های آزاد و مطالعات شخصی و تمرین و تکرار پیگیری کنید.

برای تبدیل شدن به مشاور مدرک لازم نیست

شغل مشاوره می‌تواند برای هر شخصی که در زمینه‌ای خاص اطلاعات، تجربه و تسلط دارد مناسب باشد. اگر شما می‌توانید در هر زمینه‌ای مشکلات دیگران را حل کنید و راهنمای آنان باشید، کافی است جامعه‌ی مخاطبتان را پیدا کنید، آن‌ها را فراخوانی کنید و آنچه احتیاج دارند در اختیارشان قرار دهید. پاتل یادآوری می‌کند: «من سال‌ها تجربه موفق در زمینه‌ی مشاوره‌ی تولید محتوا و بازاریابی مجازی دارم و کارآفرینان بسیاری به اطلاعات من اتکا می‌کنند؛ اما ممکن است افراد دیگری نیز وجود داشته باشند که تجربه و اطلاعاتشان بالاتر از من است. پس لازم است یک مشاور مداوما در حال مطالعه و بروزرسانی آگاهی‌اش باشد.»

سرمایه‌گذاری بدون نیاز به مدرک دانشگاهی امکان‌پذیر است

قطعا تمامی شما می‌دانید که برای تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار در حوزه‌ی بورس، املاک و... احتیاج به تحصیلات خاصی نیست. البته مطالعات شخصی و آگاهی به حوزه‌ای که میخواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید از الزامات است و این شغل تحقیق و بررسی بسیاری می‌طلبد.

مشاغل مختلف را بررسی کنید

اگر به تمامی مشاغلی که در دنیا وجود دارند فکر کنید، درخواهید یافت که تعداد زیادی از آن‌ها مانند کارگزاران املاک، نویسندگان، مدیران فروش، برنامه‌نویسان، آرایشگران، نوازندگان و... به تحصیلات آکادمیک دانشگاهی احتیاج ندارند. البته این بدان معنا نیست که شغل آن‌ها از هر علم و آگاهی مبرا است. خیر! آن‌ها به‌صورت آزاد در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت می‌کنند ومطالعه و تمرین دارند.

پول

وام دانشجویی یا وام کسب‌وکار

به هر حال هر دو مسیر نیاز به هزینه کردن دارند. در نهایت بررسی به عهده‌ی شما است که تصمیم بگیرید برای تحصیلاتتان خرج کنید یا برای شروع یک کسب‌وکار جدید دست به عمل بزنید.

تنها به تحصیلات اکتفا نکنید

اگر فقط می‌خواهید معدل الف دانشگاه باشید، صرفا در علوم گذشتگان استاد خواهید شد

اگر تصمیم شما ادامه‌ی تحصیل است، تنها اسیر کتاب‌های درسی و معدل نشوید. بازار کار مهارتی فراتر از کلاس درس احتیاج دارد که این مهارت با مطالعات علم روز، با دست به عمل زدن و تجربه‌ی محیط کار واقعی حاصل می‌شود.

در دانشگاه استحکام را نمی‌آموزید

این یک حقیقت است که دانشگاه یک پیش‌نیاز برای زندگی اجتماعی و برنامه‌ریزی شما است. اما دیگر مهارت‌ها مانند سخت‌کوشی، صبوری، استراتژی‌های ارتباطی، مشتری‌مداری، مدیریت مالی و... در هیچ کتاب درسی آموزش داده نمی‌شود. روند موفق شدن بسیار سخت‌تر از امتحان‌های کلاسی است و به آن زودی و آسانی که فکر می‌کنید آرزوهایتان محقق نمی‌شود. پس از رؤیاهای دانشجویی‌ بیرون بیایید، از جای برخیزید و خودتان دست‌به‌کار شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات