کشف یک دندان در آلمان داستانی متفاوت از سرگذشت انسان بازگو می‌کند

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به تازگی باستان‌شناسان در منطقه‌ای در آلمان موفق به کشف یک جفت دندان شده‌اند که قدمت آن‌ها نزدیک به ۱۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود.
تبلیغات

ما هنوز در مورد سرگذشت انسان اطلاعات‌ زیادی ‌نداریم، با این حال توانسته‌ایم با کمک یک سری شواهد به فرضیاتی مهم برسیم. به تازگی باستان‌شناسان در آلمان موفق به کشف یک دندان شده‌اند که می‌تواند پایه‌های این فرضیات را با چالش روبه‌رو کند. 

طی سری کاوش‌های به عمل آمده در نزدیکی شهر اپلسهایم در آلمان، باستان‌شناسان یک جفت فسیل دندان از نیاکان انسانی ما پیدا کرده‌اند. اگرچه ساختار این دندان‌ها در خود نکته‌ای جدید ندارند، اما دانشمندان قدمت آن‌ها را نزدیک به ۹.۷ میلیون سال تخمین زده‌اند. این دندان‌ها شباهتی به فسیل‌های پیدا شده در اروپا و آسیا ندارند و بیشتر شبیه فسیل‌های پیدا شده از انسان‌تبار‌هایی نظیر لوسی است.

این کاوش در بستر قدیمی رود راین صورت گرفته؛ تا به حال فسیل‌های زیادی هم این منطقه کشف شده‌اند به طوریکه از سال ۲۰۰۱ تا به امروز در این منطقه ۲۵ گونه‌ی مختلف پیدا شده است. دندان کشف شده در کنار سرده‌ای کم‌یاب از اسب بوده که با توجه به آن دانشمندان سن دندان را تخمین زده‌اند.

قدیمی‌ترین دندان‌های کشف شده مربوط به ۳ میلیون سال پیش می‌شود که در شرق آفریقا پیدا شده‌اند. حالا پیدا شدن دندان‌هایی با قدمت بسیار بیشتر در اروپا بدون داشتن توجیهاتی غیرقابل قبول می‌تواند فرضیات دانشمندان را با چالشی جدی روبه‌رو کند. ایده‌ی اصلی شروع تمدن انسانی در شرق آفریقا به دلیل پیدا شدن فسیل‌های فراوان از انسان‌های اولیه در این منطقه طرفداران زیادی دارد. با قبول این فرضیه پیدا شدن غیرمنتظره‌ی این دندان‌ها در اروپا توجیه درستی نمی‌تواند داشته باشد. میشل ابلینگ، شهردار شهر ماینتس در کنفرانس مطبوعاتی اعلام این خبر می‌گوید:

شانس بزرگی بود که توانستیم این فسیل‌ را پیدا کنیم اگرچه اسرار پنهانی را برای ما به ارمغان آورده است. برای احساساتی شدن زود به نظر می‌رسد، اما با پیدا شدن این دندان بهتر است در مورد تاریخ انسان بازنگری جدی انجام گیرد و تاریخ را بازنویسی کنیم.

اولین مقاله‌ی تحقیقاتی از این دندان‌ها به زودی منتشر می‌شود و در اوایل ماه نوامبر برای نمایش عموم به موزه‌ی تاریخ طبیعی ماینتس منتقل می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات