پانوس پانای از طراحی جدید لولای سرفیس بوک 2 می‌گوید

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
سرانجام پس از گذشت نزدیک به دو سال، دومین نسل سرفیس بوک از راه رسید. به همین مناسب وب‌سایت انگجت با پانوس پانای، خالق سرفیس گفتگویی انجام داده است.
تبلیغات

مایکروسافت با عرضه‌ی نسل دوم سرفیس بوک، شیوه‌ای دیگر برای بازنگری در ساختار کامپیوترهای سنتی ارائه داد. این محصول در مقایسه با سرفیس پرو، شباهت بیشتری به لپ‌تاپ دارد؛ با این حال نمایشگر بزرگ آن با فشار یک دکمه به‌راحتی جدا و به یک تبلت تبدیل می‌شود. در قلب این لپ‌تاپ یک لولای منحصربه‌فرد قرار دارد که نظیر آن پیش از این در هیچ محصولی مشاهده نشده بود. اما با وجود بهره‌گیری از چنین لولایی، بزرگ‌ترین مشکل سرفیس بوک ثابت نبودن نمایشگر آن بود.

چشم‌پوشی از این مشکل، هنگامی که از این لپ‌تاپ روی پاهای خود استفاده می‌کنید، بسیار دشوار است؛ زیرا هم‌زمان با تایپ کردن، نمایشگر آن نیز تکان می‌خورد و به ندرت بدون حرکت باقی می‌ماند. این مسئله سبب می‌شود سرفیس بوک به جای القای حس یک لپ‌تاپ پیشرفته و گران‌قیمت، بیشتر شبیه یک نمونه‌ی اولیه به نظر برسد. در نتیجه با آغاز توسعه‌ی نسل دوم این لپ‌تاپ، مایکروسافت به فکر حل این مشکل افتاد.

Panos Panay

پانوس پانای، خالق سرفیس و مدیر ارشد دستگاه‌های مایکروسافت، در گفتگو با وب‌سایت انگجت گفت:

لولاهای سرفیس بوک ۲ با درس گرفتن از نسل اول آن، به طور کامل بازطراحی شدند؛ زیرا کاربران خواهان استحکام و ثبات بیشتری هستند. ما مکانیزم اتصال را بازطراحی کردیم و با بهره‌گیری از سرامیک، وزن کلی محصول را کاهش دادیم.

بله درست فهمیدید. سرامیک ماده‌ای نیست که آن را معمولا در یک لپ‌تاپ پیدا کنید؛ اما توانایی بیشتر آن در مقابله با حرارت بالا در مقایسه با فلز، آن را به ماده‌ا‌ی ایده‌آل تبدیل می‌کند. اکنون نسل دوم سرفیس بوک از یک قطعه‌ی سرامیکی کوچک (که در پایین مشاهده می‌کنید) استفاده می‌کند که با همکاری با سیم عضلانی، باعث اتصال و جدا شدن نمایشگر می‌شود و در عین حال همه چیز را ثابت نگاه می‌دارد.

پانوس در ادامه افزود:

ما سیم عضلانی را ابداع نکردیم. بلکه به جستجو و یافتن آن پرداختیم و سپس با خود فکر کردیم: چگونه می‌توانیم آن را با یک لولا ترکیب کنیم تا امکان قفل شدن هردوی آن‌ها با مکانیزمی قدرتمند و پیشرفته فراهم شود؟ما باید قادر به شنیدن صدای باز شدن آن می‌بودیم. باید می‌دانستیم چه زمانی قفل شده است. لحظه‌ی جدا شدن نمایشگر باید یک مرحله‌ی حسی باشد؛ باید به شما متصل شود و آن را درک کنید.
Surface Book 2 Hinge

مکانیزم لولای سیم عضلانی و بخش سرامیکی در سرفیس بوک ۲

وب‌سایت انگجت پس از بررسی اولیه‌ی سرفیس بوک ۲ به این نتیجه رسید که نمایشگر آن، بدون شک ثبات و استحکام بیشتری از نسل اول دارد و علاوه بر این، حرکت دادن و اتصال مجدد نمایشگر به پایه‌ی لپ‌تاپ، بسیار آسان‌تر از گذشته صورت می‌گیرد. هنگامی که نمایشگر به پایه متصل می‌شود، صدای کلیک دلپذیری به گوش می‌رسد و جدا کردن آن نیز به‌راحتی انجام می‌شود. این تغییرات شاید بهبودهای بزرگی نباشند؛ اما برای کاربران سرفیس بوک قطعا قابل لمس خواهند بود. مایکروسافت وعده‌ی لپ‌تاپی از نسل آینده به ما داده است؛ اما نمایشگر چنین محصولی نباید همانند عروسک‌های تزئینی خودرو مرتب تکان بخورد.

سرفیس بوک ۲ به‌طور طبیعی از نسل پیشین خود قدرت بیشتری دارد. همچنین یک مدل جدید ۱۵ اینچی به خانواده‌ی سرفیس افزوده شده است. اما آیا سرفیس‌های جدید به اندازه‌ی کافی قدرتمند هستند تا رقیب قابلی برای مک‌بوک پرو اپل به حساب آیند؟

پانوس گفت:

با سخت‌افزار [سرفیس بوک ۲]، ما تمام اجزای داخلی را بازطراحی کردیم. سرفیس بوک جدید برای دستیابی به سطح بعدی عملکرد پردازشی مورد نیاز، سه برابر قدرت بیشتری دارد. ما پردازنده‌ی چهار هسته‌ای نسل هشتم اینتل را درون آن قرار دادیم. در نتیجه اکنون در کلاس پردازشی کاملا متفاوتی از نسل اول قرار داریم.

با وجود آنکه سرفیس بوک عموما نقدهای مثبتی دریافت کرد؛ اما کاربران اولیه‌ی آن با مسائل مختلفی نظیر پرش تصویر، مشکلات باتری و ناپایداری دستگاه مواجه بودند. نمایندگان مایکروسافت در آن زمان با تأیید این مشکلات اعلام کردند که به‌سختی مشغول حل آن‌ها هستند. پانوس در این باره می‌گوید:

هنگامی که ما سرفیس بوک را عرضه کردیم، با چالش‌های مختلفی از سخت‌افزار تا نرم‌افزار مواجه بودیم. درست به همین دلیل، سرفیس بوک ۲ از اهمیت فراوانی برخوردار است. در حال حاضر، کیفیت سرفیس بوک در سطح بسیار بالایی قرار دارد و ما آن را زیر نظر داریم. آیا برای رساندن این دستگاه به جایگاه مورد نیاز فعلی، درس گرفتن از تجربیات گذشته لازم بود؟ قطعا.

با وجود آنکه پانوس به تغییر مشخصی که منجر به پایداری سرفیس بوک ۲ شود، اشاره‌ای نکرد؛ اما تأیید کرد که آن‌ها به درک بهتری از نحوه‌ی ترکیب پردازنده‌، واحد گرافیکی و اجزای لولا دست یافته‌اند. سرفیس بوک از یک طراحی منحصربه‌فرد در میان لپ‌تاپ‌های دیگر برخوردار است. این لپ‌تاپ میزبان پردازنده در پشت نمایشگر است؛ اما کارت گرافیک و باتری دوم آن در پایه‌ی دستگاه و زیر کیبورد قرار دارند. به‌طور مشخص، مواجهه با آن مشکلات اولیه، موجب تقویت رابطه‌ی مایکروسافت با اینتل شد؛ رابطه‌ی که برای توسعه‌ی سرفیس بوک ۲ نیز ضروری بود.

پانوس پس از خلق سه لپ‌تاپ به همراه سرفیس استودیو، کامپیوتر دسکتاپ همه‌کاره، درباره‌ی دستپخت بعدی تیمش صحبت خاصی به میان نیاورد. اما به‌طور طبیعی، او درباره‌ی رؤیای رایانش به‌هم‌پیوسته‌ای که مایکروسافت در حال ارائه‌ی آن به مصرف‌کنندگان است هیجان‌زده بود. وی در پایان افزود:

در گذشته، زمانی بود که شما ناگزیر به حرکت بین قلم، نمایشگر لمسی و کیبورد خود بودید. این شیوه در آن زمان به‌طور واقعی موجب بروز وقفه در انجام کارها می‌شد. امروز، الهام‌بخش‌ترین نکته درباره‌ی دسته‌بندی‌های ما، چه کورتانا با میکروفون دو آرایه‌ای یا تعامل با آفیس با قلم و نمایشگر لمسی، این است که با ادامه‌ی توسعه‌ی یکپارچه آن‌ها، ما نیز قصد داریم به بهترین خروجی ممکن دست پیدا کنیم. ما اکنون در نسلی به‌سر می‌بریم که که اگر خواهان دستیابی به موفقیت هستید، باید بلند شوید و حرکت کنید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات