چرا به‌جای پردازنده‌ میان‌ رده امسال از پردازنده رده بالای سال قبل استفاده نمی‌شود

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بسیاری از کاربران از خود می‌پرسند چرا تولیدکنندگان به‌جای پردازنده‌ی میان‌رده‌ی امسال از پردازنده‌ی رده‌بالای سال گذشته در گوشی‌های اقتصادی خود استفاده نمی‌کنند. اکنون به این سؤال پاسخ می‌دهیم.
تبلیغات

همه افراد گوشی‌های میان‌رده با مشخصات قوی و رده‌بالا را دوست دارند. شرکت‌هایی نظیر موتورولا و ZTE موفق شده‌اند محصولاتی عالی با قیمت‌ مناسب عرضه کنند. می‌دانیم که از دید بسیاری از افراد، هزینه‌ی ۱۰۰۰ دلاری برای خرید بهترین و جدیدترین تلفن همراه ساخت سامسونگ یا گوگل چندان منطقی نیست. تلفن‌های میان‌رده، با وجود قیمت معقول خود می‌توانند آن‌چه از آن‌ها انتظار دارید انجام دهند. اما یکی از سؤالات مرتبط با گوشی‌های میان‌رده این است که چرا سازندگان به‌جای استفاده از پردازنده‌های میان‌رده، از پردازنده‌های رده‌بالای سال گذشته استفاده نمی‌کنند؟

برای مثال بیایید نگاهی به گوشی موتو X4 بیاندازیم که با برچسب قیمت ۳۹۹ دلار و پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ عرضه می‌شود. هم قیمت این دستگاه و هم مدل پردازنده‌ی آن به ما یادآوری می‌کنند که یا یک گوشی اقتصادی روبرو هستیم. اما چرا موتورولا، ضمن حفظ قیمت، به‌جای پردازنده‌ی میان‌رده‌ی جدید اسنپدراگون ۶۳۰ از پردازنده‌‌های رده‌بالای قدیمی نظیر اسنپدراگون ۸۲۰ یا ۸۲۱ استفاده نکرده است؟ پاسخ این سؤال این است که اسنپدراگون ۶۳۰ در چند زمینه‌ی حیاتی از اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۲۱ برتر است.

نگاه نزدیک موتو ایکس 4 / hands on moto x4

قطعا منظور ما از ویژگی‌های حیاتی چیزی به‌جز مسائلی نظیر سرعت پردازشی است. شکی نیست که در مواردی نظیر بازی و واقعیت‌ مجازی، اسنپدراگون ۶۳۰ با هسته‌های کورتکس A53 و پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۰۳، در مقابل اسنپدراگون ۸۲۱ با هسته‌های Kryo و پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۳۰ قافیه را واگذار خواهد کرد.

فناوری‌های ارتباطی در سال ۲۰۱۷

اهمیت فناوری‌های ارتباطی یکی از دلائلی است که شرکت‌هایی نظیر موتورولا و لنوو علاقه‌ای ندارند تا در سال ۲۰۱۷ از پردازند‌ه‌های سال ۲۰۱۵ استفاده کنند. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ از مودم X12 کوالکام استفاده می‌کند که در پردازنده‌ی رده‌بالای اسنپدراگون ۸۲۱ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این مودم به‌ معنی بهره‌مندی از سرعت ارتباط LTE ۶۰۰ مگاهرتزی با پشتیبانی از استاندارد LTE Cat 12 جهت دریافت اطلاعات و LTE Cat 13 برای ارسال اطلاعات است. این مودم همچنین از ویژگی تجمیع سیگنال اپراتورها (Carrier Aggregation) و مدولاسیون کیوآام-۲۵۶ نیز پشتیبانی می‌کند. تمام این عبارات فنی به این معنی هستند که در دنیای واقعی به‌ سرعتی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه دست خواهید یافت؛ همچنین با پیشرفت بسترهای ارتباطی اپراتورها، این سرعت‌ در آینده افزایش خواهد یافت.

برج مخابراتی

پردازنده‌های جدید سری ۶۰۰ کوالکام از اتصال وای‌فای چندکاربره با ورودی و خروجی چندگانه با استاندارد ۸۰۲.۱۱ ای‌سی نیز پشتیبانی می‌کنند. این بدین‌ معنی است که دیوارهای بتونی و لوله‌های مسی اختلالی در سیگنال وای‌فای ایجاد نخواهند کرد و سرعت اتصال نیز بالاتر خواهد بود. در این پردازنده‌ها سرعت اتصال وای‌فای دو برابر نسل گذشته‌ی پردازنده‌های سری ۶۰۰ است.

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ همچنین از برخی استانداردهای بی‌سیم پشتیبانی می‌کند که توسط اسنپدراگون ۸۲۱ پشتیبانی نمی‌شود. پشتیبانی از بلوتوث ۵ به‌ معنی پشتیبانی بهتر از نسل‌ آینده‌ی فناوری‌های اینترنت اشیاء و پیشرفت در تولیدات فعلی است. به‌ لطف فناوری TruSignal کوالکام، پردازنده‌های جدید سری ۶۰۰ ویژگی‌های رادیویی بهتری نیز دارند؛ بهره‌مندی از ویژگی TruSignal به معنی استفاده از آنتن‌های تطبیق‌پذیر و تجمیع سیگنال اپراتورها است که باعث می‌شود حتی در صورت دور شدن از برج‌های مخابرانی، سیگنال مناسبی دریافت کنید.

موتور جهت‌یابی اسنپدراگون ۶۳۰ از سیستم ماهواره‌ای کواسی–زنیث و سیستم تجمیع سیگنال‌های ماهواره‌ای (SBAS) استفاده می‌کند که باعث سریع‌تر و دقیق‌تر شدن جهت‌یابی می‌شود. با کمک این سیستم‌ها، اطلاعاتی نظیر اختلاف زمانی و تأخیر یونوسفری سیگنال‌های مایکرویو در محاسبات جهت‌یابی منظور می‌شوند. با این اوصاف، در زمینه‌ی فناوری‌های ارتباطی، دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ۶۳۰ برتر از دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۲۱ خواهند بود.

این تمام ماجرا نیست!

اسنپدراگون ۶۳۰ یک پردازنده‌ی مدرن است که از ویژگی‌های ورودی/خروجی (Input/Output) متفاوتی پشتیبانی می‌کند؛ برای مثال، می‌توان به پشتیبانی از نسخه‌ی چهارم از فناوری شارژ سریع (Quick Charge)، یو‌اس‌بی نوع سی و یو‌اس‌بی ۳.۱ اشاره کرد. سرعت اتصال داده در این پردازنده از گذشته سریع‌تر است و از تمام روش‌های شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌شود. فناوری All-Ways Aware شامل مجموعه‌ای از حسگرها است که مصرف انرژی را کاهش می‌دهند؛ با کمک این فناوری، دریافت اطلاعات از ژیروسکوپ به‌صورت مستقل انجام می‌شود و از هسته‌های اصلی پردازنده استفاده نمی‌شود. به کمک ویژگی‌های امنیتی سخت‌افزاری موجود در پردازنده‌های جدید کوالکام، اطلاعات بیومتریک کاربران بهتر از گذشته حفاظت می‌شوند و ورود داده‌های بیومتریک (نظیر اسکن اثر انگشت یا عنبیه) با سرعت و دقت بهتری انجام می‌شود.

کوالکام اسپکترا

یکی از موارد مهم در گوشی‌های هوشمند فعلی، قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری است؛ دوربین خوب به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. اسنپدراگون ۶۳۰ از نسل دوم فناوری‌ پردازش سیگنال‌های تصویری کوالکام موسوم به Spectra پشتیبانی می‌کند. ویژگی‌های جذاب تصویربرداری رایانه‌ای موجود در نسل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل به‌ لطف این فناوری امکان‌پذیر شده‌اند. از جمله ویژگی‌های این فناوری می‌توان به فوکوس فوری و به‌ صفر رساندن تأخیر شاتر بر پایه‌ی سخت‌افزار داخلی پردازنده اشاره کرد.

مشخصات مربوط به بهره‌وری پردازنده، نظیر سرعت کلاک هسته‌ها و قدرت بالاتر رندر سه‌بعدی پردازنده‌ی گرافیکی، در اسنپدراگون ۶۳۰ در مقایسه با نسل قبلی پردازنده‌های سری ۶۰۰ کوالکام بهبود یافته‌اند. اسنپدراگون ۶۳۰ نه‌تنها بهتر از اسنپدراگون ۶۲۵ است، بلکه از اسنپدراگون ۸۲۱ نیز بهتر است.

به‌یاد داشته باشید که در این مقاله صرفا در مورد اسنپدراگون ۶۳۰ و گوشی موتو X4 صحبت کردیم. اما این بهسازی‌ها، در زمان مقایسه‌ی تمام پردازنده‌های جدید با نمونه‌های قدیمی‌تر مشاهده خواهند شد. باید به موارد فوق، ویژگی‌هایی نظیر عمر باتری بهتر و پشتیبانی طولانی‌تر از سوی سازندگان را هم اضافه کنیم. به این دلائل است که تولیدکنندگان حتی در گوشی‌های ارزان‌قیمت خود نیز از جدید‌ترین و بهترین پردازنده‌ی موجود استفاده می‌کنند و این به نفع کاربران است.

به‌روزرسانی

یکی دیگر از برتری‌های اسنپدراگون ۶۳۰ در مقابل پردازنده‌های قدیمی‌تر، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری است. کوالکام برای مدت محدودی از پردازنده‌های ساخت خود پشتیبانی می‌کند؛ به همین دلیل، یک پردازنده‌ی اقتصادی ساخته‌‌شده در سال ۲۰۱۷، در مقایسه با پردازنده‌ی رده‌بالای ساخته شده در سال ۲۰۱۶، برای مدت بیشتری از پشتیبانی سازنده بهره‌مند خواهد بود.

البته ارائه‌ی بروزرسانی‌ به تولید‌کنندگان گوشی‌های همراه نیز بستگی دارد و وظیفه‌ی آن‌ها است که بروزرسانی‌های مربوطه را ارائه کنند. اما شرکت‌هایی نظیر کوالکام و Broadcom نیز بخشی جدانشدنی از فرایند ارائه‌ی بروزرسانی‌ها هستند و می‌توانند ارائه‌ی بروزرسانی‌های لازم را برای گوشی‌هایی که از پلتفرم اندروید گوگل استفاده می‌کنند تسهیل کنند. گوگل در تلاش است تا با همکاری دیگر شرکت‌ها، بروزرسانی‌های اندروید را سریع‌تر و آسان‌تر در اختیار کاربران قرار دهد و پروژه‌ی Treble گوگل بخشی از این تلاش است.

قیمت را فراموش نکنید!

یکی دیگر از عواملی که گوشی‌های اقتصادی را وادار می‌کند به‌جای استفاده از پردازنده‌ی رده‌بالای سال گذشته از پردازنده‌ی اقتصادی جدید استفاده کنند، مسائل مالی است. پردازنده‌های سری ۸۰۰ کوالکام با ویژگی‌ها، حسگرها و بهسازی‌های زیادی همراه هستند و کوالکام حق استفاده از این ویژگی‌ها و فناوری‌ها را به تولیدکنندگان واگذار می‌کند. پردازنده‌های جدید سری ۶۰۰ و ۴۰۰ از برخی از این ویژگی‌ها بی‌بهره‌اند و همین‌ مسئله باعث می‌شود از پردازنده‌های رده‌بالای سال گذشته ارزان‌تر باشد. همین مورد یکی دیگر از دلائلی است که تولیدکنندگان آن‌ها را به پردازنده‌ی رده‌بالای سال گذشته ترجیح می‌دهند.

نظر شما چیست؟

در نهایت انتخاب بر عهده‌ی کاربران است و آن‌ها هستند که تعیین می‌کنند بر اساس نیازها و علائق خود، کدام گوشی با کدام پردازنده‌ را انتخاب کنند. نظر شما چیست؟ آیا گلکسی اس ۷ را ترجیح می‌دهید یا موتو X4؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات