انتظار اصلی نسل جوان از شغل شان چیست

پنج‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مدام می‌شنویم که شرایط تولد و زندگی در نسل‌های قدیم و جدید با هم تفاوت دارد. این تفاوت در سطح انتظارات، اهداف و نحوه‌ی تلاش نیز تأثیرگذار است.
تبلیغات

امروز می‌خواهیم در مورد نسلی صحبت کنیم که محققان اصطلاحا آن‌ها را «نسل Y» نامیده‌اند. نسل Y بین نسل X و Z قرار دارد و شامل متولدین آغاز دهه‌ی ۱۹۸۰ تا اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی است. که این دوران در ایران برابر با متولدین آغاز دهه‌ی ۶۰ تا اوایل دهه‌ی ۸۰ است. در این نسل ما شاهد ظهور تکنولوژی و کمک گرفتن والدین از فرزندان در امور آموزشی بودیم و این نسل را بسیار وابسته به دنیای دیجیتال می‌یابیم. اما می‌خواهیم بررسی کنیم که نحوه‌ی تربیت و شرایط زندگی این نسل چه تأثیری بر سطح انتظار و توقعات‌شان از شغل و بازارکار گذاشته است.

به دنبال مزایای مازاد کاری

مسلما در هر شغلی حقوق و مزایایی در نظر گرفته می‌شود؛ اما نسل Y انتظار دارند که این مزایا مطابق با خواسته‌ی خودشان ترتیب داده شود. برای مثال کارفرما مبلغی به‌عنوان کمک خرج تحصیلات فرزندشان به آن‌ها بپردازد، وام‌هایی به آن‌ها تعلق گیرد یا طرح‌های تشویقی برای کارکنان خوب در نظر گرفته شود.

احساس امنیت در محیط کار

نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده است که ۳۰ درصد از متولدین این نسل به ۲ یا چند شغل پاره‌وقت به‌طور هم‌زمان مشغول هستند؛ زیرا وفاداری و حمایت دلگرم‌کننده‌ای از طرف کارفرمایشان دریافت نمی‌کنند که بتوانند روی یک شغل برای همیشه حساب باز کنند. در روند یک نظرسنجی ۶۷ درصد از آن‌ها عنوان کردند که می‌خواهند عضوی ثابت و باارزش در محیط کار خود تلقی شوند و امنیت شغلی داشته باشند.

سرمایه‌گذاری در دوران بازنشستگی

نسل Y تمایل دارند که در دوران بازنشستگی در حوزه‌های جدیدی سرمایه‌گذاری کنند. از بین همه‌ی آن‌‌ها تنها ۱۰ درصد اعلام کردند که پس از بازنشستگی رویه‌ی زندگی حال حاضرشان را پیش خواهند برد و  ۹۰ درصد دیگر در فکر برپایی کسب‌وکار شخصی هستند. با چنین ذهنیتی واضح است که توقع بازنشستگان از دولت و سازمان‌های بیمه، برای ارائه‌ی امکانات بیشتر می‌شود.

مشارکت در حوزه‌های کاری سودده

وقتی هدف افراد وقت گذاشتن برای خانواده باشد، به مشاغلی احتیاج است که در زمان‌های استراحت نیز از سوددهی آن اطمینان حاصل شود. از این نوع مشاغل می‌توان به سرمایه‌گذاری‌ها، برپایی کسب‌وکارهای آنلاین و... اشاره کرد.

تمامی مواردی که در بالا گفته شد، نشان‌دهنده‌ی این موضوع هستند که نسل Y بیش از هرچیزی به دنبال اطمینان خاطر از آینده‌ی خود و خانواده‌شان هستند و فضای شغلی را می‌پسندند که به نفع کارکنان اقدام کند. به آن‌ها امنیت شغلی دهد، برنامه‌ای برای بهره‌وری در دوران بازنشستگی‌شان داشته باشد و مزایا و حمایت را از خانواده‌شان دریغ نکند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات