۲۶ مهر: ساخت اولین رادیوی ترانزیستوری تاریخ

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۳ سال پیش در چنین روزی، شرکت آمریکایی Texas Instruments اولین رادیوی کوچک و تمام ترانزیستوری تاریخ را تولید کرد.
تبلیغات

۶۳ سال پیش در چنین روزی (۱۸ اکتبر سال ۱۹۵۴)، اولین رادیوی تمام ترانزیستوری تاریخ با نام TR-1 توسط شرکت Texas Instruments تولید شد. تولید این نوع از رادیوها پس از اختراع ترانزیستور در سال ۱۹۴۷، امکان‌پذیر شده بود؛ اما اولین نمونه‌های قابل استفاده از این محصولات، در سال ۱۹۵۴ تولید شدند. رادیوهای ترانزیستوری ابعادی بسیار کوچک‌تر از رادیوهای نسل قبل داشتند و پس از مدت کوتاهی، به پرطرفدارترین محصولات الکترونیکی تاریخ تبدیل شدند. در خلال دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، میلیاردها دستگاه از این رادیوها تولید و عرضه شد. ابعاد کوچک و جیبی رادیوی ترانزیستوری، به کاربران اجازه می‌داد که در هر جای ممکن، به موسیقی و صدای مورد علاقه‌ی خود گوش دهند و به‌نوعی، عرضه‌ی این دستگاه‌ها انقلابی در صنعت موسیقی نیز ایجاد کرد.

تا پیش از معرفی رادیوهای ترانزیستوری، رادیوهای پرتابل لامپ خلأ عرضه شده بودند؛ اما این دستگاه‌ها وزن زیادی داشتند و کاربر نمی‌توانست آن‌ها را برای مدت زیادی با خود حمل کند. استفاده از ترانزیستور به جای لامپ خلأ به‌عنوان آمپلی‌فایر رادیو، باعث شد دستگاه حجم کمتری پیدا کند و برای کار کردن به انرژی بالایی نیاز نداشته باشد و در نهایت، در برابر شوک‌های الکتریکی نیز مقاوم باشد. این رادیوها قابلیت روشن شدن سریع نیز داشتند؛ چرا که ترانزیستور آن‌ها بر خلاف لامپ خلأ نیاز به گرم شدن نداشت و به سرعت روشن می‌شد.

اولین کاربران رادیوی جیبی ترانزیستوری، برای تجربه‌ی بهتر صدا، آن را به گوش خود می‌چسباندند. اولین رادیوهای این نسل، مجهز به هدفون‌هایی با یک گوشی بودند که کیفیتی متوسط به کاربر عرضه می‌کردند. پس از چند سال از عرضه‌ی اولین رادیوی جیبی، شرکت سونی محصول انقلابی خود با نام سونی واکمن را به بازار عرضه کرد که علاوه بر قابلیت پخش کاست در کنار رادیو، به هدفون‌ استریو مجهز بود و کاربران رادیو، رضایت کاملی از کیفیت صدای آن داشتند. از ابتدای دهه‌ی ۱۹۸۰،‌ با ورود محصولاتی همچون سی‌دی پلیرها، پخش‌کننده‌های صوتی شخصی و در نهایت گوشی‌های هوشمند، رادیوهای جیبی به نوعی منقرض شده و در همین دستگاه‌های مدرن جایگذاری شده‌اند.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در دنیای فناوری، می‌توان به اعلام توقف چاپ مجله‌ی نیوزویک اشاره کرد. این مجله که به مدت ۸ دهه فعالیت حرفه‌ای در صنعت رسانه‌های چاپی داشت، سرانجام در این تاریخ و پس از متحمل شدن ضررهای مالی و فروش شرکت به Sidney Harman، در این روز و در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که آخرین شماره‌ی چاپی خود را در تاریخ ۳۱ دسامبر همان سال چاپ خواهد کرد. پس از این تاریخ، تمامی فعالیت‌های مجله‌ی Newsweek به‌صورت آنلاین شده است. آخرین شماره‌ی چاپی این مجله با اشاره به انقلاب ایجادشده در دنیای آنلاین، با تیتر LASTPRINTISSUE# چاپ شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات