قواعد استفاده از SEO و SEM برای رشد کسب و کارهای آنلاین

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر می‌خواهید مشتریان بالقوه‌ی بیشتری با جستجوی اینترنتی به وب‌سایت شما دست پیدا کنند، باید اولویت‌های موتورهای جستجو را بشناسید.
تبلیغات

اگر به مدیریت یک کسب‌وکار مشغولید، اهمیت وب و تلفن همراه را به‌خوبی درک می‌کنید. همه‌ی مشتریان، چه آن‌ها که می‌خواهند غذای خود را آنلاین سفارش دهند و چه آن‌ها که به دنبال محتوا یا اطلاعات خاصی هستند، از موتورهای جستجوی اینترنتی استفاده می‌کنند.

احتمالاً تا به امروز شما با دنیای پیچیده‌ی بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) آشنا شده‌اید. ولی مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد SEO و SEM بدانید چیست؟

اندرو شلتون، متخصص SEO/SEM و مؤسس آژانس بازاریابی Martec360، می‌گوید اگر می‌خواهید فروش خود را از طریق موتورهای جستجو افزایش دهید، باید به این ۶ قاعده توجه کنید:

موبایل اولین و مهم‌ترین اولویت دنیای اینترنت است

آیا هنوز برای اطمینان پیدا کردن از اهمیت موبایل در دنیای کسب‌وکار، به شواهد و مدارک نیاز دارید؟ ۹۶ درصد مردم از گوشی‌ هوشمند برای انجام کارهای روزمره‌ی خود استفاده می‌کنند. حدود ۷۰ درصد از صاحبان گوشی‌ هوشمند، پیش از خرید یک محصول، تحقیقات مورد نیازشان را با استفاده از گوشی انجام می‌دهند. نیمی از ترافیک وب‌سایت‌ها، از گوشی‌ هوشمند و تبلت‌ می‌آید.

به‌علاوه اخیرا گوگل روی شاخصی با عنوان Mobile-First تمرکز کرده است. به عبارتی گوگل در آینده‌ای نزدیک، ابتدا محتوای سازگار با موبایل را نمایش می‌دهد و نتایج را بر این اساس رتبه‌بندی می‌کند.

Using SEO and SEM to Grow Your Business

روی بازاریابی موتورهای جستجو سرمایه‌گذاری کنید

محتوای پرداختی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، واقعاً ارزشمند است. شلتون می‌گوید پیش‌ازاین به مشتریانش تأکید می‌کرد که روی SEO تمرکز کنند؛ ولی حالا که مصرف‌کنندگان از گوشی‌ برای جستجوی نیازهایشان استفاده می‌کنند، این سلسله‌مراتب نیز تغییر کرده است.

شلتون می‌گوید:

بازاریابی ایمیلی مهم‌ترین ابزار بازگشت سرمایه محسوب می‌شود؛ چراکه به شما اجازه می‌دهد در خانه‌ی خود با مشتریانتان وارد گفتگو شوید. ولی در درجه‌ی بعد هیچ راهکاری، کارایی SEM را برای شما نخواهد داشت.

او تخمین می‌زند که در سال ۲۰۱۶، هزینه‌های پرداخت‌شده برای SEM بیش از  ۲۵ درصد افزایش‌ یافته‌اند.

استراتژی معتبری برای تولید محتوا داشته باشید

نکته‌ای که حتماً بارها شنیده‌اید و هنوز مصداق عینی آن را می‌توان دید، این است که به کیفیت محتوای تولیدی خود توجه کنید. اگر قصد دارید با استفاده از SEO به کسب‌وکار خود رونق بدهید، باید محتوایی باکیفیت و مفید برای وب‌سایت خود فراهم کنید.

فرض کنید که می‌خواهید نیاز یا مشکل مشتریانتان را برطرف کنید. چه پاسخ‌هایی برای پرسش‌های مشتریان دارید؟

آیا مکانیزمی ارائه کرده‌اید که از آن طریق مشتریان بتوانند سؤالات خود را مطرح کنند؟ ایده‌هایی که برای پست‌های وبلاگ دارید، FAQ (پرسش‌های متداول مخاطبان) و لینک راهنمای خریداران، بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانند باعث رجحان شما شوند.

Using SEO and SEM to Grow Your Business

رسانه‌های اجتماعی ارزش سرمایه‌گذاری دارند

رسانه‌های اجتماعی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر رشد برخی از کسب‌وکارها دارند و شما باید حتماً تجزیه‌وتحلیل هزینه-فایده آن‌ها را مد نظر قرار دهید. مثلاً اگر ۶ ساعت از زمان خود را صرف ارسال توییت‌هایی می‌کنید که برای شما ترافیک بیشتری نمی‌آورند، مسیر اشتباه را انتخاب کرده‌اید.

شلتون توصیه می‌کند رسانه‌های اجتماعی را نه‌فقط به‌عنوان ابزاری برای فروش بیشتر، بلکه به‌عنوان ابزاری برای مشارکت و گفتگو با مردم در نظر بگیرید.

درواقع اگر از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغات افراطی استفاده کنید، شاهد نتیجه‌ای معکوس خواهید بود. در عوض بهتر است بررسی کنید که چگونه می‌توانید محتوایی بارزش‌تر و کاربردی‌تر ارائه کنید.

شهرت و اعتبار آنلاین خود را مدیریت کنید

شرکت Shopper Approved (پلتفرمی که به مشتریانش کمک می‌کند رتبه‌بندی‌های آنلاین و نظرات و دیدگاه‌های مرتبط با محصولات را مشاهده کنند) می‌گوید ۸۸ درصد از مصرف‌کنندگان برای انتخاب بهترین کالایی که با خواسته‌های آنان مطابقت داشته باشد، دیدگاه‌ها و بررسی‌های آنلاین را مطالعه می‌کنند.

همه‌ی این بررسی‌ها و نظرات، بخشی از تراز SEO هستند. آن‌ها می‌توانند باعث رشد شما شوند یا برعکس، شما را از دور خارج کنند. از برنامه‌هایی استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند محصولتان بررسی‌های مثبت بیشتری به دست آورد.

میزان پیشرفتتان را زیر نظر بگیرید

تنها راهی که باعث می‌شود رشدی که کسب‌وکارتان از طریق SEO ،SEM یا شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورد مشاهده کنید، این است که پیشرفت خود را بسنجید. شما باید نقطه‌ی شروعتان را در نظر بگیرید، یک سری معیار و شاخص برای ارزیابی خود تعیین کنید و به‌این‌ترتیب روی پیشرفتتان نظارت داشته باشید.

برای مثال Google Analytics یا ابزارهای تجارت الکترونیک مشابه، تا حد زیادی تجزیه‌وتحلیل شما را تسهیل می‌کنند. اگر کار با داده‌ها را یاد بگیرید، به منافع و مزایای غیر قابل‌ انکار آن‌ها پی می‌برید.

اگر حس می‌کنید به کمک نیاز دارید، یک شرکت مشاوره‌ را انتخاب کنید که مشتریان و اهداف شما را درک می‌کند.

به یاد داشته باشید که جستجوی مؤثر، یک فرایند است که به زمان و تجربه نیاز دارد. شاید به‌محض شروع شاهد تغییرات فوق‌العاده‌ای نباشید؛ ولی به‌ مرور زمان نکات بیشتری یاد می‌گیرید و حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات