استراتژی‌هایی برای بهینه سازی انرژی منابع انسانی

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین منابع تولیدی هر شرکت و باانرژی نگه‌داشتن‌ آن‌ها به معنی کاهش هزینه‌های اولیه و افزایش بهره‌وری است.
تبلیغات

این روزها شاهدیم که شرکت‌های بزرگ جهان تلاش می‌کنند انرژی کارکنان خود را مانند یک دارایی بزرگ، مدیریت کنند. آن‌ها می‌دانند که با سرعت روزافزون تغییرات دنیای تکنولوژی، نیاز به انرژی انسانی مدام بیشتر می‌شود. همه‌ی کارآفرینان اقرار می‌کنند که رشد یک کسب‌وکار، مستلزم انرژی بسیار زیادی است و تنها راه استفاده‌ی بهینه از این منبع مهم تولیدی، مدیریت صحیح آن است. گاهی ناگزیرید انرژی کارمندانتان را به کار بگیرید و گاهی باید آن را ذخیره کنید. گاهی پس از اتمام یک پروژه‌ی سنگین، باید به کارمندانتان زمان بدهید تا انرژی خود را بازیابی کنند.

گروهی از مدیران اجرایی شرکت‌هایی مثل فیس‌بوک، علی‌بابا، آی‌بی‌ام و جانسون‌ اند جانسون، دور هم جمع شدند تا استراتژی‌هایی برای مدیریت بهتر انرژی انسانی شرکت‌هایشان بیابند. در این مقاله ۵ راهکار را برای ماکزیمم کردن انرژی انسانی به شما معرفی می‌کنیم:

روی مسائل مهم متمرکز شوید

تمام کارمندان شرکت فیس‌بوک، باید دیدگاه شخصی خود را در مورد اهداف کسب‌وکار و اهداف شخصی بنویسند و آن را در جلسات همگانی با دیگران به اشتراک بگذارند. به‌این‌ترتیب کارمندان متوجه می‌شوند چه چیزی برای همکارانشان اهمیت دارد. با این راهکار وقت و انرژی زیادی صرفه‌جویی می‌شود؛ چراکه کارمندان مجبور نیستند اولویت‌ها را حدس بزنند و خود را درگیر مسائلی که از اهمیت بالایی برخوردار نیستند، نمی‌کنند.

فهرستی از کارهایی که «نباید انجام دهید» تهیه کنید

اعضای تیم بازاریابی شرکت IBM، هر سه ماه یک‌بار در جلسه‌ای شرکت می‌کنند و لیستی از «نبایدها» ارائه می‌دهند. این استراتژی، یک راه بسیار عالی برای نشان دادن اولویت‌های کاری شما است و درعین‌حال باعث می‌شود افراد تیم، با کارهای مازاد بر برنامه، مزاحم دیگران نشوند. لیست خود را همیشه در دسترس نگه‌دارید تا مفاد آن را به کارمندانتان یادآور شوید. بهتر است این لیست را با سهامداران و هیئت‌مدیره‌ی شرکت هم به اشتراک بگذارید.

راه بروید و صحبت کنید!

جلسات کاری شرکت را ایستاده یا در حال پیاده‌روی برگزار کنید. در دفاتر جدید آسیا و اقیانوسیه‌ی شرکت گوگل، راهروهایی برای برگزاری میتینگ‌ها وجود دارد؛ به‌طوری‌که کارمندان این شرکت می‌توانند هم‌زمان با کمی پیاده‌روی و تجدید انرژی، با هم‌تیمی‌های خود صحبت کنند. به‌علاوه سالن‌های ورزشی شرکت گوگل با نام لابراتوار انرژی، به کارمندان کمک می‌کند سرعت بازیابی نیروی خود را افزایش دهند.

تست- یادگیری- بازتاب

اگر شما سیکل‌های کوتاهی برای تولید محصولات و عرضه‌ی آن به مشتریان دارید، پس فرصت‌های زیادی برای تست کردن، مطالعه‌ی شکست‌ها و یادگیری نکات لازم در اختیار دارید. با انعکاس آگاهانه‌ی آنچه در پایان هر پروسه یاد گرفته‌اید، می‌توانید به تیم خود انرژی بدهید و نوآوری‌های آن‌ها را تشویق کنید.

زمان جلسات کاری را تا جایی که ممکن است، کوتاه نگه‌دارید

همه‌ی کارمندان از نشستن در جلسه‌ای که تمایلی به شرکت در آن ندارند، بیزارند. در شرکت بیمه‌ی Prudential، جلسات کاری با حضور ۶ نفر یا حتی کمتر، تشکیل می‌شود و مدیران سعی می‌کنند این جلسات را تا حد ممکن کوتاه و کارا برگزار کنند؛ به‌طوری‌که هفتمین فردی که در اتاق حضور می‌یابد، می‌تواند علل برگزاری و دستاوردهای جلسه را توجیه کند.

با استفاده از استراتژی‌های فوق می‌توانید تیم خود را باانرژی نگه‌دارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات