روش‌هایی برای ساختن شبکه انسانی قوی

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
یک شبکه انسانی قوی مانند یک نردبان ترقی برای شما عمل می کند. سعی کنید ارتباط را در همه‌ی مواقع با شبکه انسانی خود فعال نگه دارید.
تبلیغات

هر کارآفرینی دوست دارد روزی پرچم کسب و کار خود را در بر فراز قله‌های موفقیت برافراشته ببیند. برای این کار راه‌های زیادی وجود دارند که او می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. یکی از این روش‌ها داشتن یک شبکه انسانی قوی است. فقط یک کارآفرین کارکشته اهمیت این موضوع را درک می‌کند. داشتن یک شبکه‌ی قوی مانند داشتن یک فانوس در دل تاریکی مشکلات راه موفقیت است. در مطلب امروز زومیت می‌خواهیم روش‌های ساختن شبکه‌ی انسانی قوی را از زبان یک کارآفرین را برای شما شرح دهیم.

ایجاد یک شبکه‌ی انسانی که بتواند استوار و فعال باقی بماند در هر حرفه‌ای برای هر کارآفرینی لازم و ضروری است. هنگامی‌که شما قادر به ایجاد اعتماد در میان یک جامعه‌‌ی بزرگ از متخصصان هستید، ایمان آن‌ها به شما مانند یک سلاح مخفی افزایش خواهد یافت و همین امر شانس موفقیت را افزایش می‌دهد.

کسب و کار

اگر یک شبکه‌ی انسانی از افراد متخصص برای خود ساخته‌اید و می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید، اعتمادبه‌نفس و اطمینان بیشتری برای پیشرفت کاری خواهید داشت. البته اگر این ارتباط‌ها برای این هستند که در کوتاه‌مدت برای شما فایده‌ای داشته باشند، نیاز نیست که بیش از اندازه در فعال نگه‌داشتن ارتباط با آن‌ها حساسیت نشان دهید. قاعده‌ای که امروز برای شما تعریف خواهیم کرد، فقط برای ارتباط‌های طولانی‌مدت صادق است. این راهکارها از زبان کلی ریچارد، مؤلف و مشاوره کسب و کار نگاشته شده‌اند:

ارتباطات امروز، همکاران فردا خواهند بود.

من با کارآفرینان زیادی طی این چند سال همکاری کرده‌ام، آن‌ها فکر می‌کردند که فقط داشتن لیستی از ارتباطات تخصصی برایشان کافی است. بعد از مدتی آن‌ها دریافتند که در مواقع نیاز نمی‌توانند به افرادی که نیاز دارند، دسترسی داشته باشند. اگر شما به‌صورت دوره‌ای با افراد متخصص هیچ ارتباطی برقرار نکنید، آن‌ها را از دست خواهید داد. این همان علتی است که باعث می‌شود من هرچند وقت یک‌بار به هر دلیلی با افراد متخصص ارتباط برقرار کنم. به‌عنوان مثال، در تماس بودن با افراد دانشگاهم باعث شده است تا بتوانم پروژه‌ها و فرصت‌های فوق‌العاده‌ای به دست آورم و با افراد متخصص‌تر آشنا شوم. اگر من با آن‌ها تماس برقرار نمی‌کردم و لطفشان را جبران نمی‌کردم، الان این شرایط وجود نداشت.

هنگامی‌که شروع به ساختن شبکه‌های مختلف در حوزه‌های متنوع صنعت مربوط به بازار هدف خود کردید (کاری که همه کارآفرینان باید مرتباً انجام دهند)، می‌توانید برخی نکات کلیدی برای حفظ و گسترش شبکه فعال خود رعایت کنید. در ادامه به این نکات اشاره‌ کرده‌ایم:

۱- به دنبال روش‌هایی باشید که بتوانید برای اعضای شبکه خود مفید باشید

 برای مثال، زمانی که من نام جری ساینفلد را برای انجام کارهایی در شرکت سیسکو در دفتر خود یادداشت کردم، او از من خواست جلسه‌ای با استیو جابز برایش ترتیب دهم و من این کار را برای او انجام دادم. پس‌ از این جلسه او بسیار تحت تأثیر قدرت ارتباط من قرار گرفت. یک سال بعد که من او را در رستوران دیدم، از من خواست همچنان با او در ارتباط باشم. هیچ‌چیزی به‌اندازه اشتراک‌گذاری یک ارتباط یا معرفی شخصی که برای افراد مهم است، محبت و احترام شما را نشان نمی‌دهد. این کار علاوه بر تقویت رابطه‌ها، باعث می‌شود آن‌ها شما را به‌عنوان یک همکار مورد اعتماد ببینند و در طولانی‌مدت این احساس دوجانبه خواهد شد. گرچه این نباید انگیزه شما برای ایجاد ارتباط باشد. مورد دیگری که شما می‌توانید برای اضافه کردن ارزش و حفظ ارتباطات انجام دهید مربوط به اشتراک‌گذاری محتواهای مربوطه است. اگر شما به یک مقاله جذاب مربوط به حیطه کاری همکارتان برخوردید، آن را برای شبکه خود به اشتراک بگذارید. با این کار احترام خود را به آن‌ها نشان می‌دهید و آن‌ها نیز از شما قدردان خواهند بود.

۲- نشان بدهید که برای حفظ ارتباط‌ تلاش می‌کنید

زمانی که با فردی ارتباط برقرار کردید، سعی کنید در اولین گفتگو بحث را ادامه دهید و درباره‌ی چیزهایی که او به آن‌ها علاقه دارد، صحبت کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ریسک فراموش‌ شدن را به جان خریده‌اید و پس از مدت کوتاهی او شما را از یاد خواهد برد. سعی کنید با افرادی که بیشتر در شبکه شما مهم هستند، ارتباط برقرار کنید (با تلفن، پیام‌رسان‌ یا در یک کافه). می‌توانید درباره علایق و زندگی آن‌ها بیشتر تحقیق کنید تا همیشه یک موضوع برای بحث کردن با آن‌ها داشته باشید. با این روش شما ارزش خود را بالا خواهید برد و ارتباطتان را قوی‌تر خواهید کرد.

۳- یک سیستم برای قدردانی و تشویق ایجاد کنید

وقتی اتفاقاتی عالی که برای افراد حاضر در شبکه شما رخ می‌دهد، در مورد آن موفقیت تحقیق کنید و سپس به آن‌ها با روشی مناسب تبریک بگویید. منظور از روش مناسب، تبریک گفتن همراه صحبت کردن نسبتاً تخصصی درباره حیطه‌ای است که او در آن به موفقیت دست‌ یافته است. این کار وقت زیادی نمی‌خواهد؛ اما این باعث ایجاد حسن نیت نسبت به شما در آن‌ها خواهد شد و همه از این تشویق ساده قدردانی می‌کنند.

اگر سیستم منظمی برای برقراری ارتباط مؤثر با شبکه‌های خود ندارید، احتمالاً شما فراموش‌ یا نادیده گرفته خواهید شد. یک سیستم مفید ایجاد کنید که به شبکه شما جان ببخشد. کلید موفقیت در داشتن یک شبکه قوی، پیگیری و علاقه‌مند بودن به دنیای دیگران است.

کسب و کار

۴- دعوت به رویدادهای منحصربه‌فرد را گسترش دهید

یک یا چند نفر از افراد شبکه خود را به رویدادهای مفید و جذاب، دعوت کنید. من به‌ندرت به رویدادهای خاصی می‌روم که تبلیغ چندانی ندارند؛ ولی اگر کسی مرا دعوت کند، حتی اگر نتوانم بروم، از دعوت او قدردان خواهم بود. همین شرایط برای افراد شبکه من حاکم است.

اگر شما در جایگاهی نیستید که دعوت‌نامه برای آن‌ها بفرستید، می‌توانید فقط زمان برگزاری رویداد را به آن‌ها اطلاع دهید. همین کار هم برای آن‌ها ارزشمند خواهد بود.

اهمیت ساخت و تقویت شبکه‌ در طولانی‌مدت را نمی‌توان در یک مقاله ساده توضیح داد. از طریق ارتباطات مورد اعتماد خود می‌توانید از مشاوران و متخصصین دیگر که تیم شما در آن حوزه تخصص، استعداد یا دسترسی ندارد، استفاده کنید. همچنین ارتباط‌ها می‌توانند در شرایطی که شما به مشتریان دسترسی ندارید، به شما کمک کنند تا اعتبار خود را سریع افزایش دهید و در بازار هدف نفوذ کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات