آیا کول پد لپ تاپ وسیله‌ای ضروری است؟

پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
بسیاری از ما از کول‌پد برای لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنیم یا قصد خرید آن را داریم؛ اما آیا کول‌پدها واقعا ضروری هستند؟
تبلیغات

امروزه طیف وسیعی از اکسسوری‌ها برای رایانه‌های شخصی در فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های بازی وجود دارند. برخی از این اکسسوری‌ها واقعا مفید و برخی کاملا بی‌فایده هستند؛ اما در این بین وسایلی هستند که هنوز مفید یا غیر مفید بودن آن‌ها برای بسیاری از ما مشخص نشده است. دستگاه‌هایی که با نور چراغ‌های ال‌ای‌دی و طراحی چهارگوش خود ما را می‌فریبند؛ بله درست حدس زدید در این مقاله می‌خواهیم در مورد کول‌پد لپ‌تاپ‌ه صحبت کنیم. 

کول‌پدها دارای فن داخلی هستند و تضمین می‌‌کنند که عملکرد لپ‌تاپ شما را ازطریق خنک کردن بهتر، ارتقاء ببخشند. برخی از کول‌پدها سرعت فن قابل تظیم دارند، صدای بسیاری کمی تولید می‌کنند و حتی به‌نوعی هاب USB هستند؛ اما آیا کول‌پدها مفید هستند؟ آیا می‌توانند عملکرد لپ‌تاپ شما را بهبود دهند؟ آیا به اندازه‌ی پولی که بابتشان می‌پردازید، می‌ارزند؟ برای پاسخ به این سؤال‌ها وب‌سایت Laptopmag تعدادی از بهترین کول‌پدهای بازار را انتخاب کرده و آن‌ها را تحت آزمایش‌های مختلف قرار داده است تا مشخص شود که آیا واقعا ارزش خرید دارند یا خیر. در ادامه‌ی ماجرا از زبان تیم Laptopmag می‌خوانیم. 

تولیدکنندگان کول‌پدها این دستگاه را برای تمامی کاربران توصیه می‌کنند؛ بنابراین ما کول‌پدهای خود را برای سه نوع لپ‌تاپ مورد استفاد قرار دادیم: یک مدل ارزان‌قیمت ۲ در ۱، یک لپ‌تاپ متوسط با کاربری عمومی و یک نوت‌بوک مخصوص بازی. برای لپ‌تاپ ارزان‌قیمت خود از اچ‌پی پاویلیون x360 که ۱۱ اینچی است، استفاده کردیم، این مدل یک لپ‌تاپ هیبریدی ۲ در ۱ است و از پردازنده‌ی پنتیوم اینتل بهره می‌برد، عملکرد حیرت‌انگیزی ندارد و می‌تواند در برخی اوقات گرم شود؛ بنابراین عجیب نیست این فکر به ذهن دارندگان این مدل یا مدل‌های مشابه برسد که با خرید یک کول‌پد می‌توانند عملکرد آن را ارتقاء بخشند. 

برای انتخاب لپ‌تاپ با کاربری عمومی به سراغ لپ‌تاپ Envy 17 اچ‌پی رفتیم؛ لپ‌تاپی که نمایشگر ۱۷ اینچی دارد و از پردازنده‌ی مرکزی دو هسته‌ای Core i7-7500U و پردازنده‌ی گرافیکی GeForce 940MX انویدیا (پردازنده‌ی گرافیکی که برای ویرایش سبک عکس‌ها مناسب است و البته چندان به کار علاقه‌مندان حرفه‌ای بازی نمی‌آید) بهره می‌برد. درنهایت برای لپ‌تاپ بازی مدل GS63VR 6RF Stealth Pro شرکت MSI‌ را انتخاب کردیم که یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی است و به‌لطف کارت گرافیک GTX 1060 انویدیا از واقعیت مجازی هم پشتیبانی می‌کند. این لپ‌تاپ نازک گاهی داغ می‌کند و گزینه‌ی مناسبی برای تحت آزمایش قرار گرفتن با یک کول‌پد است. 

کول پد

آزمایش‌ها طوری طراحی شد تا سه نکته به‌خوبی مورد بررسی قرار گیرد: خنک‌کنندگی، عملکرد و سروصدا. از آنجا که خنک نگه‌داشتن لپ‌تاپ اصلی‌ترین دلیل استفاده از کول‌پد است، پیش از هر چیز به خنک‌کنندگی‌ این دستگاه‌ پرداختیم. برای اندازه‌گیری دما چند آزمایش انجام دادیم و دمای سطح لپ‌تاپ همچنین دمای درونی آن را بررسی کردیم. دمای داخلی و خارجی هر سه لپ‌تاپ در حال کار  را ابتدا در دمای اتاق و سپس روی کول‌پد مورد آزمایش قرار دادیم. از آنجا که برخی از پدها دارای سرعت فن قابل تنظیم هستند، ما سرعت فن را در حالت بیشینه قرار دادیم.

همچنین عملکرد لپ‌تاپ‌ها را زیر نظر گرفتیم؛ برای انجام این کار از سه آزمایش استفاده کردیم. Geekbench 4 بنچمارکی است که یک امتیاز نهایی ارائه می‌دهد و هرچه این امتیاز بیشتر باشد بهتر است. همچنین Dirt 3 آزمایشی گرافیکی انجام می‌دهد که در بخش کوتاهی از یک گیم‌پلی شبیه‌سازی شده اجرا می‌‌شود و درنهایت میانگین نرخ فریم را به‌عنوان گزارش نهایی ارائه می‌کند. برای تست بهتر بازی از Rise of the Tomb Raider‌ استفاده کردیم و میانگین نرخ فریم آن را مورد بررسی قرار دادیم. 

در هر مرحله از کار دمای درونی لپ‌تاپ‌ها را به‌خصوص در قسمت پردازنده پایش کردیم. پردازنده در عین حال که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گرما در لپ‌تاپ است، عملکردش بیش از هر بخش دیگری توسط گرما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر جزو کسانی باشید که تجربه‌ی خاموش‌ شدن رایانه‌ی شخصی به خاطر بیش از حد گرم شدن دارید، حتما به‌خوبی از اهمیت مدیریت دمای CPU مطلع هستید.

همچنین مقدار سروصدای ایجادشده توسط کول‌پد را آزمایش کردیم. یک فن در حال کار شاید مزایایی داشته باشد؛ ولی بدون شک صدایی که ایجاد می‌کند جزو معایب آن است. برای این کار از صدا‌سنج دیجیتال MassTech MS6700 استفاده کردیم و سطح دسی‌بل فن خنک‌کننده را حین انجام آزمایش‌ها مورد سنجش قرار دادیم. از آنجا که همه‌ی کول‌پدها با بالاترین سرعت فن در حال کار بودند؛ بنابراین نتایج صدای آن‌ها نیز نشان‌دهنده‌ی بالاترین میزان صدای قابل ایجاد توسط آن‌ها است.

ارزیابی خنک‌کننده‌های لپ‌ تاپ

آزمایش‌هایی که انجام دادیم اطلاعات زیادی به ما دادند؛ ولی اینکه آیا چنین اطلاعاتی واقعا نشان‌دهنده‌ی نکته‌ی قابل توجهی هستند یا نه بحث دیگری است. هر یک از سه لپ‌تاپ مورد استفاده در این آزمایش‌ها مشخصات فنی منحصر‌به‌فرد خود را داشت که میزان اثرگذاری خنک‌کننده‌ی خارجی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتایج هر یک از تست‌هایی که انجام دادیم می‌تواند بسته به اینکه چه سخت‌افزاری درون لپ‌تاپ قرار دارد، متفاوت باشد و از آنجا که خنک‌کنندگی تأثیر خود را دارد، چندان مطمئن نبودیم که چطور این تأثیر در نتایج نشان داده خواهد شد. 

درنهایت، پنج فاکتور ارزیابی را در نظر گرفتیم، تغییر در دمای خارجی، تغییر در دمای داخلی، تغییر در عملکرد پردازنده و دو مجموعه از اعداد برای عملکرد در هنگام بازی. ممکن است با خود فکر کنید که حالا این اعداد تصویر واضحی از مزایای کول‌پدها ارائه می‌دهند و نشان می‌دهند که کدام محصول ترکیب بهتری از مزایا را به‌ دست می‌دهد؛ اما این تمام ماجرا نیست. 

دو چیز واضح است؛ اول اینکه میزان خنک‌کنندگی مؤثر کول‌پدها متفاوت است. دمای داخلی و خارجی لپ‌تاپ‌ها به‌طور موثری با استفاده از کول‌پدها کاهش پیدا کرد. دوم اینکه شما منتظر هستید در نتیجه‌ی این خنک‌تر شدن، بهبودی در عملکرد پردازنده‌ی لپ‌تاپ‌ها هم مشاهده کنید. تمامی کول‌پدهایی که مورد تست قرار گرفتند، به‌طور میانگین باعث بهبود عملکرد شدند که در تمامی بنچمارک‌ها شاهد آن بودیم. مسئه اینجا است که میزان این بهبود بسیار کم بود. برای مثال عملکرد پردازشی کمتر از ۲ درصد بهبود داشت که این مقدار بهبود در کارهای روزمره‌ی شما چندان تأثیرگذار نیست. 

کول پد

حتی عملکرد حین بازی نیز بهبود داشت؛ اما بگذارید با شما روراست باشیم، هیچ کول‌پد جادویی در بازار نیست که باعث شود شما بازی خاصی را که قبلا نمی‌توانستید با لپ‌تاپتان اجرا کنید، حال به‌لطف بهبود به‌دست‌آمده با کول‌پد، بتوانید بازی کنید. در بنچمارک Dirt 3 که با استفاده از گرافیک‌های یکپارچه نیز قابل اجرا است در اکثر مواقع شاهد بهبودهایی بودیم؛ اما لپ‌تاپ ارزان‌قیمت پاویلیون x360 با تمام کول‌پدهایی که تست کردیم شاهد افت نرخ فریم به میزان حدود ۱ فریم‌ بر ثانیه بود. هر دو لپ‌تاپ Envy 17 اچ‌پی و GS63VR 6RF Stealth Pro نیز شاهد بهبود عملکرد تا ۲۰ فریم‌ بر ثانیه بودند؛ ولی تا پیش از آن هم نرخ فریم روانی داشتند؛ بنابراین تغییرات در عمل بسیار ناچیز بود.

در مورد صدا نیز تمامی ۱۲ کول‌پد مورد تست ما تقریبا صدای یکسانی از ۴۸ تا ۵۵ دسی‌بل ایجاد می‌کردند که اگرچه به اندازه‌ای بلند بود که قابل شنیدن باشد؛ ولی به نحوی نبود که باعث اذیت یا حواس‌پرتی شود. یک رایانه‌ی شخصی در حالت عادی چیزی حدود ۴۰ دسی‌بل صدا ایجاد می‌کند، این در حالی است که ۵۰ دسی‌بل نزدیک به صدایی است که یخچال خانه ایجاد می‌کند. در هر دو حالت این صدا به میزانی است که شما بشنوید ولی در بسیاری از شرایط به‌اندازه‌ای بلند نیست که متوجه آن شوید. 

با این حساب چه کسانی به کول‌پد نیاز دارند؟

نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم به این مفهوم نیست که هیچکس نباید کول‌پد بخرد. مواقعی پیش می‌آید که یک کول‌پد دقیقا همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید. اگر شما از یک لپ‌تاپ قدیمی استفاده می‌کنید که به‌طور مرتب داغ می‌کند؛ به نحوی که از گرمای زیاد خاموش می‌شود یا مرتب ریبوت می‌شود یا آن‌قدر داغ می‌شود که گرمای آن دست شما را اذیت می‌کند در این صورت کول‌پد می‌تواند برای شما مفید باشد. البته باید خاطرنشان کنیم که این یک راه‌حل کوتاه‌مدت برای یک مسئله‌ی بلندمدت است. اگر لپ‌تاپ شما خیلی داغ می‌کند شاید بهتر باشد که با هوای فشرده کمی داخل آن را تمیز کنید و گردوغبار داخل آن را که برای سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ مشکل ایجاد کرده‌ است، بزدایید. 

همچنین شما به کول‌پد نیاز دارید، اگر از سیستم خود بیش از ظرفیتش کار می‌کشید تا برای مثال یک بازی را با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنید؛ بنابراین طبق آزمایش‌های ما، خنک‌کردن تنها کاری است که کول‌پد انجام می‌دهد و به هیچ وجه امکان ندارد که یک فن خارجی بتواند به‌طور جادویی کاری کند که لپ‌تاپ شما فریم‌های بیشتری رندر کند.

کول پد

از سوی دیگر اگر عادت دارید که از لپ‌تاپ خود روی پاهایتان یا در رخت‌خواب یا روی بالش و پتو استفاده کنید، در این صورت کول‌پد می‌تواند به شما در استفاده راحت‌تر از لپ‌تاپ کمک کند. همچنین کول‌پد از ورود گردوخاک به درون لپ‌تاپ جلوگیری می‌کند و البته از بیماری‌های پوستی ناشی از حرارت لپ‌تاپ نظیر سندروم پوست سرخ‌شده و اثرات منفی روی توانایی‌های جنسی آقایان جلوگیری می‌کند.

اگر قصد خرید کول‌پد دارید ...

اگر با مطالعه‌ی مطالب بالا در مورد اینکه چه انتظاراتی می‌توانید و نمی‌توانید از یک کول‌پد داشته باشید، قصد خرید کول‌پد دارید، چند پیشنهاد دوستانه برای شما داریم تا با کمترین مبلغ بهترین خرید را داشته باشید. 

اول از همه اینکه دلیلی برای پرداخت پول زیاد برای یک کول‌پد نیست؛ چرا که ما در هیچ‌ یک از آزمایش‌های خود رابطه‌ای بین میزان خنک کردن و بهبود عملکرد لپ‌تاپ با قیمت یا برند کول‌پد مشاهده نکردیم. یک کول‌پد ۲۰ دلاری با برندی که هرگز نام آن را نشنیده‌اید به همان اندازه (یا شاید هم بهتر) لپ‌تاپ شما را خنگ نگه می‌دارد که یک کول‌پد ۷۰ دلاری از یک برند معروف مخصوص بازی. فناوری به‌کاررفته در کول‌پدها ساده است؛ یک استند لپ‌تاپ به همراه یک یا چند فن که در آن کار گذاشته شده‌اند. 

دوم، به این نکته دقت کنید که چطور می‌خواهید از لپ‌تاپ خود استفاده کنید. اگر قرار است از لپ‌تاپ خود روی میز استفاده نکنید از پدهایی استفاده کنید که روی پای شما به‌خوبی جای می‌گیرند و البته وزن کمی دارند. و درنهایت اگرچه در خنک کردن تفاوتی نیست ولی برخی ویژگی‌ها هستند که تفاوت ایجاد می‌کنند. برای مثال سعی کنید کول‌پدهایی خریداری کنید که هاب USB دارند. این هاب تأثیری در خنک کردن کول‌پد شما ندارد ولی باعث می‌شود در ازای پولی که پرداخت می‌کنید استفاده‌ی بهتری از کول‌پد خود داشته باشید. 

شما هم تجربیات خود را با ما و خوانندگان عزیز زومیت در مورد استفاده از کول‌پد در میان بگذارید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات