رانندگی با نیسان GT-R به کمک دسته‌ی پلی‌استیشن

جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در یک فیلم تبلغاتی بسیار دیدنی، حاصل همکاری شرکت‌های JLB، سونی و نیسان، امکان رانندگی با خودروی اسپرت GT-R به وسیله‌ی دسته‌ی پلی‌استیشن 4، فراهم شد.
تبلیغات

اساس کار بازی‌های رانندگی در کنسول‌‌ بازی و کامپیوترهای شخصی، خودروهای واقعی هستند. این موضوع، به باز‌ی‌کنندگان اجازه‌ می‌دهد تجربه‌ی مجازی نشستن پشت فرمان یک مدل اسپرت و البته گران‌قیمت را به دست آورند. بازی‌های امروزی، بسیار واقعی و باورپذیر هستند، به طوری‌ که بسیاری از رانندگان فعلی رقابت‌های اتومبیل‌رانی، از بازی‌های خانگی شروع کرده‌اند و حالا در پیست واقعی و به‌صورت حرفه‌ای رانندگی می‌کنند. با این اوصاف، چرا تجربه‌ی راندن یک خودروی حقیقی روی آسفالت، ازطریق دسته‌ی بازی، فراهم نشود؟

جان ماردن‌بورو، انگلیسی و ۲۶ ساله است. او پس از گذراندن دوره‌های حرفه‌ای رانندگی در آکادمی GT انگلستان، به تیم موتوراسپرت نیسان پیوست و حالا به‌عنوان راننده‌ی تمام‌وقت، برای این برند معتبر در کلاس‌ سوپر فرمول (شبیه به فرمول یک)، فعالیت می‌کند. جالب است بدانید؛ آکادمی GT، یک برنامه‌ی تلوزیونی و حاصل همکاری نیسان و سونی محسوب می‌شود که به واسطه‌ی آن، بهترین گیمرها در بازی گرن‌توریسمو پلی‌ استیشن 4 و پلی استیشن 5 برای رانندگی در دنیای واقعی و پشت فرمان نیسان GT-R، آموزش داده می‌شوند.

Nissan GT-R RC

روز گذشته، در پیست سیلوراستون که محل برگزاری مسابقات جایزه بزرگ انگلستان است؛ جان ماردن‌بورو به کمک دسته‌ی دوال‌شاک پلی ‌استیشن 4، اقدام به هدایت نسخه‌ی کنترل از راه دور نیسان GT-R، موسوم به GT-R /C کرد. در این رویداد هیجان‌انگیز، ماردن‌بورو در کابین یک هلی‌کوپتر حضور داشت و توانست به نهایت سرعت ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت هم، دست پیدا کند. البته رکورد یک دقیقه و ۱۷.۴۷ ثانیه با میانگین سرعت ۷۶ کیلومتر بر ساعت، به خوبی رکوردگیری او پشت فرمان چنین خودرویی نیست، اما به‌عنوان اولین تجربه، جالب توجه به‌نظر می‌رسد.

کنترل یک خودروی اسپرت واقعی، ازطریق دسته‌ی دوال‌شاک، کار ساده‌ای نیست و حتی بسیار سخت‌تر از رانندگی با شبیه‌ساز به‌همراه فرمان و پدال است. روی خودروی نیسان GT-R /C، چهار ربات مستقل نصب شده بودند که عمل گردش فرمان، تعویض دنده و کار با پدال‌های گاز و ترمز را انجام می‌دادند. یک میکروکامپیوتر هم روی خودرو نصب شد، تا عمل دریافت فرامین از دسته‌ی دوال‌شاک و انتقال آن‌ها به ربات‌ها را انجام دهد. طبیعتا، سیستم‌های ارسال فرامین بلوتوث که در دسته‌های استاندارد پلی‌استیشن 4 قرار دارند، کارایی لازم برای استفاده در هلی‌کوپتر و فاصله‌ی دور نداشتند، به همین دلیل از یک سیستم کمکی بی‌سیم با برد ۱۰۰۰ متر، همراه‌با ۶ دریافت‌کننده در صندوق عقب خودرو استفاده شد تا سرعت انتقال اطلاعات، به یک صدم ثانیه، برسد. برای جلوگیری از حوادث ناخواسته، مثل زمانی‌که ممکن بود ماردن‌بورو با قطع ارتباط بین دسته و خودرو مواجه شود؛ دو سیستم ایمنی و ترمز خودکار به نیسان GT-R /C اضافه شده بود که پیشرانه را خاموش و ترمز‌های ABS را فعال می‌کرد.

Nissan GT-R RC

جان ماردن‌بورو، درباره‌ی رانندگی خود با نیسان GT-R /C به خبرنگاران گفت:

 یک تجربه‌ی تکرارنشدنی برای تمام عمر بود. این خودروی کنترل از راه دور، دو دنیای متفاوت رانندگی در پیست موتوراسپرت و بازی کامپیوتری را به هم پیوند داد، آنهم از طریقی که هرگز فکر نمی‌کردم ممکن شود. پاسخ خودرو به فرمان من، فراتر از انتظار و بسیار سریع بود. شرکت JLB، کار خود را بسیار عالی انجام داده بود تا همه چیز، امکان‌پذیر باشد. فرمان دادن، ترمز کردن و گاز دادن به خودرو، بسیار خوب و با هماهنگی هوشمندانه با نرم‌افزار مربوط به دسته‌ی بازی عمل می‌کرد تا من بتوانم از تمام فضای پیچ، استفاده کنم و در مسیرهای مستقیم، سرعت بگیرم. رانندگی با سرعت ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت همراه یک نیسان GT-R واقعی در پیست سیلوراستون، به کمک کنترل از راه دور وهلی‌کوپتری که خودرو را دنبال می‌کرد، تجربه‌ای شگفت‌انگیز و فراموش‌نشدنی بود. این نوآوری، واقعا هجیان‌انگیز است.

در پایان این مطلب، تماشای فیلم کوتاهی که تجربه‌ی جان ماردن‌بورو با نیسان GT-R کنترل از راه دور را نشان می‌دهد، از دست ندهید.

دانلود  480p   720p   1080p

Nissan GT-R RC
Nissan GT-R RC
Nissan GT-R RC
Nissan GT-R RC
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات