نگرانی سرمایه گذاران از جعبه سیاه ۱۹ میلیارد دلاری گوگل و افزایش روز افزون هزینه ها

جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در گوگل یک جعبه سیاه ۱۹ میلیارد دلاری وجود دارد که هزینه‌های سالانه این شرکت برای فروش تبلیغات است. از شرکت‌هایی که تبلیغات گوگل را می‌فروشند تا اپل که از موتور جستجوی گوگل استفاده می کند.
تبلیغات

سرمایه‌گذاران گوگل نگران افزایش روز افزون هزینه‌های این شرکت برای فروش تبلیغات هستند. این هزینه‌ها که هزینه خرید ترافیک نامیده شده‌اند، معمولا به جیب رقبایی مانند اپل می‌روند و حالا حدود ۱۱ درصد از درآمد‌های اینترنتی گوگل را شامل می‌شوند. همین رقم در سال ۲۰۱۲ حدود ۷ درصد بود.

نگرانی اصلی این است که با افزایش چنین هزینه‌هایی، شاهد کاهش سود خالص تبلیغات اینترنتی خواهیم بود. اتفاقی که به هیچ‌وجه به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نمی‌آید.

اصلی‌ترین عامل این افزایش هزینه، احتمال افزایش قانون‌های دست و پاگیر در اروپا و آمریکا است. عاملی که هم اکنون به بزرگ‌ترین تهدید علیه این غول جستجو تبدیل شده‌ است.

هزینه های گوگل google

شرکت آلفابت برای این‌که بتواند تسلط خود به دنیای تبلیغات را حفظ کند، اقدام به بستن چنین قرارداد‌هایی با شرکت‌های شخص ثالث می‌کند. برای مثال به اپل پول پرداخت می‌کند تا موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر سافاری، گوگل باشد.

این شرکت هم‌چنین به تولید کننده‌های اسمارت‌فون و فروشندگان آن‌ها مبالغ سرسام‌آوری پرداخت می‌کند تا ابزار جستجوی گوگل و همچنین اپلیکیشن‌هایی مانند یوتیوب و کروم به طور پیش‌فرض در دستگاه‌ها وجود داشته باشند.

مقاله‌های مرتبط:

    گوگل سال گذشته به این شرکت‌ها ۷.۲ میلیارد دلار پرداخت کرد؛ رقمی بیش از سه برابر سال ۲۰۱۲.

    جزئیات این قرارداد‌ها سری هستند؛ اما تحلیل‌گران بر این باورند که علت اصلی این افزایش ناگهانی یک چیز است: توافق چند سال قبل با اپل. تخمین زده می‌شود ارزش این توافق که به قراردادی نهایی منتهی شد، حدود ۳ الی ۴ میلیارد دلار در سال یا شاید هم بیشتر باشد.

    اخیرا برخی از تحلیل‌گران مدعی شدند که سرمایه‌گذاران نباید نگران باشند. حداکثر تا سال ۲۰۱۸ این هزینه‌ها روند صعودی خود را از دست خواهند داد؛ زیرا گوگل موفق شده سخت‌ترین بخش مسیر، قرارداد با اپل، را پشت سر بگذارد.

    جعبه سیاه 19 میلیارد دلاری گوگل google

    اما مساله دیگری باقی مانده که می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های ترافیک گوگل شود.

    مقامات ضد‌تراست اروپایی در حال تحقیق روی این موضوع هستند که آیا قرارداد‌های گوگل با تولیدکننده‌های اسمارت‌فون‌ها، سوء استفاده از قدرت است یا نه؟

    شرکت‌ها معمولا به اختیار خود وارد چنین قرارداد‌هایی با گوگل می‌شوند. اما اگر یکی از آن‌ها بخواهد اپلیکیشن گوگل‌پلی را در محصولات خود قرار دهد، مجبور خواهد شد اپلیکیشن‌های دیگر را نیز قرار دهد و هم‌چنین موتور جستجوی گوگل را به‌عنوان پیش‌فرض استفاده کند.

    گوگل ادعا می‌کند که این روش کاملا به نفع کاربران است و مانعی برای رقابت تجاری محسوب نمی‌شود. احتمال دارد تحقیقات در مورد این فرضیه چندین سال طول بکشد.

    در صورتی که تحقیقات اروپایی‌ها به نتیجه برسد، احتمال دارد قوانینی وضع شود که به شرکت‌های مختلف اجازه دهد هزینه‌های بالاتری را از گوگل طلب کنند یا این که بتوانند به راحتی از برخی مفاد قرارداد‌های فعلی شانه خالی کنند.

    یکی از تحلیل‌گران شرکت آر‌بی‌سی این‌طور تخمین زده که به ازای یک‌دهم‌درصد افزایش هزینه ترافیک، گوگل در سال بعدی یک درصد از درآمدهایش را از دست خواهد داد: یعنی ۲۸۰ میلیون دلار کاهش سود.

    سوابقی وجود دارد که موجب افزایش نگرانی‌های موجود می‌شود. اوایل امسال، گوگل در یک دعوای حقوقی در روسیه مجبور به پرداخت غرامت شده و توافق کرد تولیدکننده‌های محصولات اندروید محلی را مجبور به استفاده از موتور جستجوی خود نکند.

    دقیقا مشخص نیست که آیا گوگل پس از این توافق متحمل زیان مالی شده یا نه؛ اما سرمایه‌گذاران موتور جستجوی روسی، یاندکس، بر این باورند که امکان پیروزی بر گوگل را به دست آورده‌اند.

    پس از توافق گوگل به پرداخت جریمه در روسیه، سهام یاندکس ۴۳ درصد افزایش را تجربه کرد.

    جعبه سیاه 19 میلیارد دلاری گوگل google

    گوگل در حال تغییر دادن شرایط به نفع خود است تا بلکه بتواند هزینه‌های ترافیک را کاهش دهد. آن‌ها سخت‌افزار مخصوص خود، از اسمارت‌فون گرفته تا کروم‌بوک و گجت‌های دیگر را تولید می‌کنند.

    اگر سهم گوگل از بازار سخت‌افزار افزایش پیدا کند، دیگر لازم نخواهد بود هزینه‌های هنگفتی را به اپل و شرکت‌های مشابه پرداخت کند.

    در حال حاضر فروش اسمارت‌فون و گجت‌های دیگر گوگل خیلی کم است. این یعنی در چند سال پیش‌رو، همچنان باید ترافیک خود را از شرکت‌های دیگر و با پرداخت هزینه‌های زیاد به دست آورد.

    تمرکز روی هزینه‌های رو‌به افزایش گوگل نشان‌دهنده بحران درآمدی است که غول‌های تکنولوژی با آن دست به‌گریبان شده‌اند.

    گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و دیگر بازیگران، در حال گسترش فعالیت‌های خود به زمینه‌های جدیدتر و در نتیجه کاهش حاشیه سود کلی هستند.

    این احتمال هم وجود دارد که گوگل و فیسبوک پس از سوء استفاده‌هایی که در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا از پلتفرم‌هایشان شد، مجبور به تغییر رویه خود در نظارت بر روش‌های تبلیغاتی شوند.

    تحقیقات جدید گوگل حاکی از این است که روس‌ها در انتخابات گذشته با هدف گمراه کردن رای‌دهنده‌ها، دست به خرید گسترده تبلیغات زده‌اند.

    تبعات این اتفاقات می‌تواند افزایش فشار روی این شرکت‌ها جهت نظارت بیشتر و در نتیجه نیاز به نیروی انسانی بیشتر و هزینه‌های بیشتر شود.

    با شنیدن این‌ها تصور نکنید که گوگل و فیسبوک دیگر سود‌ده نخواهند بود و دستگاه چاپ پول‌شان از حرکت باز‌خواهد ایستاد. اتفاقی که خواهد افتاد، یا بهتر است بگوییم در حال رخ‌دادن است، این است که دلار‌های نسبتا کمتری نسبت به قبل چاپ خواهند کرد.

    به عبارت دیگر، گوگل بودن و گوگل ماندن هزینه زیادی خواهد داشت.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات