اصلاح جنین انسان با روش کریسپر برای درک بهتر رشد اولیه‌ی انسان

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
داشمندان با روش کریسپر تغییراتی در DNA انسان به‌وجود می‌آورند. این تحول بزرگ، زمینه را برای حذف ژن‌های نامطلوب و افزودن ویژگی‌های مطلوب به ژنوم انسان فراهم می‌کند.
تبلیغات

 جنین انسان تقریبا هفت روز پس از باروری تخمک به شکل توده‌ای به نام بلاستوسیست متشکل از حدود ۲۰۰ سلول است. دانشمندان امروزه برای شناسایی ژنی که در روند رشد جنین ضروری است، از فن‌آوری کریسپر استفاده می‌کنند.

مشاهده ژن‌ها

برای اولین بار، دانشمندان دست به اصلاح ژنوم انسان زدند تا عملکرد یک ژن خاص را در جنین انسان مورد مطالعه قرار دهند. مطالعه‌ی انجام شده اخیر در انستیتو‌ی فرانسیس کریک (Francis Crick Institute) از نقش حیاتی یک ژن که پروتئین OCT4 تولید می‌کند، در مراحل اولیه رشد یک جنین صحبت کرده است.

دانشمندان به وسیله‌ی اصلاح ژنوم، از تولید OCT4 جلوگیری کردند. وقتی یک تخمک بارور می‌شود، تقسیمات سلولی در حدود یک هفته ادامه می‌یابد تا زمانی که توده‌ی بلاستوسیت با حدود ۲۰۰ سلول شکل می‌گیرد. بدون OCT4، جنین انسان قادر نبود توده‌ی بلاستوسیت را به درستی تشکیل دهد.

تقسیم سلولی و تشکیل بلاستوسیست

تقسیم سلول جنینی و تشکیل بلاستوسیست

تیم تحقیقاتی ابتدا کار خود را پیرامون جنین موش آغاز نمود و بیش از یک سال روی تکمیل تکنیک خود قبل از انتقال آن به جنین انسان تلاش کرد. جنین‌های مورد استفاده، از مازاد جنین‌های زوج هایی اهدا می‌شد که تحت بارداری به روش لقاح مصنوعی (in vitro fertilization) قرار می‌گرفتند و تصمیم به داشتن فرزندان بیشتر نداشتند.

بهبود لقاح مصنوعی

در این مطالعه از روش کریسپر برای اصلاح DNA در ۴۱ جنین انسان استفاده شد. در پی موفقیت‌هایی که این مطالعه به همراه داشت، دکتر کتی نیاکان (دانشمند ایرانی)، به عنوان رئیس تیم تحقیقات، امیدواری خود را برای استفاده دانشمندان از این تکنولوژی به منظور تعیین نقش ژن‌های دیگر در تکامل اولیه‌ی جنین انسان بیان کرد.

دکتر نورا فوگارتی به عنوان نویسنده‌ی اول مقاله تصریح کرد:

ما بسیار شگفت‌زده شدیم هنگامی که دیدیم که این ژن تا چه اندازه در تکامل جنین انسان حیاتی است، اما ما نیاز داریم تا به تحقیقات خود برای تایید نقش این ژن ادامه دهیم.روش‌های دیگر تحقیق، شامل مطالعه روی موش‌ها، به تمرکز بیشتر بر نقش OCT4 در آینده اشاره داشته‌اند، بنابراین نتایج ما به نیاز تحقیق برای جنین انسان تاکید می‌کند.

درک نقش پروتئین OCT4 به دانشمندان برای توسعه‌ی درمان‌های مطمئن‌تر با سلول‌های بنیادی (Stem Cell) کمک می‌کند، زیرا سلول‌های جنینی که در این درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای سطوح بالایی از این پروتئین هستند. تحقیق در این زمینه همچنین به ارتقاء روش‌های لقاح مصنوعی کمک کرده و دلایل ناکام بودن برخی از بارداری‌ها را روشن می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات