TSMC فرآیند توسعه چیپ A12 آیفون های 2018 را آغاز کرد

یک‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
فرآیند تحقیق و توسعه‌ی ساخت چیپ‌ ۷ نانومتری A11 اپل برای آیفون‌های ۲۰۱۸، از مدتی قبل توسط TSMC آغاز شده است.
تبلیغات

شرکت تایوانی TSMC که اکنون عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی چیپ‌ست‌ جهان را یدک می‌کشد، در حال حاضر وارد اولین مرحله‌ی تحقیق و توسعه‌ی آماده‌سازی نسل بعدی چیپ‌ست‌های پردازشی موبایل اپل یعنی A12 شده است؛ این چیپ در آیفون‌های سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یکی از منابع نزدیک به صنعت موبایل در مصاحبه با خبرگزاری ژاپنی نیکِی اعلام کرده است که شرکت اهل کوپرتینو، از مدتی قبل از TSMC خواسته تا فرآیند تحقیق و توسعه‌ی اصلی چیپ‌های پردازشی مورد نیاز برای آیفون‌های سال ۲۰۱۸ را آغاز کند. شرکت TSMC از چند سال قبل تاکنون، تراشه‌های مورد نیاز اپل را بر اساس طرح‌های این کمپانی تولید می‌کند و حالا کوپرتینونشین‌ها قصد دارند وابستگی خود به واحد صنایع نیمه‌هادی سامسونگ را از میان بردارند. هدف اپل این است که TSMC در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸، تولید چیپ‌ست‌های ۷ نانومتری را آغاز کند. برای مقایسه باید اشاره کنیم که سامسونگ قصد دارد تراشه‌های ۷ نانومتری خود را در اواخر سال ۲۰۱۸ معرفی کند. TSMC هم‌اکنون ۴۷۰ مشتری در سراسر جهان دارد.

کمپانی TSMC روز جمعه اعلام کرد که مبلغ ۱۵.۷ میلیارد دلار در کارخانه‌ی پارک علم تینان در جنوب تایوان سرمایه‌‌‌گذاری خواهد کرد. این کارخانه صرفا به‌ تولید چیپ‌ست‌ ۳ نانومتری اختصاص داده شده است.

این کارخانه‌ی گران‌قیمت در زمینی به مساحت ۵۰ تا ۸۰ هکتار بنا شده است و TSMC برنامه‌ریزی کرده تا از سال ۲۰۲۲ از خط تولید آن‌ بهره‌برداری کند. برای اینکه دید بهتری از مساحت این کارخانه به‌دست آورید، بد نیست اشاره کنیم که هر هکتار تقریبا برابر با مساحت یک زمین فوتبال است.

کمپانی TSMC مدعی شده است که اواخر سال جاری منابع قابل توجهی برای توسعه‌‌ی تکنولوژی پردازشی ۳ نانومتری و انجام تحقیقات روی فناوری ۲ نانومتری، اختصاص خواهد داد.

هر چه سایز نانومتر در چیپ‌ست‌های پردازشی کوچک‌تر باشد؛ یعنی تراشه‌ پیشرفته‌تر خواهد بود و در عین حال ساخت آن چالش‌های بیشتری پیش روی تولیدکنندگان قرار خواهد داد. کمپانی TSMC پردازنده‌ی A10 و A11 طراحی‌شده توسط اپل را تولید می‌کند. این دو تراشه به‌ ترتیب بر اساس فرآیند ۱۶ نانومتری و ۱۰ نانومتری FinFET ساخته می‌شوند.

شرکت اپل از سال ۲۰۱۵ به بزرگ‌ترین مشتری TSMC مبدل شده و در واقع ۱۷ درصد از کل درآمد سال ۲۰۱۶ کمپانی تایوانی از جانب اپل بوده است. حال بر اساس پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی سن‌فورد سی برنشتاین که در هنگ‌کنگ مستقر است، گفته می‌شود در سال جاری حدود ۲۰ درصد از درآمد TSMC توسط اپل تأمین خواهد شد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات