کیا استینگر ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد

دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
مطالعه 7 دقیقه
کیاموتورز در نمایشگاه خودروی دیترویت از سدان جذاب و اسپرت دیفرانسیل عقب استینگر رونمایی کرد.
تبلیغات

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام کیا موتورز از سدان اسپرت دیفرانسیل عقب خود با نام استینگر (Stinger) در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۷ رونمایی کرد. 

این خودرو که مراحل طراحی و مهندسی آن در کشور آلمان انجام شده است، تعریف جدید از محصولات کیا موتورز را ارائه خواهد کرد و قرار است به‌عنوان پرچم‌دار محصولات سواری این برند شناخته شود. این مدل نسخه‌ی نهایی و تولیدی خودروی مفهومی کیا GT است که در سال ۲۰۱۱ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شده بود و کیا موتورز مدت‌ها بود که قول تولید آن را به علاقه‌مندان داده بود. 

این خودرو در تابستان امسال وارد بازار خواهد شد و قیمت نهایی آن هنوز مشخص نیست و به‌زودی اعلام خواهد شد؛ اما پیش‌بینی می‌شود در بازار استرالیا با قیمتی در حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار دلار عرضه شود. 

کیا استینگر

استینگر مراحل طراحی و توسعه‌ی خود را در فرانکفورت آلمان و زیر نظر طراح آلمانی کیا، پیتر شرایر طی کرده است، شرایر پیش از این از طراحان آئودی بود و اکنون مدیریت طراحی گروه هیوندا-کیا را بر عهده دارد. استینگر خودرویی اسپرت و دیفرانسیل عقب است که در طراحی آن از سبک جدید کیا با نام پوزه‌ی ببر استفاده شده است. بارزترین نکات طراحی این خودرو در بخش جلو را باید دیفیوزرهای زیبای به‌کاررفته و لامپ‌های LED عنوان کرد و روی درب موتور دو عدد ورودی هوا به چشم می‌خورد. نمای نیم‌رخ خودرو از نوع فست‌بک است و یک خط شانه‌ی بسیار قوی در نیم‌رخ خودرو جلب توجه می‌کند. طراحی عقب گرچه همچنان نشانه‌هایی از مدل اپتیما در خود دارد، اما کاملا عضلانی و متمایز است و از دیفیوزر نیز در عقب خودرو بهره‌گیری شده است.

کیا استینگر

اما بد نیست به مقایسه‌ی ابعاد این خودرو با برخی از رقبایش نیز بپردازیم. استینگر بنا به گفته‌ی سازنده دارای طول ۴۸۳۱ میلی‌متر است که این عدد در مقایسه با آئودی A4 حدود ۱۰۰ میلی‌متر بیشتر و در مقایسه با مرسدس بنز C کلاس در حدود ۱۴۴ میلی‌متر بیشتر است. فاصله‌ی محوری به میزان ۲۹۰۵ میلی‌متر است که این عدد نیز بیشتر از تمامی رقبای استینگر در این کلاس است. ارتفاع سقف استینگر کوتاه در نظر گرفته شده است و سبب شده ارتفاع کلی خودرو به ۱۳۹۹ میلی‌متر کاهش پیدا کند، چنین ارتفاعی در مقایسه با مرسدس بنز C کلاس کوپه‌ی جدید ۵ میلی‌متر کوتاه‌تر است. 

کیا موتورز و پیتر شرایر استینگر را به‌عنوان یک کوپه‌ی چهاردر معرفی می‌کنند که از این نظر بیشتر به آئودی A7 و یا مرسدس بنز CLS نزدیک است.

کیا استینگر

در داخل کابین تلفیقی از طراحی لوکس و اسپرت مشاهده می‌شود که البته نشانه‌‌هایی از طراحی مرسدس بنز را می‌توان در قسمت خروجی‌های سیستم تهویه مشاهده کرد. 

در داخل کابین نمایشگر ۸ اینچی تبلت مانند نصب شده است و نمایشگری از نوع TFT نیز در بین صفحات نشان‌دهنده‌ی مقابل راننده قرار دارد. در این نمایشگر، اطلاعاتی نظیر نیروی G وارده بر خودرو، لپ تایم، سیستم رهیاب ماهواره‌ای و اطلاعات سفر در اختیار راننده گذاشته می‌شوند. سازنده همچنین ادعا کرده است که فضای پای سرنشینان عقب این خودرو بهترین در این کلاس است که به لطف فاصله‌ی محوری زیاد به دست آمده است، ضمن اینکه فضای صندوق بار نیز بالاترین در این کلاس است و می‌توان کیف وسایل گلف سایز کامل را در آن قرار داد. 

کیا استینگر

در خصوص امکانات ایمنی استینگر می‌توان به وجود سامانه‌های شناسایی عابر پیاده، سیستم کروز کنترل هوشمند راداری به همراه قابلیت توقف کامل خودرو، سیستم هشدار نقطه کور و سیستم هشدار ترافیک پشت سر اشاره کرد. سایر فناوری‌های بکار رفته در استینگر نیز شامل سیستم نمایشگر سربالا و سیستم شارژر تلفن همراه بدون سیم می‌شوند. در مدل‌های فول این خودرو امکان سفارش سیستم صوتی هارمن کاردون با قدرت ۷۵۰ وات و ۱۵ عدد بلندگو وجود دارد.

کیا استینگر

در بحث قوای فنی، استینگر با دو پیشرانه به بازار عرضه خواهد شد که هر دو به‌صورت طولی در زیر کاپوت نصب می‌‌شود. مدل پایه مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژردار است که از سری پیشرانه‌های خانواده‌ی تتا کیا موتورز است و می‌تواند ۲۵۵ اسب بخار قدرت در ۶۲۰۰ دور بر دقیقه و ۳۵۳ نیوتون متر گشتاور در دور موتور ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.

نسخه‌ی قدرتمندتر استینگر با نام استینگر GT شناخته خواهد شد و مجهز به یک پیشرانه‌ی شش سیلندر خورجینی به حجم ۳.۳ لیتر است که با استفاده از دو عدد توربوشارژر، توانایی تولید ۳۶۴ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۵۱۰ نیوتون متر گشتاور در دور موتور ۱۳۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه دارد. البته ممکن است این اعداد و ارقام در زمان ورود به بازار خودرو کمی تغییر کنند و دلیل آن نیز این است که هر دوی این پیشرانه‌ها هنوز در مراحل توسعه‌ی نهایی قرار دارند و قدرت و گشتاور تولیدی آن‌ها فعلا قطعی نشده است و ممکن است افزایش پیدا کند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر مدل شش سیلندر استینگر معادل ۵.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۶۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. 

کیا استینگر

هر دو پیشرانه در کنار یک جعبه دنده‌ی هشت سرعته عرضه خواهند شد که از نوع خودکار و مجهز به مبدل گشتاور است و وظیفه‌ی انتقال نیرو به محور عقب را عهده‌دار خواهد بود. این جعبه دنده پیش از این نیز در سدان لوکس کیا یعنی مدل K900 مورد استفاده قرار گرفته بود.

مدل دیفرانسیل عقب ۳.۳ لیتری استینگر مجهز به یک دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی در عقب است، همچنین برای بازار کشورهایی که در ‌آن‌ها در زمستان برف زیادی می‌بارد، کیا موتورز نسخه‌ی چهارچرخ محرک استینگر را نیز به‌صورت آپشن عرضه خواهد کرد که البته تنها به‌صورت فرمان چپ تولید خواهد شد.

جعبه دنده‌ی هشت سرعته‌ی خودکار استینگر به تکنولوژی ضربه‌گیرهای پاندولی نیز مجهز شده است تا ضربه‌ها و ارتعاشات پیچشی وارده بر مجموعه‌ی انتقال نیرو را به حداقل برساند. همچنین امکان تعویض دنده با استفاده از پدال‌های پشت فرمان برای راننده وجود دارد. 

کیا استینگر

برای تنظیم سیستم فرمان و تعلیق امکان انتخاب پنج نوع حالت رانندگی توسط راننده وجود دارد که این کار از طریق سیستم تغییر حالت رانندگی الکترونیکی انجام می‌گیرد. مطابق با این حالت‌های رانندگی نحوه‌ی عملکرد و پاسخگویی دریچه‌ی گاز نیز تغییر می‌کند. 

مدل ۲ لیتری توربوشارژردار چهار سیلندر استینگر روی تایرهایی با ابعاد 225/45R18 قرار خواهد گرفت و این در حالی است که مدل ۳.۳ لیتری شش سیلندر به تایرهایی با عملکرد بالا و با ابعاد 225/40R219 در جلو و 255/35R19 در عقب مجهز خواهد شد. سیستم ترمز نیز در مدل ۳.۳ لیتری به‌صورت استاندارد ساخت شرکت صاحب‌نام برمبو است و دیسک‌های خنک شونده‌ی آن دارای قطر ۳۵۰ میلی‌متر هستند.

کیا استینگر

توسعه‌ی شاسی و دینامیک استینگر در پیست نوربرگ رینگ انجام شده است و هدایت تیم توسعه را آلبرت بیرمن، مدیر اسبق بخش ام پاور بی‌ام‌و بر عهده داشته است.

او در مورد این خودرو می‌گوید: «به باور من، خودروی استینگر یک واقعه و تحول بزرگ برای کیا است؛ چون هیچ کسی انتظار چنین خودرویی از کیا نداشت و این خودرو نه تنها در ظاهر بلکه در عملکرد حرکتی نیز یک خودروی توانا، خاص و کاملا متفاوت است.»

کیا استینگر

۵۵ درصد شاسی این خودرو از فولاد فوق مقاوم ساخته شده است که ساخت آن بر عهده‌ی گروه کیا هیوندای بود. استفاده از چنین شاسی‌ در این خودرو نویدبخش هندلینگ بالا و البته مقاومت بالای خودرو در برابر نوسانات و ضربات است. 

سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون استرات و در عقب از نوع چند اتصالی (مولتی لینک) است. استینگر همچنین نخستین محصول کیا است که به کمک‌فنرهای قابل تنظیم مجهز می‌شود. تنظیم این کمک‌فنرها به‌طور موازی با تنظیم الکترونیکی فرمان انجام می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات