عملکرد زبان برنامه نویسی پی اچ پی در سال 2017 چگونه خواهد بود

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
در این مقاله قصد داریم به روند‌ی که پی‌اچ‌پی احتمالا در سال ۲۰۱۷ در پیش خواهد گرفت، بپردازیم.
تبلیغات

سال ۲۰۱۶ یکی از بهترین خبرها برای جامعه‌ی پی‌اچ‌پی، انتشار نسخه‌ی ۷.۱ این زبان برنامه‌نویسی بود. درحالی‌که نسخه‌ی ۷.۱ بیشتر به‌عنوان یک بروزرسانی کوچک و برای رفع مشکلات ارائه شده است؛ اما هم‌زمان با این آپدیت، پی‌اچ‌پی سعی کرده تا قدرت بیشتری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. در این نسخه، بهبودهای زیادی در پی‌اچ‌پی اعمال شده و نوع خروجی جدید void و امکان دستیابی به استثناهای چندگانه به این زبان اضافه شده است.

خبرنگار cloudways انتظارات و احساس برنامه‌نویسان این زبان را در مورد سال ۲۰۱۷ و از طریق Reddit جویا شده است که در ادامه آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

  • بهترین اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ برای پی‌اچ‌پی افتاده، چه بوده است؟
  • جامعه‌ی توسعه‌دهندگان در مورد پی‌اچ‌پی ۷ و پی‌اچ‌پی ۷.۱ چه فکری می‌کنند؟
  • بهترین فریم‌ورک پی‌اچ‌پی چیست؟

افزون بر سؤالات بالا، در مورد پایان پشتیبانی رسمی از پی‌اچ‌پی ۵.۶ نیز از برنامه‌نویسان این زبان سؤال پرسیده شده است.

البته خبرنگار cloudways علاوه بر Reddit، این سؤالات را از طریق ایمیل از چندین نفر از تأثیرگذاران جامعه‌ی پی‌اچ‌پی نیز پرسیده است که در ادامه پاسخ‌های ارسال‌شده را با هم مشاهده می‌کنیم.

کال ایوانز، یکی از مدیران فنی در شرکت Zend و یکی از پدران جامعه‌ی توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی در پاسخ به این سؤال گفته است:

نسخه‌ی ۷ و ۷.۱ پی‌اچ‌پی نسبت به آنچه انتشار نسخه‌های 5.x ارائه کرد، دارای تغییرات انقلابی نبود. البته انتشار این نسخه‌ها تأیید کرد که پی‌اچ‌پی به مرحله‌ای رسیده است که هم‌اکنون ثبات زیادی دارد، بالغ شده است و مسیر این زبان به سمت آینده را می‌توان پیش‌بینی کرد.

اما در پاسخ به سؤالی که در مورد فریم‌ورک‌ها از ایوانز پرسیده شد، وی این‌گونه جواب داده است:

فریم‌ورک‌ها فقط به این دلیل ایجاد شده‌اند که زندگی توسعه‌دهندگان را بهتر کنند. برخی از توسعه‌دهندگان تمایل چندانی به جزئیات زیاد در این زمینه ندارند و هدف آن‌ها فقط انجام دادن یک کار است. در این زمینه می‌توان به فریم‌ورک‌های مختلفی از جمله لاراول (Laravel) اشاره کرد که دقیقا برای رفع چنین نیازهایی ایجاد شده است. در اکوسیستم ما، لاراول بالاتر از دیگر رقبا قرار دارد و ابزارها و نوع ساخت آن، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا فقط به انجام کارها بپردازند و از جزئیات اضافه دوری کنند.

آلکس ماکاروف یکی از عوامل اصلی در فریم‌ورک Yii، نظر و دیدگاه شخصی خود را در مورد پی‌اچ‌پی ۷ و جدیدتر اعلام کرده است.

درحالی‌که‌ نسخه‌ی ۷.۰ انقلابی محسوب می‌شود؛ اما این نسخه یک مشکل در طراحی داشت و آن عدم امکان بازگشت مقدار null (تهی) است. اما این مورد در نسخه‌ی ۷.۱ رفع شده و حالا امکان بازگشت دادن انواع null وجود دارد و من از این بابت خوشحالم.

هنگامی که صحبت از فریم‌ورک شد، ماکاروف این‌گونه جواب داد:

پاسخ به این سؤال به نوع تعریف شما از واژه‌ی «بهترین» بستگی دارد. اگر در مورد محبوب‌ترین فریم‌ورک در آمریکا صحبت کنیم، احتمالا پاسخ فریم‌ورک لاراول است. اگر در مورد محبوب‌ترین گزینه در آسیا صحبت کنیم، در این شرایط فریم‌ورک Yii پاسخ سؤال خواهد بود. اگر در مورد پشتیبانی تجاری اهمیت قائل شویم، فریم‌ورک سیمفونی بی‌شک گزینه‌ی اصلی است. اگر امکانات و بهینه‌ بودن عملکرد برای شما اهمیت داشته باشد باز هم Yii انتخاب اصلی خواهد بود.

استفان کوپمنشاپ (Stefan Koopmanschap)، مؤسس PHPBenelux، نسخه‌ی +۷ پی‌اچ‌پی را دوست دارد. وی در مورد این نسخه توضیح می‌دهد:

من این نسخه را دوست دارم. فکر می‌کنم که پی‌اچ‌پی +۷ یک گام بزرگ در توسعه‌ی این زبان برنامه‌نویسی است. اکنون پی‌اچ‌پی به‌طور جدی یک زبان بالغ محسوب می‌شود و به‌آسانی می‌تواند با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی رقابت کند. همچنین پی‌اچ‌پی جدید هم‌اکنون در توسعه‌ی اپلیکیشن‌های حساس تجاری و مقیاس‌پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوپمنشاپ در پاسخ به سؤال فریم‌ورک مورد علاقه نیز گفته است:

بهترین در بین فریم‌ورک‌ها وجود ندارد. برای هر کاربر یک فریم‌ورک بهتر از دیگر گزینه‌های موجود است. سیمفونی، لاراول، زند، Yii، سایلکس، اسلیم و ... هر کدام با توجه به نیاز برنامه‌نویس می‌توانند بهترین فریم‌ورک موجود به‌حساب بیایند. اینکه کدام فریم‌ورک بهترین گزینه است، بستگی به موارد مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به نیاز‌های اپلیکیشن، توسعه‌دهندگانی که قصد دارید به‌صورت تیمی با آن‌ها کار کنید، ساختاری که اپلیکیشن روی آن اجرا خواهد شد و فاکتورهای بسیار زیاد دیگر اشاره کرد.

اما در بین کاربران Reddit که سؤالات یادشده از آن‌ها پرسیده شد، کاربری به نام leeharris100 به‌طور خلاصه گفته است روندی که پی‌اچ‌پی در سال ۲۰۱۷ در پیش گرفته بسیار خوب است. وی می‌گوید:

من فکر می‌کنم پی‌اچ‌پی از زمان حضور خود، اکنون بیش از هر وقت دیگری محبوب شده است. ساخت اپلیکیشن‌ در هر ابعادی با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی آسان است. در صورتی که هر مشکلی برای شما پیش بیاید، می‌توانید به مستندات بسیار زیادی که برای پی‌اچ‌پی در دسترس است مراجعه کنید. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که عملکرد اپلیکیشن‌های ساخته‌شده با نسخه‌های جدید پی‌اچ‌پی، عموما قابل قبول است.

در نظرسنجی انجام‌شده در Reddit، پاسخ‌های بسیار خوبی از طرف متخصصان پی‌اچ‌پی سراسر جهان منتشر شده است. در ادامه خلاصه‌ای از پاسخ‌های این کاربران را برای چهار سؤال مطرح‌شده مرور می‌کنیم. البته باید در نظر داشته باشید که امکان دارد نظر شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس با این دیدگاه‌ها متفاوت باشد.

بهترین اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ برای پی‌اچ‌پی رخ داد چه بوده است؟

بیشتر پاسخ‌دهندگان به این سؤال با این نظر موافق هستند که سرعت پی‌اچ‌پی در نسخه‌های منتشرشده در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

افزایش سرعت یکی از مزایای اصلی پی‌اچ‌پی ۷ است. این نسخه اواخر سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. برخی از کاربران اعلام کرده‌اند که بهترین اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ برای پی‌اچ‌پی افتاده، به بلوغ رسیدن کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های این زبان برنامه‌نویسی است. یکی از کاربران Reddit به نام ajr901 در این زمینه پاسخ جالبی داده است: 

سرعت، راحتی در ساخت، راحتی گسترش، فریم‌ورک‌های بهتر و ابزارهای موجود در پی‌اچ‌پی.

افزایش سرعت و به بلوغ رسیدن کتابخانه‌ها دو عاملی محسوب می‌شوند که به‌طور مستقیم نتیجه‌ی معرفی پی‌اچ‌پی ۷ و ۷.۱ هستند.

جامعه‌ی پی‌اچ‌پی در مورد نسخه‌ی ۷ و ۷.۱ چه نظری دارند؟

جامعه‌ی توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی نسخه‌ی +۷ این زبان برنامه‌نویسی را دوست دارند. در این نسخه‌های جدید، تقریبا همه‌ی بخش‌های زبان مورد بحث بهبود یافته و سرعت نیز افزایش یافته است و همین دو مورد باعث می‌شود تا یکی از مشکلات مهمی که برنامه‌نویسان هنگام کار با پی‌اچ‌پی داشتند، رفع شود.

کاربری به نام hedsht در Reddit پاسخ داده است:

نسخه‌ی ۷ و ۷.۱ پی‌اچ‌پی یک گام بزرگ در جهتی درست محسوب می‌شود که نتیجه‌ی آن کاهش افرادی است که با پی‌اچ‌پی مشکل دارند.

جامعه‌ی پی‌اچ‌پی با این نظر موافق است که انتشار نسخه‌ی +۷ بهترین اتفاقی بوده که تا‌کنون برای این زبان برنامه‌نویسی رخ داده است. تقریبا همه‌ی افرادی که در نظرسنجی مورد بحث در Reddit و فیس‌بوک شرکت‌ کرده‌اند، با این مورد موافق هستند که انتشار پی‌اچ‌پی ۷ و ۷.۱ این زبان برنامه‌نویسی را وارد یک عصر جدید کرده است. افزایش سرعت و بهبودهای اعمال‌شده در این زبان باعث شده است تمامی کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مرتبط، تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرند.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی احساس می‌کنند که اکنون پی‌اچ‌پی برای انجام پروژه‌هایی در سطح سازمانی آماده است، چراکه سرعت نسخه‌ی ۷ این زبان بسیار افزایش یافته است. یکی از کاربران به نام the_goose_says در این مورد نوشته است:

مهم‌ترین ویژگی پی‌اچ‌پی در سال ۲۰۱۶ سرعت این زبان است. پی‌اچ‌پی همیشه توسط میلیون‌ها نفر مورد استفاده قرار گرفته، اما کمپانی‌های بزرگ از آن استفاده نمی‌کردند؛ چراکه در چنین سطحی، سرعت یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. با انتشار پی‌اچ‌پی +۷ احتمالا شرکت‌های بزرگ بیشتری از آن استفاده خواهند کرد.

بهترین فریم‌ورک پی‌اچ‌پی چیست؟

یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در مورد پی‌اچ‌پی، فریم‌ورک مورد علاقه‌ی کاربران است. هر برنامه‌نویسی می‌تواند فریم‌ورکی را برای استفاده در پروژه‌های خود انتخاب کند. در پاسخ به این سؤال که بهترین فریم‌ورک پی‌اچ‌پی کدام است، هر کس یک گزینه را مد نظر دارد.

در نظرسنجی مورد اشاره از کاربران درخواست شد که از بین سمفونی، Yii2 و لاراول یکی را انتخاب کنند. جالب اینکه برخی از کاربران Reddit در پاسخ به این سؤال، Codeigniter را به‌عنوان فریم‌ورک مورد علاقه‌ی خود انتخاب کرده‌اند. در صورتی که به یادگیری این فریم‌ورک علاقه دارید، سری به مجموعه‌ی آموزش Codeigniter در زومیت بزنید.

اما در این نظرسنجی نهایتا لاراول به‌عنوان محبوب‌ترین انتخاب در بین سه گزینه‌ی یادشده بود. سیمفونی در جایگاه دوم و Yii2 در جایگاه سوم این لیست قرار گرفته‌اند. کاربری به نام diabetesjones در این مورد این‌گونه پاسخ داده است:

تاکنون بهترین تجربه‌ی کدنویسی من با لاراول بوده است.

در نهایت به سؤال پایان پشتیبانی از پی‌اچ‌پی ۵.۶ می‌رسیم. جامعه‌ی توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی همگی تقریبا نظر مشابهی در این مورد دارند. برخی از نظردهندگان اعلام کرده‌اند اگر پروژه‌های مبنی بر پی‌اچ‌پی ۵.۶ بر اساس بهترین نمونه کدهای تمرینی این نسخه توسعه داده شده باشند، نگرانی خاصی در مورد آن‌ها وجود نخواهد داشت. کاربری به نام scootstah در Reddit در پاسخ به سؤال یادشده این‌گونه نظر داده است:

امکان انتقال تمامی پروژه‌های مبنی بر پی‌اچ‌پی ۵.۶ به پی‌اچ‌پی ۷ آسان است و سختی خاصی در این مورد وجود ندارد. این کار تنها در شرایطی با مشکل مواجه خواهد شد که پروژه‌ی شما همان ۵ سال پیش نیز با مشکل مواجه شده باشد.

روند (احتمالی) که پی‌اچ‌دی در سال ۲۰۱۷ در پیش می‌گیرد، چه خواهد بود؟

به نظر می‌رسد سه روندی که به‌احتمال زیاد پی‌اچ‌پی در سال ۲۰۱۷ در پیش خواهد گرفت، موارد زیر باشند:

اول اینکه نسخه‌های +۷ پی‌اچ‌پی در سال ۲۰۱۷ کامل‌تر خواهند شد. در واقع می‌توان گفت خاتمه دادن به پشتیبانی از پی‌اچ‌پی ۵.۶ باعث می‌شود تا تمرکز بیشتری بر نسخه‌های جدید این زبان برنامه‌نویسی معطوف شود. در هر حال مهم‌ترین مورد در این زمینه، این است که چندین بهینه‌سازی بسیار مهم در پی‌اچ‌پی +۷ اعمال شده که همین عامل بر اپلیکیشن‌های تحت وب پی‌اچ‌پی نیز تأثیر گذاشته است.

دومین اقدم مهمی که پی‌اچ‌پی در سال ۲۰۱۷ انجام خواهد داد، انتشار نسخه‌های جدید و بزرگ فریم‌ورک‌ها خواهد بود. در حال حاضر نسخه‌های مهم و بزرگ برخی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های نظیر سیمفونی، لاراول و Yii بر پایه‌ی نسخه‌های قدیمی‌تر پی‌اچ‌پی توسعه داده شده‌اند. اما در سال ۲۰۱۷ به‌احتمال زیاد شاهد انتشار نسخه‌های جدید این فریم‌ورک‌ها خواهیم بود که بر پایه‌ی پی‌اچ‌پی ۷ توسعه داده ‌شده‌اند و از تمامی ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نسخه بهره خواهند برد.

در نهایت شرکت‌های میزبانی وب بزرگ و کوچک، امکان بروزرسانی به پی‌اچ‌پی +۷ را برای دارندگان وب‌سایت‌ها فراهم خواهند کرد. هر کاربری که از یک وب‌هاستینگ (میزبان وب) استفاده کرده باشد، می‌داند که درخواست ارتقاء مشخصات هاست از این کمپانی‌ها چقدر سخت است. با این حال، باز هم به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۱۷، پی‌اچ‌پی +۷ به‌صورت پیش‌فرض توسط بسیاری از وب‌هاستینگ‌ها ارائه شود.

در نهایت باید گفت جامعه‌ی پی‌اچ‌پی نسبت به انتشار نسخه‌ی ۷ و ۷.۱ این زبان بسیار امیدوار است. همچنین هنگامی که صحبت در مورد فریم‌ورک‌ها به میان بیاید، به این موضوع پی می‌بریم که لاراول و سیستم‌های مدیریت محتوایی که بر پایه‌ی این فریم‌ورک توسعه یافته‌اند، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده‌اند. 

اما نظر شما در مورد پی‌اچ‌‌پی +۷ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات