زوتاک mini-GTX 1080؛ قدرتمندترین کارت گرافیک در ابعاد کوچک

شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی زوتاک (Zotac) در نمایشگاه CES 2017 از کارت گرافیک مینی جی‌تی‌ایکس ۱۰۸۰ (mini-GTX 1080) رونمایی کرد.
تبلیغات

اکثر منتقدان با یکدیگر اتفاق نظر دارند که جی‌فورس GTX 1080 سریع‌ترین کارت گرافیکی است که تا‌کنون ساخته شده و اگر شما پول کافی در اختیار دارید و برای انجام بازی‌های رایانه‌ای و نیز واقعیت مجازی نیازمند یک کارت گرافیک قدرتمند هستید، قطعا GeForce GTX 1080 بهترین انتخاب ممکن خواهد بود. اما به دلیل ابعاد ۱۰.۵ اینچی این کارت گرافیک، شاید در جای دادن آن در رایانه‌ی کوچک خود با مشکل مواجه شوید. Zotac دقیقا به همین دلیل mini-GeForce GTX 1080 جدید را تولید کرده است. این محصول سرعتی در حد کارت گرافیک اصلی جی‌فورس جی‌تی‌ایکس ۱۰۸۰ انویدیا دارد.

کمپانی زوتاک که به تولید دسکتاپ‌های کوچک شهرت دارد، موفق شده‌ است بهترین کارت‌ گرافیک حال حاضر جهان را در ابعادی کوچک‌تر در اختیار کاربران قرار دهد. البته باید گفت که باوجود کوچک‌ شدن، زیبایی این محصول همچنان پا برجا است. سخنگوی این شرکت در نمایشگاه CES 2017 و در گفتگو با CNET اعلام کرد کارت گرافیک مینی جی‌تی‌ایکس ۱۰۸۰ همان ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5X را ارائه می‌دهد و در واقع در فرکانس کاری ۱۶۲۰ مگاهرتز تا ۱۷۵۹ مگاهرتز (به ترتیب فرکانس کاری پایه و افزایشی) نسبت به مدل اصلی این محصول که ساخت کمپانی انویدیا است، کمی سریع‌تر عمل می‌کند.

ابعاد کارت گرافیک یادشده حالا ۸.۳ اینچ است و می‌توان آن را به‌راحتی و از طریق رابط اتصال تغذیه‌ی ۸ پین PCIe به پی‌سی مورد نظر متصل کرد.

Zotac's mini-GTX 1080

در چند وقت اخیر شاهد تلاش‌های شرکت‌های مختلف برای تولید کارت گرافیک‌هایی در ابعاد کوچک‌تر بوده‌ایم که در این بین می‌توان به دومین-بهترین پردازنده‌های گرافیکی جهان یعنی GeForce GTX 970، AMD Radeon R9 Nano و GeForce GTX 1070 اشاره کرد که مدل جدید این محصولات نسبت به مدل سال قبل آن‌ها تغییر کرده است و ابعاد کوچک‌تری دارد. اگرچه محصول جدید شرکت زوتاک با سایز ۸.۳ اینچی خود هنوز هم بزرگ‌تر از سه کارت گرافیک یادشده است که ابعادی بین ۶ تا ۷ اینچ دارند؛ اما اینکه قدرتمندترین پردازنده‌ی گرافیکی جهان در سایز کوچک‌تر در دسترس باشد خود یک پیشرفت چشم‌گیر محسوب می‌شود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات