جزئیات معماری کارت گرافیک‌های وگا ای‌ام‌دی

پنج‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
ای‌ام‌دی در نمایشگاه لاس‌و‌گاس در باره‌ی معماری Vega که قرار است در کارت گرافیک‌های آینده این شرکت به کار گرفته شود، اطلاعاتی ارائه کرده است.
تبلیغات

کمپانی ای‌ام‌دی که یکی از بازیگران اصلی پردازنده‌های گرافیکی دنیا است، در نمایشگاه CES 2017 اطلاعاتی درباره‌ی معماری بعدی این شرکت با نام وگا (Vega) منتشر کرد. انتظار می‌رود کارت‌های گرافیک یکی دو سال آینده‌ی AMD برپایه‌ی همین معماری عرضه شوند. 

اولین تراشه‌ی مبتنی بر معماری وگا نیمه‌ی اول ۲۰۱۷ روانه‌ی بازار خواهد شد. ای‌ام‌دی باور دارد که پردازنده‌های مبتنی بر معماری وگا با بهترین پردازنده‌های ساخت انویدیا در هر دو بخش پردازنده‌های مخصوص کامپیوتر‌های گیمینگ و پردازنده‌های کامپیوترهای معمولی رقابت خواهد کرد. پردازنده‌های مبتنی بر این معماری به لطف فناوری خاصی که برای یادگیری ماشین طراحی شده‌اند، در سرورها نیز به کار گرفته خواهند شد. در این معماری تمرکز ویژه‌ای بر فناوری واقعیت مجازی شده است و ای‌ام‌دی وعده داده که بازی‌های واقعیت مجازی به صورت غنی و روان روی کارت‌گرافیک‌های وگا اجرا خواهند شد. 

انویدیا، رقیب اصلی ای‌ام‌دی سال گذشته کارت گرافیک‌های جدید خود را با معماری پاسکال (Pascal) راهی بازار کرد، ولی ای‌ام‌دی چند کارت گرافیک رده پایین و میان رده را با معماری پولاریس (Polaris) روانه‌ی بازار رقابت کرد.اما معماری وگا به ای‌ام‌دی کمک می‌کند رنج وسیعی از محصولات در رده‌ی مختلف وارد بازار کند. 

مدیرعامل ای‌ام‌دی در سخنرانی خود گفته است آن‌ها جایگاه خود در بازار را می‌دانند و قصد ندارند هیچ بخش از بازار را از دست بدهند. آن‌ها با معماری جدید قصد دارند تمام بخش‌های بازار را تحت کنترل خود بگیرند. 

ای‌ام‌دی پیش از این یک کارت گرافیک مبتنی بر معماری وگا را در ماه دسامبر در رویداد New Horizon به نمایش در آورد و روی آن بازی Star Wars Battlefront را در رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کرد. آن کارت گرافیک بازی Doom را نیز در رزولوشن 4K با نرخ فریم ۷۰ فریم در ثانیه اجرا کرده بود.

معماری وگا مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مسیر جدید انتقال دیتا، واحد جدید محاسبه، پهنای باند بسیار بالاتر برای حافظه‌ی کش و موتور پیشرفته‌‌ی پیکسل‌ها اشاره کرد. اعمال این تغییرات باعث شده‌ است ای‌ام‌دی بتواند پردازنده‌های گرافیکی فوق‌العاده قدرتمندی بسازد تا در بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های مدرن عملکرد و بازده‌ی خارق‌العاده‌ای ارائه کنند. 

افزایش دو برابری سرعت دسترسی به حافظه‌ی کش و پهنای باند وسیع‌تر، باعث می‌شود سرعت کارت‌گرافیک‌ها به شدت افزایش یابد. وقتی پهنای باند دو برابر می‌شود، با نصف حافظه‌ی رم GDDR5 عملکرد یکسانی خروجی داده می‌شود. 

واحد پردازش جدید ای‌ام‌دی در معماری وگا قادر است با سرعت کلاک بالاتری کار کند و علاوه بر آن می‌تواند در هر کلاک روی ۵۱۲ عملیات ۸ بیتی، ۲۵۶ عملیات ۱۶ بیتی یا ۱۲۸ عملیات ۳۲ بیتی کار کند. موتور پردازش جدید پیکسل نیز عملکرد کلی بهتری دارد و به طور مشخص تنها پیکسل‌هایی را ترسیم می‌کند که روی صفحه نمایان می‌شوند. 

ای‌ام‌دی همچنین نرم‌افزار خود را به‌روز کرده است و API تازه‌ای در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا بازی‌ها را به‌صورت بهینه‌تری طراحی کنند و از قدرت کارت گرافیک‌های وگا نهایت استفاده را ببرند. 

باید منتظر ماند و دید کارت گرافیک پرچمدار مبتنی بر معماری وگا توان رقابت با GTX 1080 انویدیا را خواهد داشت یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات